Mondhoeken telkens kapot! > happy mouth?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Mondhoeken telkens kapot! > happy mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:25

Hai,

Mijn pony heeft haar mondhoeken erg snel kapot, ze heeft eerder na een cross haar hele mondhoeken kapot getrokken. Dit kwam doordat ze een pessoabit in had, en ze er gewoon doorheen trok. (dit was niet met mij trouwens.) :n

Nu zijn haar mondhoeken nog erg 'breekbaar' en bij het minst geringste zit er al weer een scheur in!
Ik heb gister springles gehad, (en nee, ik trok écht niet hard ofzo) en gelijk zijn haar mondhoeken weer kapot.

Nu rijd ik deze tijd met een Hackamore, totdat de mondhoeken weer heel zijn, maar als ik danweer springles heb gehad zijn ze zo weer kapot! :(:)

Nu ben ik aan het kijken of er een oplossing voor is. Ik rijdt trouwens nu met een dubbelgebroken bit.

Dus mijn vraag, zou een happymouth bit uitkomst bieden?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:28

Kan je niet met hackamore blijvenr rijden?

Het lijkt erop dat die kapotte mondhoeken een blijvend probleem gaan zijn.

Happymouth is ook niet 'echt' zacht materiaal, plus dat de naad van het plastic voor irritatie kan zorgen, die is namelijk behoorlijk scherp.

Misschien een leren meroth bitje....die zijn zacht en worden doormiddel van het speeksel nog zachter en soepeler.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:56

Nee, helaas. Ik wil toch blijven starten, dressuur en springen, en dit kan niet met een hackamore, jammergenoeg.

Kan ik met een leren meroth bit blijven starten?

mriinaa

Re: Mondhoeken telkens kapot! > happy mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:58

Misschien kun je proberen om ze elke dag met vaseline in te smeren? Dan blijven de mondhoeken wat soepeler en is de kans op doorscheuren weer iets kleiner.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:59

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:59

Heb je een watertrens of een bustrens?

Al eens geprobeerd met van die bitringen? En goed insmeren met vaseline voordat (en evt na) je gaat rijden, zodat het soepel wordt/blijft.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:00

Vaseline inderdaad, of uierzalf. Ik gebruik standaard na bit-gebruik de pot uierzalf voor de mondhoeken.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:00

Je kunt tegenwoordig in de dressuur bitloos starten dacht ik en ik dacht ook dat een hackamore bij het springen al was toegestaan.
Ik denk dat jouw paard een erg dunne en gevoleige huid rond zijn mond heeft. Bij mensen kun je eelt kweken door kamferspiritus te smeren, dit verhard de huid, geen idee of dit bij paarden kan maar misschien is er wel een middel die de huid wat sterker maakt.
Maar ik denk dat starten met hackamore kan, zoek het anders even op want het is dan misschien de beste oplossing. Leren bitjes weet ik niet of je daar mee meag starten maare r is een lijst met toegestane bitten. Ik dacht dat een leer bitje niet was toegestaan. Helpen birtingen niet?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:10

Het is niet zo dat het vel van haar mond in de ring schuift (ik rijdt namelijk met watertrens) maar echt binnenin de mond. Je ziet het niet als je haar ziet staan, maar als je de mond open doet en de huidplooi 'open trekt' zie je daar een wond zitten.

Ik gebruik nu ook uiercrème na het rijden, maar ik heb het idee dat het er misschien wel té soepel van word...
'k Zal even kijken naar de lijst, bedankt!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:12

Oh ok het is aan de binnenkant, dat is inderdaad wel heel erg vervelend en lastig om iets op te smeren. Succes ermee!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:21

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem.
Ik heb ook een tijd met een leren bitje gereden, maar hier mag je geen wedstrijden mee starten. Het bit staat iig niet op de lijst met toegestane bitten, misschien kan je hiervoor wel dispensatie aanvragen? Hier hebben wij wel over nagedacht, maar het is er verder niet van gekomen vandaar dat ik het niet zeker weet :)

Ik rijd nu met een happy mouth bitje en als ik haar hiermee dressuurmatig train heeft ze verder geen last, met springen heeft ze een ander bit in en smeer ik haar in met vaseline :)

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:22

Mijn shet heeft zeer gevoelige mondhoekken.

Bij mij werkt het heel goed om een rubber bitbandage om het bit te draaien.
Is erg zacht met twee lagen erom gedraaid. (veert ook een beetje als je erin knijpt)
Ook geen last van scherpe randjes omdat het aan elkaar kleeft en nu de randen glad zijn
Wel heb ik een dunner bustrensje gekocht omdat door de twee lagen rubber eromheen gedraaid het bit iets dikker word.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:22

De Fries die ik rij had de mondhoeken ook steeds kapot, maar daar bleek de hoge neusriem te laag te zitten zodat het velletje tussen bit en neusriem kwam. Is dit bij jou ook niet toevallig zo?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:23

Welk bit heb je met springen in, als ik vragen mag, Blesje_Love?

En ik kan de lijst met toegestane bitten eigenlijk niet vinden, zal iemand mij de link kunnen sturen :$ ?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:24

@Nibbit, nee ik rijd met hoge neusriem!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:27

Heb je hier alleen last van in de zomer of ook in de winter?

Mijn merrie heeft hier 's zomers sneller last van. De combinatie van droog weer/zweet doen haar zo open liggen. Ik gebruik dus altijd levertraan voor het rijden, en zolang ik dat goed smeer blijven ze heel :)

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:28

Het is mij in de winter nog niet opgevallen, en nu zie ik inderdaad ook dat de mondhoeken sneller kapot gaan!

Bedankt voor de tip, ik ga er wat mee doen!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:29

Mistie schreef:
@Nibbit, nee ik rijd met hoge neusriem!

ja daarom, velletje kan dan tussen het bit en de neusriem komen ;)

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:29

@ElSalvador; Gaat dat rubber niet branden/schuren als het droog word?
@Nibbit; Oh oke! Verkeerd gelezen. Ik zal kijken of dit mogelijk is, maar het lijkt mij niet omdat het wondje echt aan de binnenkant van de mond zit, en niet aan de buitenkant. ;)
Laatst bijgewerkt door Mistie op 23-04-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:30

Paintlinger schreef:
Misschien een leren meroth bitje....die zijn zacht en worden doormiddel van het speeksel nog zachter en soepeler.

Zou ik niet doen, mijn paard heeft nooit ergens last van gehad met een normaal bit maar kreeg wel schuurplekjes van een meroth bit..

Ik zou eerst de mondhoeken goed laten helen en dan elke keer voor het rijden er vaseline opsmeren. Springen mag je trouwens ook bitloos starten (niet met hack maar wel met niet mechanische optomingen) dus misschien is dat voor springen een optie?

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:44

Mistie schreef:
Welk bit heb je met springen in, als ik vragen mag, Blesje_Love?

En ik kan de lijst met toegestane bitten eigenlijk niet vinden, zal iemand mij de link kunnen sturen :$ ?

Ik reed eerst met een pessoa, maar omdat ik daar liever niet mee rijd heb ik nu zoiets alleen dan minder streng.
Ik kan er zo 1 2 3 geen foto van vinden.

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:16

Mistie schreef:
@ElSalvador; Gaat dat rubber niet branden/schuren als het droog word?
@Nibbit; Oh oke! Verkeerd gelezen. Ik zal kijken of dit mogelijk is, maar het lijkt mij niet omdat het wondje echt aan de binnenkant van de mond zit, en niet aan de buitenkant. ;)

Nee hoor blijft glad en flexiebel.
Ik heb dit al bijna een jaar om mijn bit en mijn shet reageert er erg goed op.
Lijkt een beetje op een soort cilicone/latex
Als het in de mond zit word het nog glader en zachter door het vocht in de mond
Als het opdroogt blijft het flexiebel en word niet hard
wel doe ik het er om de drie maanden opnieuw omheen omdat ik dat zelf frisser vind :o
http://www.horseshopper.nl/index.php?mo ... t&prod=219

Heb er ook nog een foto van dat mijn shet het bit in heeft dat je een idee krijgt maar geen idee hoe je die erop zet

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:31

En dat rubber kan je ook gewoon om de zijkant van het bit binden/erin knippen zodat het past? :)

Ik denk dat ik dat dan maar eens ga proberen. Je mag er gewoon mee starten lijkt mij ?

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:46

Je mag gewoon met dat rubber starten, maar je hebt wel het probleem dat het rubber kab gaan 'trekken'. Dan komt er een irritatie bij het gehemelte. Dit is niet altijd zo. Maar als je paard zo gevoelig is moet je hier wel even mee oppassen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:23

Dikke laag vaseline om de mond en in de mondhoek en lipplooi kan al heel wat doen. Je kan ook de uiteinden van je bit nog eens extra insmeren met vaseline. Daarnaast kun je eens een ander metaal gebruiken, mss is je paard gewoon allergisch aan het soort metaal. Je kan een happy mouth proberen, hangt natuurlijk af waardoor je probleem ontstaat. Rubber zou ik niet doen, leer ook niet als het is omdat haar mondhoeken heel broos zijn.
Daarnaast moet je de mondhoeken goed laten genezen. Immers is de nieuwe huid die wordt gevormd de eerste weken nog heel broos, dus wordt makkelijk opnieuw kapot gemaakt. Heeft ze daarvan al haar hele leven last?