[WN] Bitkeuze.....dubbel gebroen watertrens of Billy Allen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Bitkeuze.....dubbel gebroen watertrens of Billy Allen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 06:25

Momenteel rijd i wodan met een Hackamore met korte scharen omdat hij veel tand problemen had/heeft.
Maar over een korte tijd zal ik weer kunnen overstappen op rijden ook met bit, maar ik reed voorheen met een enkelgebroken simpele dunnere snafflle maar vind dat hij deze te weinig aanpakt en er wat vanaf blijft zeg maar.

Nu wil ik voor een ander bit gaan kijken en dacht ikzelf aan een eenvoudige dubbelgebroken watertrens of een Billy Allen Offset Dee snaffle, wie kan me vertellen welke een betere eus is en waarom, andere tips zijn uiteraard oo WELKOM! :D

Billy Allen

Afbeelding

cornelie

Re: Bitkeuze.....dubbel gebroen watertrens of Billy Allen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:51

Een dubbelgebroken trens of billy allen trens hebben een totaal verschillende (in)werking. Een dubbelgebroken trens kan volledig dubbel klappen en dan een knijpeffect geven. Een billy allen kan dit niet en met dit mondstuk kan je ook nog eens onafhankelijk links en rechts inwerken. Ook is er geen geprik in het gehemelte.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:03

Ja de reden dat ik aan een Billy Allen dacht is omdat ik voorheen veel paarden op Myler heb gereden en daar goede ervaringen mee heb, maar de Myler bitten vind ik echt te duur en 2dehands zie je ze niet zoveel en dan zijn ze vaak nog prijzig.
Maar word zo'n Billy Allen bit geen stang?
De Billy Allen vind ik daar een goed alternatief voor.

Alleen vraag ik me af of ze niet ook te dun zijn voor Wodan net als de eenvoudige enkelgebroken snaffle waar ik nu meer rijd?
Of zou het algehele bit een heel andere inwerking hebben dan een gewoon bit?
Vandaar dat ik ook naar een simpele dubbelgebroen watertrens keek aangezien die vaak wat dikker zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:28

Een BA wordt idd sneller een 'stang' als een Myler en het is maar net hoe het paard dat ervaart.
Persoonlijk zou ik de BA willen vergelijken met de Mullen Barrel van Myler.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:39

Hmmm, met dat bit heb ik dan weer geen ervaring.

Het bit is bedoeld voor mijn 4 jarige haflinger die imo het bit niet goed genoeg aanneemt en er wat van af blijft en daardoor snel wat te diep loopt, wat zouden jullie hiervoor kiezen?

Ik wil niet direct zo'n heftig ding inhangen daar hij eigen;lij heel goed aan de hulpen is en zacht in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:41

Dat zijn nogal 2 verschillende mondstukjes die je daar noemt.
Heb je niet de mogelijkheid om met allebei eens een weekje te rijden, om zo gewoon je paard z'n voorkeur te ervaren?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:06

Nee nou dan zou ik ze beiden moeten kopen.
De reden dat ik ook een beetje met deze 2 verschillende aankom is omdat ik deze beiden in de hand had in de winkel, en verder vond ik er niet veel meer keus dan dat wat ik al heb.

Vind het moeilijk om een eus te maken bij zijn probleem.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:30

waar wil je kopen? arthur heeft veel kennis van bitten dus ik denk dat hij je heel goed helpen met een keuze als je daar zou kopen.
wat is er mis emt een gewone simpele snaffle? als hij heel licht in de mond is zou ik juist een heel simpel bit nemen (losse ringen is minder sterk dan D).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

Als dit paard het bit niet fijn aanneemt en duikt zou het best eens kunnen dat 'ie een hekel heeft aan het dubbelklappende principe van een enkelgebroken bit. Door de kanteling in de mond kan dit inwerken op het verhemelte.

Dubbelgebroken knijpt echter in de tong en werkt vrij stevig in op de mondhoeken.

BA is een heel rustig bit wat voornamelijk door de tong gedragen wordt én inwerkt op mondhoeken. Vaak een prettig bit, mits het geen paard is dat z'n dikke tong er onder zet en gaat "duwen".

Als ik zo de beschrijving van het paardje door TS lees dan denk ik dat de BA de meeste kans heeft bij dit dier, door z'n rust in de mond.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:53

toen ik mijn haflinger kocht, had ze een dubbelgebroken watertrensje.
Maar omdat ik western wilde gaan rijden werkte dat echt voor geen meter met haar. Ze was erg onrustig met haar hoofd en soms gewoon echt doordrammen. Ik heb toen een BA snaffel gekocht en dat ging al een stuk beter, maar nog steeds vaak momenten dat ze gewoon doordramde. Toen heb ik een BA shank geleend van mijn instructrice en dat was een verschil van dag en nacht. Geen gedram meer, en ik kon de teugels eindelijk loslaten. Ik heb nu zelf een BA shank gekocht. Ze is nu veel rustiger met haar hoofd en ik hoef maar kleine hulpen te geven en ze reageert al. Ik was altijd in de veronderstelling dat die bitten erg onvriendelijk waren, maar dat is dus niet zo. Een dubbelgebroken watertrens ligt heel wiebelig in de mond, een enkel gebroken bit kan in het gehemelte prikken en heeft een notenkrakereffect, en een BA ligt eigenlijk heel stil in de mond maar je kunt gewoon links en recht apart inwerken.
Kun je niet van iemand een bitje lenen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:03

Nee helaas heeft niemand een BA maar een watertrensje kan ik vast wel ergens opduiken.

Ik heb dus met een simpele shank gereden maar zoals Sonja al beschrijft is dat niet optimaal voor Wodan, ik heb helemaal niks in de hand en hij duikt maar, en dat is erg lastig en frustrerend voor Wodan want als ik dan een keertje druk moet zetten reageert hij heel heftig.

Ik denk dat ik de BA ga kopen en ze allenbij ga uitproberen aangezien ik de trens vast wel ergens kan lenen, en zo duur zijn de BA niet ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:09

De BA snaffle zijn op dit moment afgeprijsd bij de Divoza (tenminste in leek), en konden nog wel bij besteld worden. Je kwam dan op ongeveer 30 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:13

Mijn tinker reageert heel goed op een BA. Ze schudt best veel met haar kop met bitjes maar met een BA toch minder dan met andere bitten.

Een ander paard wat bij ons staat reageert juist weer niet zo goed op een BA.

Je moet dus gewoon wat experimenteren met bitjes :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:22

Mijn haflinger is sinds een paar weken onder het zadel en vind een dubbelgebroken bit helemaal niet fijn...
Ik heb er nu een myler, daar loopt hij fijn op...
Elk paard reageerd weer anders op een bit, kan je niet een paar bitjes lenen van stalgenoten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:40

heb je al eens een ongebroken trensje geprobeerd?
daar lopen mijn paarden uiteindelijk het fijnste op en ook mijn bijna 3 jarige ga ik daar op inleren

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:51

@ Spatter, nee dat heb ik nog niet geprobeerd maar ben zelf niet direct voorstander van een ongebroken bit?

De BA kan ik hier in Duitsland net over de grens voor nog geen 25 euro kopen, dus dat is het geld niet en nog goedkoper dan bij Divoza ;) en daar moet ik een flink stuk voor rijden.

Toen ik nog engels reed heeft hij een tijdje op ee dubbelgebroken bustres gelopen, hier liep hij opzoch wel goed op geloof ik maar dit bit lag in ee westerhoofdstel niet stabiel genoeg.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:13

Ongebroken is ook heel vriendelijk maar dan is links/rechts weer wat lastiger. En het ligt ook aan de mond van een paard. Die van mij heeft z'n haaktanden op zo'n onmogelijke plaats zitten dat alleen ongebroken mondstukken het beste passen ( of een billy allen, een myler gaat weer te ver naar voren). En dan speelt ook nog de mondspleet, tongdikte etc mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:40

Loes'sCorner schreef:
Toen ik nog engels reed heeft hij een tijdje op ee dubbelgebroken bustres gelopen, hier liep hij opzoch wel goed op geloof ik maar dit bit lag in ee westerhoofdstel niet stabiel genoeg.

Kun je me die uitleggen? Want daar snap ik echt niks van.
Sinds wanneer weet een bit aan wat voor bakstukken het vasthangt :?

Loes'sCorner schreef:
maar ben zelf niet direct voorstander van een ongebroken bit?

En daar ben ik eigenlijk ook wel heel benieuwd naar, waarom niet :o

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:47

Het zal de neusriem wel geweest zijn die aan dat engelse hoofdstel hing. ofzo :-)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:03

Ja idd, doordat er bij mij mijn westernhoofdstel geen neusriem of sperriem aan zit ging dat bit bit heel erg wiebelen en gaf veel ruis, waardoor wodan erg onrustig en drammerig werd met zijn hoofd.
Deed ik de neusriem er weer op dan was het ok, maar aangezien hij op een ander bit toen zonder neusriem en sperriem goed liep wilde ik die er ook neit meer op en zo ben ik toendertijd op de enkelgebroken dunne snaffle gaan rijden.
In princiepe loopt hij hier voor het ook goed op alleen vind ik dat hij hier te weinig aan oppakt en zich er wat achter krult, vandaar wilde ik eens kijken of het anders was met een ander bit.
Nu heeft hij de laatste tijd wat tandproblemen gehad, nu doorkomende hengstentanden dus ook aan al die andere dingen kan het gelegen hebben of meegespeelt hebben.

Waarom geen stang, ik vind persoonlijk de de links/rechts werking wat vervelender zoals Cornelie ook al aangaf.
zeg niet dat het niet kan maar liever niet, maar ook dat is natuurlijk mijn mening........voor een ander misschien wel super ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:35

volgens mij paste het bit dan gewoon niet of zat het te kort of te lang....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:53

@Pienb, nee hoor bit paste prima.
Het is niet geheel ongewoon dat een ''engels bitje niet stabiel genoeg ligt in een westernhoofdstel hoor, uiteraard kunnen verschillende factoren mee spelen maar in mijn geval paste het bit wel maar in combi met het westernhoofdstelletje was het niet fijn, maar goed........dat is nu verder onintressant ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:11

aha een engelsbitje, dat had ik even niet begrepen....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 07:02

@pienb, maakt niet hoor!
Rijd ook nog neit zolang western vandaar dat ik eerst met een engeld bit en hoofdstel reed.... ;)

Ik ga dit weekend de BA een goed bekijken in de winkel, de tand is rechts nog niet door dus haast heb ik niet, dat scheelt!

Bedankt allemaal voor de goede uitleg en reacties tot dusver!