Gebruik van peesbeschermers en strijklappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stephtj

Gebruik van peesbeschermers en strijklappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:24

Wie gebruikt er peesbeschermers en strijklappen tijdens het trainen van je paard (dressuur rijden).
Ik vroeg mij dit af, gebruik je dit niet meer in de springsport?
Ik heb wel dressuurbeschermers 'Air' gevonden. Wie gebruikt dit? Ik had gezien dat Anky dit gebruikt met Painted Black.
Maar werkt het dan ook wel?

AdnerB

Re: Gebruik van peesbeschermers en strijklappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:27

ik gebruik alleen strijklappen omdat mijn paardje haar achterbenen tegen elkaar aan 'strijkt'

MomaDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:28

Nee, je gebruikt het niet alleen in de spring sport. Ik heb een paard gekend die zijn achterbeen vol in zijn voor been trapte(tsja, wij willen ook altijd dat ze de benen mooi onder zetten) en toen kon er niks meer mee worden gedaan. Nu ken ik het paard neit meer. Hij is er niet meer :(. Overigens zijn strijklappen sowieso niet ter bescherming van balken ofzo. Strijklappen worden bij paarden omgedaan die strijken.
De dressuurbeschermers met Air zijn vind ik erg fijn! ik heb ze ook er ben er erg tevreden over. De kwaliteit is veel beter, de kwantiteit, dat weet ik niet, mijn paard vind beide keren kale benen het fijnst. maar helaas. Hij strijkt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:29

Ik gebruik altijd m strijkkappen en ook me springschoenen omdat mijn paard er nog wel is van houdt zn ijzer eraf te trappen en dat is niet echt bevordelijk voor zn pees. Verder rij ik met strijkkappen omdat we niet iets met het paard doen wat hij zomaar in het wild zou doen en ik wil niet het risico lopen dat hij met zn benen tegen elkaar aan tikt. Want ik zie het aan mijn strijkkappen ze zitten onder de krassen aan de binnenkant.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:31

brenniie schreef:
ik gebruik alleen strijklappen omdat mijn paardje haar achterbenen tegen elkaar aan 'strijkt'

De mijne durft het ook wel doen. Zou die dressuurbeschermers helpen dan?
Dit zijn de dressuurbeschermers:

Afbeelding

Wie gebruikt ze?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:10

Ik vind het gebruik van peesjes en strijklappen nogal een modeverschijnsel. Kijk in elk willekeurig taxatietopic en alle paarden hebben goede gangen. Kijk in een topic over over bescherming, en alle paarden tikken zich spontaan aan, of strijken. Waneer je paard dat doet, heeft hij dus geen goede gangen :7 Natuurlijk kan je paard eens een rare sprong maken, maar dat risico vind ik eigenlijk maar nihil en niet opwegen tegen de warmte onder neopreen waaraan de benen steeds weer blootgesteld worden. Ook tijdens het springen. Gebruik dan iig pijphousen, die beschermen tenminsten rondom, want ook aan de voorkant van het been zitten pezen.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:15

Wanneer en hoe merk je eigenlijk precies dat je paard beenbescherming nodig heeft, het lijkt me te laat als de pezen al open liggen.. Doen jullie ze dan gewoon om en kijken jullie of er krassen op de beschermers zitten ofzo?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:23

Bij nauwlopende paarden is het sowieso verstandig. Net als bij vangende paarden. Je zult altijd wel kleine wondjes zien, en dan doe je bescherming om, het is niet zo dat ze zich in 1 keer stokkreupel slaan. Dat is wel wat er KAN gebeuren met een rare sprong, maar wanneer je vermoed dat je paard wel eens een rare sprong kan gaan maken, dan is het aan jezelf om te besluiten om bij voorbaat wel of geen beschermers te gebruiken. Wanneer je paard zichzelf vangt, vind ik peesbeschermers nog niet altijd nodig, je kunt het immers trainen, zorg dat dat voorbeen sneller wegkomt! Daarna kunnen de beschermers weer af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:18

Lyonesse schreef:
Ik vind het gebruik van peesjes en strijklappen nogal een modeverschijnsel. Kijk in elk willekeurig taxatietopic en alle paarden hebben goede gangen. Kijk in een topic over over bescherming, en alle paarden tikken zich spontaan aan, of strijken. Waneer je paard dat doet, heeft hij dus geen goede gangen :7 Natuurlijk kan je paard eens een rare sprong maken, maar dat risico vind ik eigenlijk maar nihil en niet opwegen tegen de warmte onder neopreen waaraan de benen steeds weer blootgesteld worden. Ook tijdens het springen. Gebruik dan iig pijphousen, die beschermen tenminsten rondom, want ook aan de voorkant van het been zitten pezen.

Ab-so-luut mee eens. Tegenwoordig hoor je er niet bij zonder setje (inclusief de meest malle en overbodige beenfrutsels). Maar ja, paardenproductproducenten moeten ook een boterham verdienen en door slimme marketing zijn peesbeschermers en dergelijke tegenwoordig mode, op de één of andere manier slaat het aan bij overbezorgde mensen.

Ik zie het maar zo: mijn paard is vee, en hij kan heus wel wat hebben. Hij staat 24/7 buiten met andere paarden, af en toe heeft hij een beet in z'n schouder, oor of weet ik wat, gaat 'ie ook niet dood van, hij is niet beslagen en heeft voldoende goede gangen om zonder allerlei bescherming te kunnen. Niet één van de paarden bij ons heeft zoiets. Hij wordt erg vrolijk van spelletjes met balkjes, binnenkort wil ik eens met 'm gaan springen en wie weet dat we dan op een gegeven moment iets van pijpkousen nodig hebben, maar hij is voorzichtig met het hout, ik heb liever een paard dat uit z'n doppen kijkt ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:49

Nouja, ik zie daarentegen liever peesbeschermers en strijklappen als modeverschijnsel dan bandages. Als er iets prut is voor de benen zijn het bandages wel (ja ook als ze goed zijn omgedaan).
Ik gebruik ze voor mijn pony sowieso als we gaan buiten rijden, dan kijkt ze nooit goed uit waar ze haar benen neerzet, dus gewoon een beetje extra bescherming.
Bovendien tikt ze zichzelf nog wel eens aan, dus in de bak krijgt ze ze ook gewoon om. Tja, en als ze dan ook nog eens mooie kleuren hebben die bij je dekje passen, dan koop je die toch :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:58

Ik gebruik geen dekjes dus dat argument gaat ook al niet op BrittKitt ;) Als je je paard zo inpakt leert hij ook nooit z'n voeten goed neerzetten. Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:03

Ja nou eh, dat weet ik niet of dat wel op gaat hoor. Ik pak mijn paard in omdat hij bijna zn poten breekt doordat hij ze weer eens lomp in een bos takken zet bijvoorbeeld. Dat doet ie ook wel zonder peesbeschermers :?

Nou gebruikt 90% van de nederlanders wél dekjes, en nog eens 75% daarvan gaat mee met de setjeshype en die willen bandages of peesjes, nou dan zie ik liever die laatste. Scheelt een hoop schade aan paardenbenen :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:11

ik gebruik zelden peesbeschermers, strijklappen,... ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paard aantikt (plukjes haar weg of wondjes) Juist als ik bandages of dergelijke aandoe hoor ik dat ze strijkt en zie ik sporen op de beschermers. Soms struikelt ze dan ook, maar volgens mij is dit eerder omdat de kogels net iets dikker zijn door de beschermers. Moest ik gaan springen zou ik wel peesbeschermers omdoen, maar om gewoon lichtjes te dressuren en een wandeling te doen, vind ik het niet nodig. Ook de warmteontwikkeling houdt me een beetje tegen.

Moest m'n paard echt aantikken, dan lijkt mij zo'n 3-in-1beschermers zoals eerder afgebeeld wel handig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:23

Àls mijn paard zo stom zou zijn om door takkenbossen te gaan banjeren (wat hij niet doet, er zit namelijk ook nog een stuur op én hij heeft zelf ook ogen om mee te kijken) doet hij dat een volgende keer niet meer. Twee problemen opgelost, want ook de warmteontwikkeling onder zo'n beschermer was voor mij een reden om een paard te kopen dat z'n voeten normaal neerzet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:21

BrittKitt schreef:
Ja nou eh, dat weet ik niet of dat wel op gaat hoor. Ik pak mijn paard in omdat hij bijna zn poten breekt doordat hij ze weer eens lomp in een bos takken zet bijvoorbeeld. Dat doet ie ook wel zonder peesbeschermers :?

Nou gebruikt 90% van de nederlanders wél dekjes, en nog eens 75% daarvan gaat mee met de setjeshype en die willen bandages of peesjes, nou dan zie ik liever die laatste. Scheelt een hoop schade aan paardenbenen :=

Enig idee wat eigenschappen van neopreen zijn?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:28

Voorheen altijd pees beschermers gebruikt 'omdat dat zo hoort'.
Nu alleen met speciale dingen. Echt galopwerk buiten, springen, longeren en SGW. Dat zijn voor mij activiteiten die een verhoogd risico op aantikken meebrengen.
En dan alleen met peesbescherming die luchtstroming toestaat:
Afbeelding

Bij alle overige activiteiten (dus ook dressuur) vind ik het risico dat oververhitting met zich meebrengt zwaarder tellen.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:59

Ik gebruik de Air beschermers voor de wedstrijden,maar gebruik voor de training gewoon Pro beschermers en springschoenen..