Zelf gebruik ik CDM Belvoir Tack Cleaner & CDM Belvoir Tack Conditioner. Dat zijn van die sprays. Ik maak mijn zadel/hoofdstel eerst even schoon met een vochtig doekje, en dan die twee sprays na elkaar erop en uitwrijven. In het begin had ik hier erg veel schik mee, maar nu lijkt mijn hoofdstel een beetje vet/klef te worden. Het voelt niet lekker meer aan. Dus eigenlijk ben ik opzoek naar iets nieuws. Er zijn alleen zoveel dingen op de markt, dat ik door de bomen het bos niet meer zie, vandaar mijn topic

en daar ben ik heel tevreden over. De zadelzeep gebruik ik niet altijd, hoogstens eens in de acht weken en hoofdstellen nog minder vaak. Iedere keer na het rijden neem ik mijn hoofdstel en de onderkant van het zadel even af met een (droge) doek, als ik de boel schoonmaak (zadel eens in de vier weken, hoofdstellen eens in de 8 weken, ik heb namelijk twee leren hoofdstellen die ik afwisselend gebruik (hackamore en trenshoofdstel)) doe ik dat door eerst met een vochtig sponsje de boel af te nemen. Als ik zadelzeep nodig vind (moet je niet te vaak gebruiken) zeep ik daarna het leer voorzichtig in, daarna laat ik het drogen en na een paar uur, of de volgende dag, smeer in het in met een beetje leercreme. Leerolie of -vet vind ik niet prettig. Ik heb creme van Sectolin, dat is een pot met een gelig, zacht spulletje dat heel makkelijk verdeelt. De onderkant van mijn zadel maak ik trouwens vaker schoon, als ik twee keer heb gereden maak ik het schoon met wat water en ongeveer één keer in de week vet ik de kussens en de onderkant van de zweetbladen in, ik rijd namelijk zonder dekje oid. Singel is van neopreen, daar haal ik na het rijden de haren af en eens in de zoveel tijd was ik hem met wat water. Beugelriemen en andere biothane zooi gaat in een emmer met een sopje als het vuil is
dus ik ga dit even volgen 
Gebruik je te veel water en/of te veel zeep dan?