juist zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

juist zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:27

Ik weet het echt niet meer.
Mijn paard heeft een super hoge schoft en is erg lang daarnaast is hij super gevoelig.
Een engels zadel zit gewoon niet goed bij hem. Het glijdt naar achter en de kussens moeten
teveel worden opgevuld waardoor het draagoppervlak te klein is.

Zelf zit ik te denken aan endurance, of heel misschien boomloos. Maar daar heb ik ook weer
over gehoord dat dit weer lastig kan zijn met een paard met een hoge schoft en die moeilijk loopt.
(hij heeft atrose in zijn si gewricht bij zijn bekken, dus zijn de gangen niet altijd zo mooi en loopt
hij voor hij warm is wat stijf)
Wie o wie weet het beste type zadel of de beste zadelmaker die me verder kan helpen.
(Ik heb binnenkort een afspraak met Hollander uit Klarenbeek)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:27

Wat is je budget?

WOW is heel veel van aan te passen, daar moet je bokker zadelboer voor contacten. 2450 euro
Boomloos is voor een hoge schoft vaak niet de oplossing.
DK zadels zijn nog weer anders aan te passen. 3750 euro (uit mijn hoofd gezegd)
Daaleman zadels worden op maat gemaakt
net als Hulsebosch zadels, maar vraag dan naar Jan.

De laatste twee zijn dacht ik rond de 2000 euro, wolgevulde kussens.
Wow en DK hebben flair-kussens. Dit zijn luchtkussens die echt met pompjes worden opgepompt (dus geen cair dat in wintec zadels zit)

Cadaz

Re: juist zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:28

ik zou idd voor wow gaan die zadels zijn zoals mizora zegt geheel aan te passen op jou paard
maar daar betaal je dan ook na

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:33

Mizora schreef:
Daaleman zadels worden op maat gemaakt
net als Hulsebosch zadels, maar vraag dan naar Jan.

De laatste twee zijn dacht ik rond de 2000 euro, wolgevulde kussens.

Als je deze mogelijkheden in optie neemt zou je ook eens kunnen kijken bij:
http://www.brandt-zadels.nl/

Geweldige maatzadels en ruim goedkoper dan de Hulsebosch ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:02

Hollander is echt heel goed!!
Ik ben er geweest hij nam zo 2,5 uur voor mijn paard, om het juiste zadel te vinden ;)
En toen gaf hij er 2 mee, maar die zaten nog niet helemaal correct. dus ging hij verder zoeken, alleen mijn paard wou dus niet in de trailer de terugweg, dus hebben we daar ook al weer 2 uur overgedaan. Gevolg: 12 uur waren we pas thuis :S Dus hij zei: ik kom de volgende keer wel bij jullie langs. Dat was in november, en toen is hij in november, december nooit geweest. Toen hebben we hem gebeld: toen zei hij: in de maand januari kom ik langs. Januari voorbij: maar hij was nog steeds niet geweest haha. En toen 2 weken geleden hebben we weer gebeld, hij zei: ik kom deze week langs! En nu is het al weer dinsdag, en hij is weer niet geweest, hij houdt zich dus niet echt aan zijn afspraken, maar dat snap ik ook heel goed, hij heeft het supersupersupersuperdruk!! Hij doet het allemaal in zijn eentje, zelfs de boekhouding, hij is de hele avond er mee druk, hij heeft elk moment wel klanten voor de deur staan, en tja nu is het mooi weer, dus wil iedereen paardrijden en een nieuw zadel kopen. Dus hij komt niet echt zijn afspraken na, maar als hij er is, neemt hij ook echt alle tijd voor je!! Hij is echt super goed! Egt een aanrader, alleen dan krijgt hij het nog drukker haha:P

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:48

Ik hoor ook veel over WOW

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:09

Zeker voor dit paard zou ik voor een WOW kiezen :j
Een maat zadel zou ik niet doen, je paard kan (ten goede) nog veranderen
en dan past je "maatzadel" niet meer...weg maatzadel :7
Een Wow blijf altijd aanpasbaar!
Het kost wat, maar het is zijn geld dubbel en dwars waard 8-)

De gevoeligheid van de rug kun je goed laten behandelen (masseren)
kijk eens op http://www.happy-athlete.nl voor iemand bij jou in de buurt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:51

Een maatzadel is ook aanpasbaar Unamie ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:30

Maar vaak hebben paarden met een superhoge schoft enige vorm van weggevallen schoftspieren (vaak, niet altijd! Maar zekere in combinatie met een gevoelige rug een grote kans op). Met een goed zadel, zeker op lucht, komen deze spieren vaak weer terug. Bij de een sneller dan bij de ander, maar vaak wel een deel en een maatzadel is vaak niet verder dan 1, soms 2 boommaten te verbreden. Vandaar de keus voor WOW, deze blijft te verbreden en zelfs al moeten er uiteindelijk misschien (maar dan is het erg extreem) nieuwe kussens onder, dat kost 750 euro, dat is alsnog geen nieuw maatzadel. En het zou me niets verbazen als er in WOW-onderdelen binnenkort een handeltje begint te lopen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:38

Als ik 750 euri aan mijn zadel moet vertimmeren koop ik een nieuwe hoor, ruil ik hem in bij mijn zadelmaker. Dat is me echt een te gortige verbouwing.
Mijn paard moest ik een nieuw zadel voor kopen, terwijl hij nog super in de groei was. Volgens mijn zadelmaker heeft hij rekening gehouden met die groei en is het zadel voldoende aan te passen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:52

IKbenEllen schreef:
Een maatzadel is ook aanpasbaar Unamie ;)

Dat is echt maar heel beperkt
Mijn paard wisseld nogal van boom-maat 8-)
Bovendien heb ik met maatzadel erg slechte ervaringen....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:01

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:22

unamie schreef:
Bovendien heb ik met maatzadel erg slechte ervaringen....

Ik eigenlijk alleen maar goeie, maar zit ook een goede zadelmaker aan vast ;)

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:27

Nou bedankt allemaal voor de tips.
Ik heb wel wat vragen over de luchtkussens.
Mijn eerste gedachten bij een zadel met luchtkussens is dat de drukverdeling niet erg goed zou zijn.
Lucht is flexibel, dus al je paard scheeft staat komt er aan een kant meer druk. Als iemand die erop zit
scheef zit is de druk verdeling ook slecht. En als een paard super hoog opgooit in draf, krijgt hij dan
geen schokken van de lucht in het zadel wat ook mee beweegd?
Ik heb me er nog niet in verdiept maar dit zijn de eerste gedachtens die bij mij opkomen. Kan iemand
me uitleggen hoe dit zit met zo'n zadel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:29

De druk blijft overal juist gelijk als het met lucht gevuld is (niet volstampen als een skippybal, dat werkt niet, dan stuitert het inderdaad). Maar op een zachte skippybal of een grote ballon kan je lekker zitten en de grond eronder wordt gelijkmatig belast, juist doordat lucht vervormt naar zowel de bovenverandering als de onderverandering. Als een paard dus superhoog opgooid in draf en de ruiter niet kan blijven zitten, dan komt op een boom iedere klap aan zoals de ruiter land. Met lucht wijkt de lucht en zit er dus een schokdemper tussen. Denk aan een airbag. (maar dan minder extreem, of een ballenbak)

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:30

de lucht gaat niet van de ene naar de andere kant, het zadel heeft 4 kamers welke in elkaar overlopen. een groot voordeel van een wow zadel zou zijn dat het paard veel schoudervrijheid heeft.
heeft iemand ook ervaring met wow zadels en buitenritten/endurance?
bvd