Paardvriendelijke (elastische) dressuursingel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Paardvriendelijke (elastische) dressuursingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:14

Hallo,

Ben een beetje aan het zoeken geweest op internet naar elastische singels.

Wil graag ervaring horen over de volgende singels :
- Volledig elastische singel gevonden van Passier (art nr 064) kan ik geen foto van vinden. Deze singel kost 109 euro.
- Eric le Tixerant singel, breed elastisch middenstuk, 175 euro
- FRA singel, volledig elastisch, 60 euro. Deze heb ik gezien en lijkt mij vrij stug materiaal.

Bovenste 2 singels zijn vrij duur dus wil ik er graag eerst iets meer over horen.
Ervaringen met hier niet genoemde alternatieven zijn ook welkom.

Mijn paardje heeft trouwens geen problemen met aansingelen en/of zadel maar hoe vriendelijke hoe beter vind ik.

Ben benieuwd.

Groetjes Jet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:17

Hoe is je paard gebouwd? Als hij rond is en/of weinig schoft heeft weet ik zo niet of ik singels met elastiek wel zo paardvriendelijk vind :+

DubbelFun

Re: Paardvriendelijke (elastische) dressuursingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:17

Zelf gebruik ik een Westip singel (de westernvariant) en mijn paarden reageren daar een stuk beter op als alles wat ik van neopreen/Airogel, vilt en nepbont heb gehad.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:22

Ik heb zelf een singel van Kentaur. Van leer. Ik vind de prijskwaliteitverhouding erg goed.
Aan beide zijden elastisch. En voorgevormd, dat wil zeggen, ruimte voor de plooien achter de elleboog en lekker breed onder de buik. Hij kostte 65 euro (maar dat is al wat jaartjes geleden, zie op deze website een hoger bedrag)

http://www.ruiterhuishelden.nl/shop/sin ... _leer.html

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:34

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:47

Ik heb de FRA. Hij is idd wat stug, ik denk dat de singel dan ook niet echt geschikt is voor een paard met gevoelige huid. Maar de singel is erg fijn in gebruik. :j Ik ben erg tevreden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:48

Zelf ben ik zeer tevreden over de Thorowgood anatomisch gevormde dressuursingel met aan beide kanten elastiek.
De singel zelf is niet elastisch, maar de stof is wel zacht en makkelijk schoon te maken en ook geen 'zweet neopreen' (ik vind neopreen iig niets).

Hij kost ook maar 38 euro en is in vergelijking dus ook veel goedkoper.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:01

Vind de thorowgood singel ook superfijn! Mede door elastiek aan beide kanten en de anatomische vorm. Voor mijn bollie is een hele elastische singel niet zo fijn (en voor mij dan ook niet, dan glijd het zadel zo verschrikkelijk). Ik heb de thorowgood nu al twee jaar met veel plezier!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:05

Ik heb de Eric le Tixerant en ben er erg tevreden over. Zorgt ervoor dat de spieren tussen de voorbenen niet te gespannen worden en ze kunnen er goed onderdoor ademen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:34

jetm schreef:

Deze heb ik sinds 2-3 weken, ben er heel blij mee en de paarden ook! Minder nukkig met aansingelen, zadel ligt stabieler, druk wordt beter verdeeld... Enige nadeel is dat je je singelstoten niet netjes weg kan werken, aan alleen de flap die erover gaat heb je niet genoeg.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:45

Ik heb daar niet zo'n last van.. Misschien heb je een iets te lange singel dat er veel singelstoot overblijft?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:43

Al eens aan echt bont gedacht?
Bij Mattes hebben ze hele mooie modellen, ingewerkt elastiek zodat ze geen beklemmend gevoel geven als het paard de spieren spant, makkelijk in onderhoud (gewoon in de wasmachine gooien), zowel recht, anatomisch als extra uitgelijnd te krijgen, in alle kleuren van de regenboog.
Hier een paar vb foto' s:
[EA-CO] Mattes (ook western) in korting bij Hipponet!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:46

Remember schreef:
jetm schreef:

Deze heb ik sinds 2-3 weken, ben er heel blij mee en de paarden ook! Minder nukkig met aansingelen, zadel ligt stabieler, druk wordt beter verdeeld... Enige nadeel is dat je je singelstoten niet netjes weg kan werken, aan alleen de flap die erover gaat heb je niet genoeg.

Ik zag hem laatst in de winkel liggen na er allerlei dingen over gelezen te hebben, maar vond de kwaliteit van de singel persoonlijk matig (materiaal/stiksels/afwerking). Ik vraag me af hoelang die singel goed blijft.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:59

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik heb nu ook de Thorowgood die Judje noemt, ben daar ook tevreden over maar zoek altijd dingetjes die (zo) prettig (mogelijk) zijn voor m'n paardje en ik had weer eens wat gelezen.

Ik had idd ook al ergens (hier op bokt) gelezen dat de Eric le Tixerant bij iemand al na anderhalf jaar op/versleten was.
Zo'n Mattes singel ziet er ook mooi/paardvriendelijk uit maar zijn die niet vreselijk dik bij je been ?
Jammer dat er nog weinig (een via pm) reacties zijn over die van Passier want daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Groetjes Jet

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:18

Hi Jet,
Nog nooit klachten over gehad en zelf ook geen klagen van, ik rijd met een rechte dressuursingel. Er zijn op bokt een hoop enthousiaste gebruikers te vinden, gebruik even de zoekfunctie.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:41

Judje schreef:
Zelf ben ik zeer tevreden over de Thorowgood anatomisch gevormde dressuursingel met aan beide kanten elastiek.
De singel zelf is niet elastisch, maar de stof is wel zacht en makkelijk schoon te maken en ook geen 'zweet neopreen' (ik vind neopreen iig niets).

Hij kost ook maar 38 euro en is in vergelijking dus ook veel goedkoper.

Deze heb ik ook, erg fijne singel.
Maar gebruik momenteel een Wintec Elastic singel. Ook erg fijn, rekt mee met het paard.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:22

Ik heb de FRA, het topic hierboven genoemd heb ik ook gestart. Ben zeker tevreden over de singel, mijn paard is niet meer zo knorrig met aansingelen. Wel vind ik het lastig om te zien tot welk gaatje ik aan kan singelen. Met elastiek moet je opletten dat je niet te strak aansingelt, en aangezien ik nu een kortere maat heb dan mijn vorige singel en mijn paard wat begint af te vallen, ben ik wel eens bang dat ik te strak aansingel. Maar goed, ze loopt er prima mee, dus ik denk dat ik mezelf bang praat.

Moet helaas deze singel binnenkort verkopen, we stappen over op een banaansingel..