boomzadel, droge plekken, teveel druk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

boomzadel, droge plekken, teveel druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:37

ik rij een paardje met een kieffer lech profi (geloof ik) dressuurzadel
het ligt goed, schuift niet, paard reageert er niet raar op, geen problemen dus

maar ik heb wel al een paar keer gemerkt, dat ik na het rijden op het zadeldoek een hele mooie zweetafdruk heb evenredig aan het zadel, maar waar de kussens net achter de schoft liggen is de doek meestal droog.
wat betekent dit?

bij de boomloze zadels weet ik dat de zweetafdruk gelijk moet zijn, als er plaatsen zijn waar ze minder op zweten zou dit willen zeggen dat er op die plaatsen teveel druk is
geld dit voor de boomzadels ook?

YankeeBoy

Re: boomzadel, droge plekken, teveel druk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:18

voor zover ik weet moeten bij boomzadels de zweetplekken ook gelijk zijn
als er droge plekken zijn sluit het zadel volgens mij niet goed aan(buiten de ruggengraat om natuurlijk)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:32

Een zweetafdruk zegt niet alles, maar ik zou het zadel niet vertrouwen als er droge plekken onder de kussens zijn. Laat een goede zadelmaker komen zou ik zeggen om het na te kijken. ALs ik je verhaal zo hoor krijg ik namelijk het idee dat de boom te krap is (droge plekken, te hoge druk).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:34

wel, ik had ook dat idee, vandaar nog eens de vraag om dubbel te checken
de zadelmaker komt gauw controleren, heb gevraagd om het zadel er ook bij te controleren (is niet mijn paard) op het paard.
ik zal nog eens testen of ik dezelfde afdruk heb met een dunner dekje (dit was met een vrij dikke pad nl)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:23

Bij twijfel zou je de rug kunnen laten checken www.happy-athlete.nl
Bij een niet goed passend zadel worden nl de spieren strak
Je paard zijn rug geeft dus zelf aan of dit zadel geschikt is voor hem
Zelf heb ik wel goede ervaringen met boom-loos
Over het algemeen blijven de ruggen er goed los onder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:41

boomloos is momenteel niet mogelijk (heb wel beschikking over barefoot, maar die zadels geven me te weinig steun om op dit paard (met het trekpaard geen probleem) stevig en netjes te zitten.
het is een vrij gevoelig paardje (en nu en dan een stuiterbal waardoor ik er zo naast lig) die erg reageert op mijn zit, zit ik beetje verkeerd dan loopt ze niet, simpel
en met boomloos is het simpelweg geen zon goede combi.

ooit, ooit heb ik wel eens een boomloos dressuurzadel hoor,
eerst effe sparen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:08

Ik heb dit met een wintec zadel gehad, T was aan de zijkant van de schoft zeg maar waar zijn droge plekken had. Ik ben toen over gegaan op boomloos! Ik had altijd problemen met boomzadels op mijn fjord, en nu ik boomloos ben gaan rijden zijn er geen problemen meer en laat ze idd dr rug losser

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:25

ik heb dat precies zo, laatst nieuw zadel gekocht, zadelmaker heeft hem aangepast en nu ligt ie top, alleen onder de kussens is het helemaal droog en het dekje ook en op die plek ook niet vies.
het is niet warm op die plek trouwens.

dus lees even mee!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:43

de vraag is nu enkel: zijn die droge plekken door teveel druk? of zweet een paard niet onder de kussens bij een passend zadel?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:48

drogen plekken schijnen ook door te weinig druk te kunnen komen had ik hier ergens gelezen, dus ben ook heel benieuwd naar een antwoord op die vraag!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:03

Boom of boomloos werkt wat dat betreft gewoon hetzelfde hoor.

Een droge plek kan komen door teveel druk , omdat op die plek dan de zweetkliertjes als het ware dicht worden gedrukt.

Maar het kan ook komen doordat die plek juist vrij van druk ligt : dan wordt het zweet niet zo snel opgewekt.

Ook kan het een droge plek lijken doordat huidvet zich door de vacht verplaatst , dan krijg je her en der een donkere plek of streep :P

En het kan nog zijn dat bepaalde stukken nog niet aan zweten toe zijn gekomen. Of juist dat bepaalde stukken ondanks een druk-probleem , tòch nat worden , simpelweg omdat het paard zo doorgezweten is dat alles nat wordt.

Maar bij een boomzadel een droge schoft , is vrijwel zeker gewoon door knellen. Knellen is samen met bridgen gewoon het meest voorkomende probleem bij boomzadels.

Ook al zien mensen het meestal niet , helaas.