Boomloos zadel blijf glijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Boomloos zadel blijf glijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:52

Ik heb 2 boomloze zadels van Barefoot de london en de nevada.
Nu is het zo dat ik 2 tinkers heb en bij de ene liggen de zadels goed, maar bij de ander blijven ze glijden en dan bedoel ik niet naar voren of achteren maar naar opzij.
Ik reed zelf alleen mijn merrie waar ze dus goed op liggen en niet mijn ruin en dacht daarom dat het aan degene lag die hem reed, maar nu ben ik hem zelf weer gaan rijden en ben tot de ontdekking gekomen dat het gewoon glijd.
Volgens mij zit er nu een standaard pad onder en ik gebruik ook een gitaar omdat hij anders te veel achterover ligt, de pommel past goed.
Heeft iemand hier tips voor, want ik zou best graag met de london weer op hem gaan rijden??

Dabo

Re: Boomloos zadel blijf glijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:02

Mijn nichtje had dat ook, die heeft er nu een anti-slip-pad onder (zo'n zwarte met van die gaatjes) en dat gaat super! :)
Succes!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 23:05

Weet je ook wat voor iets dat is, want het moet er wel 1 zijn met inlages?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:15

Zal even een foto zoeken.. Gevonden op www.divoza.nl (kost 18.50)
Afbeelding
Je legt hem direct op de paardenrug, en daarop dan je pad met de inlages en daarop je zadel uiteraard.
Zo heeft mijn nichtje het in elk geval :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:18

Heb je ook al eens laten controleren of het paard zelf misschien scheef is? Dat kom je wel vaker tegen, en een fysio kan je daar goed bij helpen, en kan je oefeningen meegeven om je paard recht te rijden.
Een anti-slip pad kan altijd natuurlijk, maar als het paard zelf scheef blijkt te zijn dan is dat natuurlijk beter voor zij gezondheid als je dat eerst oplost :)
Aan het schuiven van het zadel kun je dan ook meteen merken of het beter gaat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 07:31

Dabo schreef:
Zal even een foto zoeken.. Gevonden op http://www.divoza.nl (kost 18.50)
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _07518.jpg
Je legt hem direct op de paardenrug, en daarop dan je pad met de inlages en daarop je zadel uiteraard.
Zo heeft mijn nichtje het in elk geval :)

Ik zal daar eens naar kijken bedankt.

MysticTinker schreef:
Heb je ook al eens laten controleren of het paard zelf misschien scheef is? Dat kom je wel vaker tegen, en een fysio kan je daar goed bij helpen, en kan je oefeningen meegeven om je paard recht te rijden.
Een anti-slip pad kan altijd natuurlijk, maar als het paard zelf scheef blijkt te zijn dan is dat natuurlijk beter voor zij gezondheid als je dat eerst oplost :)
Aan het schuiven van het zadel kun je dan ook meteen merken of het beter gaat.

Heb ik nog niet naar laten kijken, maar zou misschien wel verstandig zijn voordat ik iets anders doe.

Dan zit ik aan nog iets te denken.
Waarom voel ik dit dan niet als ik met mijn westernzadel rij dan zou die toch ook moeten schuiven of voel je dat dan niet omdat dat steviger ligt?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-04-09 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote verwijderd, het is niet toegestaan foto's te quoten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:08

Een westernzadel is gewoon een boomzadel, heeft nog een stevigere vorm, en daardoor blijft dat makkelijker liggen, vooral bij paarden met een iets hogere schoft en smalle paarden. Zo'n zadel kan dan bijna niet schuiven.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 09:48

Ik heb een tinker die bijna geen schoft heeft en breed is.
Ik denk dat het hem misschien toch in dat scheef zijn zit.
Toen ik hem net had was hij ook vreselijk scheef en door veel oefeningen te doen is hij weer recht geworden, maar omdat ik hem zelf een dik jaar niet gereden heb(door vreselijke val bijna niet kunnen lopen laatstaan rijden) heeft iemand anders hem gereden en ik denk dat ze hem weer scheef gereden heeft.
Erg jammer want al mijn werk is misschien nu voor niets geweest.
Ik was nu weer begonnen met rijden en wou dit zadel uitproberen maar het schuift/glijd dus.
Maar wat is nu wijsheid die london even aan de kant gooien tot hij weer recht is of juist met dit zadel rechtrichten?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-04-09 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, gebruik de quote knop aub niet standaard als antwoordknop!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:06

misschien een andere singel proberen voor dat andere paard..?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 10:44

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:49

Het zadel hoort sowieso niet achterover te liggen , dat is vrijwel altijd een kwestie van te ver naar voren liggen , of toch een te smalle pommel....

Misschien nog eens kritisch naar kijken voor de zekerheid ? :)

Want beide dingen verklaren ook prima het schuiven :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:02

Doordat hij bijna geen schoft heeft en breed gebouwd is zit hij te ver achterover en heb ik er een gitaar onder gedaan.
Er zit een goede pommel in.
Over het achterover liggen en de pommel heb ik al contact gehad met Barefoot en zij hebben daar een onderlegger of extra inlages en een bredere pommel geadviseerd hier van zijn toen heel veel foto's heen en weer gestuurd.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:11

kan het niet komen doordat het zadel naar de rug van het ene paard is gevormd en dus niet naar die van het andere paard? ik heb geleerd dat een boomlooszadel zich naar de rug van het paard vormt iig...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:34

Ik heb het zadel 2e hands gekocht en voor de ander waar hij niet op glijd heb ik hem ook nog niet zo vaak gebruikt.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:07

Ik zou toch zeggen dat het aan de verkeerde maat pommel ligt.

Ik heb ook een zéér brede tinker, met geen schoft. Heb de BF London op hem liggen. Zadel lag ook te ver achterover en schoof daarbij ook toen ik de standaard maat pommel erin had zitten. Heb toen (om het uit te proberen) de pommel eruitgehaald en het overgebleven gat helemaal vogepropt met watten. Daarmee waren alle problemen verholpen. Heb vervolgens een flexibele pommel gekocht, omdat dit toch wat handiger is dan watten ;) .

Maar ik zou om het eens uit te proberen je pommel eens volproppen met watten. Kan geen kwaad lijkt me. Kun je kijken of dat eventueel kan helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:22

mnkortleve schreef:

Je leest niet goed. Juist bij ronde paarden met weinig schoft gaat de boel eerder schuiven. Zeker als het een boomloos geval is.

Vriendin van mij heeft een kogelronde IJslander met nauwelijks schoft, sinds er zo'n antislippad zoals dabo laat zien onder het (boom)zadel ligt kan ze weer normaal opstijgen.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:26

jah, ik herken het probleem. Het zadel blijft schuiven met opstappen. Daarom stap ik nu altijd op via de betonnen bloembak. Maar als ik er in het bos onverhoopt af moet heb ik ook een probleem... dan moet ik er via een stronk weer op...
ik heb een moderne haf met weinig schorft, en van boven een ronde rug, maar niet breed ofzo...
jah dat is wel een nadeeltje...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:27

Ik had er een standaard pommel in zitten en ik heb er nu een brede pommel inzitten omdat hij volgens de verkoper van Barefoot te smal was ook heb ik hem een keer opgevuld maar volgens hun trok het zadel te ver naar beneden over de schoft heen en moest er een harde pommel in.
De pommel maat is goed lijkt me dan en al zou hij te smal zijn dan zou hij ook op mijn merrie moeten glijden want die is nog iets breder.
Ik zal mijn probleem eens bij hun voorleggen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:45

hestejente schreef:
mnkortleve schreef:

Je leest niet goed. Juist bij ronde paarden met weinig schoft gaat de boel eerder schuiven. Zeker als het een boomloos geval is.

Vriendin van mij heeft een kogelronde IJslander met nauwelijks schoft, sinds er zo'n antislippad zoals dabo laat zien onder het (boom)zadel ligt kan ze weer normaal opstijgen.

Sorry dat ik het dan niet helemaal snap, het even op een rijtje.
Ik heb 2 paarden die beide breed zijn en weing schoft hebben bij de ene glijd het wel en bij de ander niet.
Tijdens het opstappen ondervind ik weinig tot geen problemen.
Er zit een bredere pommel in omdat hij te smal was.
Ik heb er een gitaar onder op advies van Barefoot omdat volgens hun het vaker voor komt bij brede paarden zonder schoft dat hij achterover gaat liggen ze heeft zelf gezegd dat zij een fries heeft met hetzelfde probleem en hier extra inlages voor gebruikt om hem vanachteren op te hogen.
Het gaat nu dus echt om het glijden, ik zal eerst een antislip pad proberen.
Ik ga het van de week niet redden om er 1 te gaan halen aangezien de dichtsbijzijnde ruitershop die dit verkoopt 35 km weg is.
Ik heb al contact met iemand gehad die gaat kijken hoe het met het scheef zijn is, maar dat ging deze week helaas niet meer lukken bij haar.

Tips zijn echt welkom hoor!!