[WN] Welke singel voor paard wat erg zweet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Welke singel voor paard wat erg zweet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:55

Ik heb momenteel zo'n neoprenen PC singel maar mijn paard zweet zich te pletter met dat ding. Het water loopt er bij wijze van spreken onder uit na een half uurtje rijden. Ze zweet zowiezo al erg veel en snel. Ik wil graag een andere singel waar ze minder last van zweten mee heeft, iemand tips? Neopreen zal wellicht uit den boze zijn ... :(:)

Mizora

Re: Welke singel voor paard wat erg zweet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:49

Neopreen is inderdaad niet erg handig nee, het wordt gebruikt bij allerlei sporten om de sporter warm te houden. Ik snap ook niet hoe het ooit bij de paarden heeft kunnen komen. Een koordsingel is heel geschikt als je de benen voor het rijden even naar voren trekt zodat er geen plooitjes bij zitten. En anders gewoon een katoenen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:27

Dat Neopreen is werkelijk verschrikkelijk. Mijn paard kreeg er ook nog eens schuurplekken van. Wat voor die van mij het beste werkt is een schapenwollen singel. Ik heb er een van Mattes, niet goedkoop maar super kwaliteit enne.. wol absorbeert het beste!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:38

Een echte wollen viltsingel of een singel van echt schapenbont (Matted bijv).
Die nemen goed vocht op, maar worden wel eerder vies. En zijn moeilijker schoon te houden als een neopreen singel.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:45

DubbelDun schreef:
Een echte wollen viltsingel of een singel van echt schapenbont (Matted bijv).
Die nemen goed vocht op, maar worden wel eerder vies. En zijn moeilijker schoon te houden als een neopreen singel.

Zijn prima schoon te houden hoor! Bij Mattes kun je ook een speciaal wolwasmiddel erbij krijgen, dus hup gewoon in de wasmachine (wolprogramma) en daarna in de droger op 30 graden. Heb je weer een heerlijk schoon en zacht singeltje!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:54

ja hebt toch ook van die bontjes voor om je singel? die extra zweet opnemen? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:41

Idd een singelhoes van echt schaap is ook een optie.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:41

Ik heb zowel een lamswollen singel van Mattes als van PC, maar vind de Mattes een stuk beter qua zweterigheid. De PC is gewoonweg een beetje teveel van het goede voor de zomer.
Sinds kort heb ik daarom ook nog een mohair koordsingel en die is echt super qua zweterigheid (minder zweetplekken). Problemen met velletjes ertussen heb ik nog niet gehad.
Van neopreensingels kregen allebei mijn paarden singelplekken, dus ben daar nu helemaal vanaf gestapt.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:04

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:06

Ik vind neopreen juist heel fijn. Mijn paard zweet er absoluut niet van en je kunt ze heel makkelijk schoon maken...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:02

Ik denk dat ik maar eens voor zo'n singel van mattes ga.
Ik zag op een site dat mattes ook pads voor westernzadels verkoopt. Zijn deze goed? Qua dikte, stevigheid, pasvorm, ... Zou wel leuk zijn om een singel EN pad in dezelfde kleur te hebben!! :+

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:23

Ik hoor ook graag ervaringen van een mattes westernpad. Ga er eentje deze zomer (na mijn vakantiejob :) ) bestellen...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:31

Nou heb dus en de singel en ook zo'n pad. Ben er echt heel tevreden over. :D De wintervacht van mijn paard breekt onder het zadel heel snel af en met zo'n mattespad niet. Ook wat betreft het absorberend vermogen zoveel beter dan mijn andere pads. De pad alleen is echter te dun voor onder het zadel dus er gaat nog wel een blanket overheen. Verder zoals al eerder aangegeven makkelijk te reinigen; gewoon wolprogramma en daarna in de droger op 30 graden. Moet ik met mijn andere pads niet proberen! ;)

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:28

Hier nog een Mattes fan. Ik had precies hetzelfde probleem als Yildiz beschrijft, maar met de Mattes is het vrijwel niet.
En ook op het volgende punt ben ik het eens met Yildiz: de 'gewone' pads van Mattes vind ik te dun en daarom heb ik er altijd een wollen blanket op liggen. Maar je kunt ook Mattes pads met inlages krijgen, waardoor ze wat steviger zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:54

Een PC singel met echt schaap onderlegd, of een 5-star mohair singel.
De mattes pads zijn goed, maar vrij dun. Ideaal voor onder een showblanket.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:50

Ik zou voor een koordsingel gaan, die ademt goed en als hij vies is gooi je hem gewoon in een kussensloop in de wasmachine.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:03

er is geen enkel kunststof, die vocht opneemt. alleen natuurproducten, zoals wol,100 % wollen vilt, mohair en in mindere mate katoen kunnen dat.

een mohair koordsingel zou prima zijn.de echte herken je aan de prijs :D

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:21

Waar kan ik meer info vinden over de Mattes producten ( mijn paardje zweet ook altijd zo ) en waar zijn de singels te bestellen ?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:28

Ik heb een singel van HAF, ik heb ook twee dekjes van hetzelfde materiaal. Ademt super en zijn heel snel weer droog. Zie http://www.bluebalance.nl

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:37

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:41

thanx

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:17

en bestellen bij hipponet.be

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:21

een fra singel. IK heb bij mijn paardje nooit meer last van zweten. ze is zelfs helemaal droog onder de singel.

succes met zoeken

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:07

Sjafrane schreef:
een fra singel. IK heb bij mijn paardje nooit meer last van zweten. ze is zelfs helemaal droog onder de singel.

succes met zoeken

Bedoel je zo eentje van Westip? Zo heb ik er één gehad in dressuur model, kan me alleen niet zo goed meer herinneren of ze daar nu veel minder mee zweette ... :+ Vond het wel een goede singel ... :o

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:50

Mandyke schreef:
Ik denk dat ik maar eens voor zo'n singel van mattes ga.
Ik zag op een site dat mattes ook pads voor westernzadels verkoopt. Zijn deze goed? Qua dikte, stevigheid, pasvorm, ... Zou wel leuk zijn om een singel EN pad in dezelfde kleur te hebben!! :+

Urselin had net hetzelfde idee als jij, die heeft bij mij een tijd terug een pad en bijpassende singel gekocht, er staat op bokt ook een foto van bij het topic van onze fotowedstrijd bij commercieel.