Hoofdstel zonder keelriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miesie

Hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:23

Heb de zoekfunctie gebruikt, maar werd er niet veel wijzer van..

Hebben jullie ervaring met hoofdstellen zonder keelriem? Van Cavallo heb je die bijv. Weet niet of er ook nog andere merken zijn? Is het gewoon toegestaan op wedstrijden?
Hoop dat er mensen zijn die antwoord hebben op mijn vragen.

Voorbeeld:
http://www.cavallo.info/nl/index.php?li ... &width=542

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:11

Yup, ik heb een hoofdstel zonder keelriem, standaard IJslands trenshoofdstel ;) Of je ermee mag starten met je drieganger zou ik echt niet weten, is vast wel te achterhalen bij de KNHS.

Ervaringen: mijn paard is het al een paar keer gelukt om het onderweg kwijt te raken, schijnt ook nogal in de familie te zitten. Buiten rijd ik daarom óf met hackamore, óf met halsterhoofdstel, beide met keelriem. De Topreiter is voor netjes ;)

miesie

Re: Hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 23:13

Hihi, was ik er nog vergeten bij te vermelden.. Weet idd dat het bij ijslanders vrij standaard is! Was benieuwd of er mensen zijn die idd gewoon met een drieganger ermee rijden ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:20

Nouuuu... mijne is momenteel even 3,5-ganger, is dat ook goed? :D

Het is wel even wennen, een Engels hoofdstel zonder keelriem. Maar ik vind het mooi, minder leer doordat de neusriem er niet nog eens aan een apart bakstuk onder zit. Stylish hoor.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:17

Ik vind hem heel erg *kwijl*.........
Nu nog met blinde sluitingen en hij is helemaal af!
Geen idee of het mag op wedstrijden eigelijk, regelement is daar niet uitsluitend in. Zal KNHS wel een mail zenden.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:45

Citaat:
Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem,
mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem
bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een
lus, waardoor een tweede riem – de zgn. sperriem – wordt geleid welke onder de
trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien
van een enkele trens is verplicht.

Bron: http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf

Ik ga er van uit dat het dus niet mag?
Ik vraag me ook af waarom je zo graag een hoofstel zonder keelriem wilt? Een keertje schuren aan het been en het hoofdstel ligt eraf. :n
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 21-04-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:55

Wij hebben er één, maar die hebben we laten maken omdat zulke hoofdstellen (voor zover ik weet) toen nog niet in de handel waren. Bij mijn vriend op stal zijn alle trainingshoofdstellen zonder keelriem. Ze blijven gewoon goed zitten hoor. Ik doe trouwens een keelriem ook nooit zo strak vast dat die een hoofdstel op zijn plaats zou kunnen houden. Hij bungelt er eigenlijk zo maar een beetje bij.

Je hoeft daar trouwens niet een heel nieuw hoofdstel voor te kopen hoor (tenzij je dat graag wilt natuurlijk ;) ). Je kunt een goed tuigmaker gewoon vragen om een kopstuk te maken met een gesp achter de oren.

Jan Snellen maakt ze ook:
http://www.js-horsetack.nl/spaw/img_popup.php?img_url=/files/images/hds2.jpg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:56

Dat staat er niet hoor, of het verplicht is. Er staat dat je er een neusriem moet hebben en daarbij is een gecombineerde keel/neusriem ook toegestaan. Dat is een neusriem gebruikt bij hoofdstellen waar het kopstuk verder naar achter is, waarbij een kruis onder de keel zit, een soort mexicaan die doorgaat onder de keel incl. de keelriem.

Of het wel mag weet ik niet zeker.

Een keelriem is lelijk, dat is alvast één reden. Het is een extra riempje om vast te maken. Je kan hem makkelijk vervangen door een vlechtje om het kopstuk te maken. Genoeg redenen?

Zodra ik een eigen paard heb ga ik waarschijnlijk regelmatig ook zonder keelriem rijden (en neusriem, en frontriem, enkel met een stangbakstuk, bit en teugels)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:12

Klopt je hebt gelijk. :)
Dat een keelriem lelijk is en een extra riempje om vast te maken vind ik persoonlijk geen reden om er niet mee te rijden. Maar gelukkig mag iedereen het zelf bepalen. :)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:19

In mijn ogen is een keelriem een nutteloos stukje hoofdstel en kan het dus weggelaten worden. Ik vind het verder ook mooier staan.

Overigens heb ik zelf nog nooit meegemaakt en ook nog nooit gehoord dat een paard met schuren aan zijn been zijn hoofdstel af kreeg omdat er geen keelriem aan zat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:24

Ik heb het wel eens gezien dat het paard zijn hoofdstel afkreeg, trouwens met (veel te los zittende) keelriem. Ruiter viel er over het hoofd af, maar het paard had een martingaal en het hoofdstel bleef dus rond de benen slingeren. Een vlechtje is dus wel zo veilig als je geen keelriem heb of deze niet strak wil doen. Hij moet zo dat hij net niet in de weg zit. Bij een zwaarder paard is dat meestal iets losser dan bij een slanker paard, maar veel strakker dan dat hij normaal bij mensen zit.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:27

Iessie schreef:
Citaat:
Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem,
mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem
bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een
lus, waardoor een tweede riem – de zgn. sperriem – wordt geleid welke onder de
trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien
van een enkele trens is verplicht.

Bron: http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf

Ik ga er van uit dat het dus niet mag?
Ik vraag me ook af waarom je zo graag een hoofstel zonder keelriem wilt? Een keertje schuren aan het been en het hoofdstel ligt eraf. :n

Vind je antwoord wel grappig, ik heb namelijk echt geen een keer gezegd dat ik een hoofdstel zonder keelriem wil :7 Of was het in het algemeen bedoeld?
Ik kwam dit hoofdstel tegen en was benieuwd of er mensen zijn die zonder keelriem rijden (behalve ijslanders).
Ik zie sowieso het hele nut van een keelriem niet in, vind het zelf ook niet mooi en maar een nutteloos riempje. Ken een pony die altijd z'n hoofdstel afgooide onder het rijden, maakte niet uit wat voor neus/keelriem eraan zat of hoe strak. Dus dat lijkt mij geen argument.

@ Karolien, bedankt voor de link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:30

Afbeelding
Ik rij altijd met zgn "one-ear-hoofdstellen".
Hier op de foto zie je 'm met een losse neusriem eronder, maar dat is slechts een tijdelijke toevoeging aan mijn tuig ivm jong paard/nieuw bit.

Schuren aan het been is geen reden om niet met zo'n hoofdstel te rijden, wél een reden om het paard op te voeden :D Ik rijd nu een jaar of 7 alleen nog maar met dergelijke hoofdstellen en heb er nog nooit enige vorm van hinder aan ondervonden dat het geen keelriem heeft.

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:31

Volgens mij rijd zowiezo Angelique Hoorn af en toe zonder keelriem (zo op concour viel het me op) Dus het mag wel lijkt me???
Ik vind het ook wel sjiek staan, vooral bij paarden met een mooie ronde kaak :)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:34

Ik heb er nooit dressuurwedstrijden mee gereden, maar Dave Maarse (voor diegenen die hem niet kennen: springruiter hier uit de buurt) zie ik op concours vaak rijden met hoofdstellen zonder keelriem en ik geloof niet dat hij daar ooit problemen mee heeft gehad.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:57

Even over het wel of niet blijven zitten, de spaanse hoofdstellen waar op stal een paard of 6 mee gereden wordt blijven allemaal keurig zitten, ook deze hebben geen keelriem.
Het zelfde geld voor veel westernhoofdstellen, ook die blijven allemaal gewoon netjes zitten.
Ik vind het ook geen toegevoegde waarde, rij nu met een stang bakstuk, frontriem en losse neusriem. Gaat prima.(heeft nog nooit gegleden oid)
Ik vind deze zo mooi omdat hij 1 riem heeft met bakstuk en neusriem.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:36

Helaas op KNHS wedstrijhden mag het dus NIET :(

Zie hier reactie van KNHS:
Geachte heer/mevrouw,

Het rijden met ene hoofdstel zonder keelriem is niet toegestaan volgens het reglement. Een engels hoofdstel is voorzien van een keelriem. Daar komt nog bij dat een keelriem aan het hoofdstel ook een stukje veiligheid biedt; het hoofdstel kan bij een val van het paard niet zo snel afgetrokken worden.

Met vriendelijke groet,

KNHS Servicedesk

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:39

Het is eenvoudig te maken iig, bij een hoofdstel met gedeeld kopstuk kan je de keelriem gewoon weglaten. Maar bij een normaal hoofdstel zal je ze niet zomaar tegen komen.

De KNHS blijft een beetje hangen in oude gewoontes iig :+

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:02

ik had wat gelezen over ietsw nieuws, maar is alleen nog maar in duitsland zal het ff opzoeken moment.. :p

edit:

Afbeelding
Afbeelding
stang trens
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Persevero op 24-04-09 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:03

BrittKitt schreef:
De KNHS blijft een beetje hangen in oude gewoontes iig :+

Dat sowieso. Mag je een (Engels) hoofdstel zonder keelriem ook niet gebruiken als het zo ontworpen is? Dus als het de bedoeling is dat er geen keelriem aan zit?

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:55

hallo, ik heb een ijslander en rijd dus zonder keelriem heb negers last van.
ik vind het zelfs wel fijn ik hbe nooit echt begrepen waar die voor is, ik rijd ook vaak zinder neusriem bij een ijslands hoofdstel zit die gwn los.
maar ik zou ook dus echt niet weten of je er met een 3 ganger mee mag starten.
het enige wat ik weet is dat het vooral bij ijslanders word gebruikt en weinig bij een gwn paard.

selinemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:32

Heb dit nog nooit gezien! Vind het wel heel erg gaaf! :D Zou eigenlijk niet weten of je ermee mag starten! Zou je even de regelementen na moeten kijken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:40

66996236 schreef:
ik had wat gelezen over ietsw nieuws, maar is alleen nog maar in duitsland zal het ff opzoeken moment.. :p

edit:

Afbeelding
Afbeelding
stang trens
Afbeelding
Afbeelding

Deze post had ik vorige keer helemaal gemist. Wat een mooi hoofdstel! Kwijlkwijl, hebbehebbe! :~

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:48

Hmm, vind die 'verlaagde' keelriem zo om de kaak wel heel strak zitten. Dat kan nooit prettig zijn, dat de kaken zo omsnoerd worden. Een keelriem hangt gewoon losjes achter de kaak, daar heeft een paard geen last van. Dit vind ik er minder prettig uitzien.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:23

het schijnt juist beter te zijn. en tbv de druk achter de oren