Wonde van neusriem ... andere kiezen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Wonde van neusriem ... andere kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:20

Hallo,

ik heb net 4 dagen stage met mijn paard gehad en nu heeft hij een wonde van zijn neusriem. Waarschijnlijk door het zweten en dan wat schuren van de neusriem. Nu was mijn vraag of hier een oplossing voor is? Een of andere speciale neusriem die niet schuurt of iets dat ik er rond moet doen of ...
Zonder neusriem rijden is geen oplossing, maar ik wil uiteraard wel het beste voor mijn paard. Het is trouwens een wonde boven op zijn neus en niet aan de onderkant (want ik weet dat er daarvoor speciale bontjes zijn).
Alvast bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:54

Wat voor neusriem heb je? En er zijn toch ook van die bontjes voor bovenop de neus, met iets van klitteband ofzo?

rozebril

Re: Wonde van neusriem ... andere kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:55

je kunt inderdaad een bontje er om heen doen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:56

Wat voor neusriem heb je? Een enkele leren of ook onderlegd?

Je kunt er zelf eenvoudig een bontje omheen doen of een stukje neophreen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:57

Bij mij hielp een wat bredere, onderlegde aansnoerneusriem goed tegen schuurwondjes. Na het rijden altijd goed schoonmaken, zodat er geen opgedroogd zweet op blijft zitten want dat schuurt de keer er op dan weer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:59

Hoe strak heb je je neusriem? Misschien scheelt het als je hem wat losser doet?

(De meeste mensen hebben de neusriem nl te strak, er passen dan 2 vingers aan de zijkant tussen, in de 'holling'. Bovenop de neus moeten er 2 vingers tussen passen)

Misschien kun je de neusriem tijdelijk weglaten, of iets hoger of lager doen?

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:03

Als je met een hoge neusriem rijd mischien tijdelijk met een lage neusriem rijden? Heb ik ook gedaan toen mijn pony een wondje had (dan wel aan de onderkant) van de hoge neusriem

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 14:25

Ik heb een neusriem die onderlegd is. Hij zit zeker niet te strak, kan met gemak een drietal vingers er onder steken op zijn neus. Het is de wit-onderlegde in mijn profiel.

@ snadrem: Volgens jou zou een nog bredere dus helpen? Of heb je het over het feit dat die onderlegd is?

Ik zal dan maar eens op zoek gaan naar een bontje voor er rond. Mag je daar trouwens op dressuurwedstrijd mee starten?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:27

In Nederland mag je niet starten met een bontje op je neusriem. Zal voor Belgie dan ook gelden?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:09

evih schreef:
@ snadrem: Volgens jou zou een nog bredere dus helpen? Of heb je het over het feit dat die onderlegd is?

Ik denk bij mijn paard een combinatie er van, want de vorige was ook (iets) onderlegd, maar een stuk smaller. Die sneed/ schuurde gewoon heel erg in haar neus, terwijl hij helemaal zo strak niet zat. Al kreeg mijn paard met name aan de onderkant de wondjes en in mindere mate aan de bovenkant, vandaar dat ik nu zweer bij een brede, zachte aansnoerneusriem. (Vorige was ook geen aansnoer)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:33