Dilemma: Bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Dilemma: Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 19:03

Ik wil graag een nieuw hoofdstel kopen. Ik heb een bruin zadel en een zwart hoofdstel (oud) en vind het nu wel tijd voor een nieuwe, bruine dus. Nou twijfel ik heel erg over het soort hoofdstel dat ik moet aanschaffen. Ik rijd op dit moment met bit maar heb ook bitloos geprobeerd.

Dit bitlose was een kruislingse, merotische met een veer in op de neus voor extra ontspanning. In de bak ging het hier helemaal niet lekker mee! Perla was enorm tegendraads en zette zich aan beide kanten vast. Van mooie aanleuning was geen sprake, behalve een aantal momenten in stap. Buiten echter reed het super! Heb niet geprobeert haar naar beneden te rijden maar ze ging er super van tölten en was vrolijk en voorwaarts.

Deze zomer wil ik graag op trektocht en de andere optie die ik heb is het halster-hoofdstel Cedar van Barefoot.

In een normale week rij ik ongeveer 3/4 keer buiten en 1/2 keer in de bak. Helaas zijn 2 hoofdstellen te duur. Ik zou wel een halster-hoofdstel van stof of kunstof kunnen kopen én een bitloos maar ik denk dat dit minder fijn draagt voor Perla en niet zo lang meegaat.

Wat zouden jullie doen?

Bedankt voor de reacties!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:46

Wat grappig, mijn paard tölt ook prettiger zonder bit (voor zover het gaat dan, hij zit nogal vast)

Marylot heeft een biothane hoofdstel dat je zowel als crosslink, sidepull als met bit kunt gebruiken, moet je maar even kijken op http://www.marylot.com. Alle modellen kun je ook in beta-biothane aanschaffen, dat lijkt op leer maar is veel sterker en makkelijker in onderhoud. Ik denk alleen niet dat je met zo'n hoofdstel mag starten met je ijs (als je dat al van plan was) Biothane is ook prettig om te dragen voor het paard wanneer het gezweet heeft, het spul is onverwoestbaar en wordt dan ook niet voor niets veel gebruikt door enduranceruiters en boshobbelaars :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:52

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:13

jumpgirl schreef:
ik zou voor een barefoot combi hoofdstel gaan. Dan houd je toch een soepel leren hoofdstel.
het Halster-Hoofdstel Cedar OF de Contour (zie: [HAR] Iemand ervaring met het Barefoot Bitloos Contour hoofdstel? )

Het leer van het hoofdstel in dat topic ziet er prachtig uit. Maar dan heb je ook het onderhoud van leer, bovendien is hij zo te lezen alleen in zwart te verkrijgen. De vierkante "ringen" vind ik bepaald lelijk, het ding kan bitloos zo te zien alleen als sidepull en met een bit eraan vind ik 'm niet mooi, zo'n smal bakstukje dat dan een beetje aan dat vierkante ding bij de keelriem zit gefrommeld :n

Billy12

Re: Dilemma: Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:16

oh die is inderdaad alleen in het bruin, dan blijft het halsterhoofdstel over :)

maar persoonlijk vind ik biothane en stoffen hoofdstellen lelijk..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:19

Alleen in het zwart bedoel je denk ik en tja Jumpgirl, het gaat hier ook niet om een hoofdstel voor jou. Beta-biothane lijkt op leer, het voelt heel soepel aan en het is er ook gewoon in bruin. Ben benieuwd wat de ts gaat doen :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:20

hey, leuk dat je bitloos probeert.
Ik heb ook al vanalles in huis gehaald...van side-pull tot bosal.
Ik rij nu mijn paard met een eenvoudig touwhalster en dit bevalt ons het meest.
Onlangs heb ik er mijn eerste endurance mee gedaan en deze is super verlopen...het kost je weinig en je kan ze in alle kleuren vinden. (Ik rij met 6mm touwdikte)
grtoetjes ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:23

Oeh, met touwhalster durf ik nog niet te rijden hoor... met bloemhack (van knalpaars biothane overigens :D ) gaat 't goed, wie weet als ik m'n paard wat beter leer kennen dat ik 't eens met een touwhalster durf te proberen... maar dat is off-topic ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:24

Ik rijd zelf ook soms met een cross rope bridle. blauw met zwart.
tis wel fijn, maar stelling vragen en wijken lukt mij niet hiermee.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:20

hestejente schreef:
Oeh, met touwhalster durf ik nog niet te rijden hoor... met bloemhack (van knalpaars biothane overigens :D ) gaat 't goed, wie weet als ik m'n paard wat beter leer kennen dat ik 't eens met een touwhalster durf te proberen... maar dat is off-topic ;)

Sorrie ik was mss niet duidelijk genoeg...ik bedoelde niet een gewoon halster maar een geknoopt touwhalster :o
De knoopjes geven aan je paard duidelijke signalen door, zodat hij sneller snapt wat je vraagt.
Als je al eens bitloos gereden hebt, hoef je voor een geknoopt halster zeker niets te vrezen.
Je zal zien dat het lukt....kan je van niemand 1tje effe lenen om te testen, het rijdt super, echt waar.
Veel succes met je keuze!!!
groetjes!!

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:23

Hey ik rijd nu ook een jong paard met een barefoot bitloos hoofdstel, ben echt super tevreden! Het werkt echt perfect, en is daarnaast ook een erg mooi hoofdstel en heerlijk zacht onderlegd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:24

Ik heb een touwhalster waarmee ik grondwerk iana :) Ik durf daar alleen nog niet mee te rijden omdat ik mijn paard nog niet zo goed ken (heb 'm net een paar weken) Met stalhalster met teugels eraan gaat trouwens wél goed, in de bak althans, dat had ik eens geprobeerd omdat ik graag wilde rijden maar zijn mond wat kapot was, en zo werd het idee van de hackamore geboren. Het gaat zo goed, hij heeft veel minder afleiding aan een bitloos hoofdstel :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:33

Owh, ok dan ken je het principe al :D
ik kan je alleen nog maar meegeven dat ik niet tevreden ben van de cross rope bridle....zoals ik al meerdere keren gelezen heb...laten de kinriempjes niet goed los als je de teugels losser laat.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:41

iana schreef:
Owh, ok dan ken je het principe al :D
ik kan je alleen nog maar meegeven dat ik niet tevreden ben van de cross rope bridle....zoals ik al meerdere keren gelezen heb...laten de kinriempjes niet goed los als je de teugels losser laat.

Een cross rope bridle is niet hetzelfde als een crosslink, die jij waarschijnlijk bedoelt.

kijk eens in mijn profiel, daar zie je me paard mete en blauw hoofdstel.
Cross rope bridle is een touwhalster met 2 ipv 1 lussen onder, voor de teugels, zodat je makkelijker kan aangeven wat links en rechts is :)

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:47

Ik rijd met een CRB gaat ook heel goed

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:58

@ jumpgirl , ja je hebt gelijk...het is de crosslink waar ik problemen mee had 8-)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:46

iana schreef:
@ jumpgirl , ja je hebt gelijk...het is de crosslink waar ik problemen mee had 8-)

haha dat dacht ik al, want ik heb daar ook problemen mee gehad ;) vind dat systeem echt helemaal niets..

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:13

Bedankt voor jullie reacties!

Ik vind het nog steeds een moeilijke keuze! Ik weet namelijk niet of ik wel op trektocht wil met alleen een bitlooshoofdstel. En die oude zwarte slijt al bijna door:).

Een bitloos waar je ook een bit aan kunt maken is ook wel een optie maar dan moet daar met langere tochten weer een halster overheen en dan wordt het misschien wel zwaarder..

Een touwhalster vind ik eerlijk gezegt nogal scherp en omdat ze op het bit ook heerlijk ontspannen buiten loopt, weet ik niet of dit wel vriendelijker is.

Misschien dat ik dan toch ga voor het halsterhoofdstel en het bitlose blijf lenen. Misschien heb ik dan over een maand of twee wel geld voor ook nog een bitlose. En wellicht loopt ze er dan in de bak ook goed op..

Of zou ik gewoon zoiezo wachten met het hoofdstel kopen en de bitlose nog een maandje uitproberen?

Haha zo als jullie zien ben ik er nog steeds niet uit!

In ieder geval bedankt voor het meedenken:)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:16

Als je bij marylot kijkt dan heb je echt genoeg aan 1 hoofdstel hoor, dit is een halsterhoofdstel, waarop je bitloos kan rijden en met bit, dus alles in 1 hoofdstel.
Dus je hoeft dan geen extra halster mee te nemen..
Dan zou je de cross-link het beste kunnen nemen..

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:22

Ja dat is waar. Maar weten jullie hoe het dan zit met de druk op het hoofd? Komt er druk achter de oren als je bitloos rijd bv?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:27

Oh ja, hoe zit dat met verschuiven? Blijft het netjes op zijn plaats? Ik ben bang dat het gaat snijden.. Maar ik heb deze ook nog nooit in mijn handen gehad.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:53

Verschuiven zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar heb er nog nooit iemand over horen klagen.
Schuren doet het ook niet, in de endurance worden dit soort hoofdstellen veel gebruikt en daar rijden ze natuurlijk heel wat km's, dan kan je niet hebben dat het schuurt.
Ik heb zelf een hoofdstel in beta-biothane, vind het echt heel erg mooi spul, lekker soepel.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:34

wat is je budget als ik vragen mag? Anders koop je beide tweedehands en een bruin hoofdstel hoeft niet heel duur te zijn tweedehands...een bitloze optoming is vrijwel wat duurder, maar misschien kan je beide wel goedkoop vinden!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:56

op www.touwhalsters.nl vind je een cross rope bridle(CRB) met teugels voor 23 euro. zie mijn profiel voor foto van mijn CRB

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:49

Natuurlijk mag je mijn budget vragen :) ongeveer 80 euro is toch wel de max.

Denken jullie dat het halster-hoofdstel Cedar van Barefoot tweedehands te krijgen is? Dat zou wel een goede oplossing zijn.
Alleen bitloos is volgens mij, in leer en met veel release (ik weet niet hoe je dat schrijft) ook best prijzig.

Als jullie toevallig nog iets 2dehands hebben liggen... :P