welk boomloos zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

welk boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 07:35

Mijn man zoekt een boomloos zadel voor zijn NordSvensk draver. Zie foto.
Afbeelding

Hij is zelf nogal lang en het paard is stevig gebouwd en heeft een redelijke schoft.

Ik heb zelf een pfiff (een keer geruild) maar zou die persoonlijk niet zo aanraden, omdat ik vind dat die wel heel erg schuift. Ben er ook niet echt weg van. (hoewel hij best makkelijk zit)

We zoeken een zadel wat geschikt kan zijn voor hem en zijn paard, maar betaalbaar is. Het grootste probleem is eigenlijk volgens mij het schuiven met het opstappen.
Een testzadel is niet mogelijk, want we wonen in zweden en hier kun je niet aan een testzadel komen.

Welk zadel zouden jullie aanraden en waarom?

Katja

Re: welk boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:37

Verplaatst van NA naar HAR.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:45

de meeste boomloze zadels schuiven met opstappen,daarom heb je er dan altijd een krukje bij.

als ik zo naar de rug kijk dan moet er haast wel elk model op passen tch?
het paard heeft in elk geval geen vreemd gebouwde rug ofzo.

barefoot zit lekker,maar wel breed is mijn ervaring.
wat vind hij fijn kwa zit?

je mag ook hier even vragen hoor:
[HK] Waarom wel of geen boomloos zadel ?

een heel topic vol met mensen die boomloos rijden :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:01

Het probleem is dat je een krukje niet mee kunt nemen met een buitenrit. Vandaar dat ik het verschuiven tot het minimum zou willen beperken.
Ze heeft geen rare rug, maar de boomzadels die we tot nu toe hebben uitgeprobeerd zitten geen van allen goed. Daarnaast heeft ze een slechte bespiering, waar aan gewerkt moet worden. Een zadel laten aanmeten is dan ook niet echt een optie, want het is (hier iig) stervensduur en na een paar maanden past hij dan toch niet meer.
Bovendien is boomloos het enige wat het paard prettig vindt. (Ze is ingereden door de vorige eigenaar met een barebackpad... ze heeft altijd gekoerst en pas ong 10 keer met die pad gereden)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:32

Mooi paard, maar wel korte rug door de ver doorlopende schoft. Dit gaat moeilijk worden, het zadel moet kort zijn, maar ook een diepe kamer hebben. Misschien kun je een Zweeds forum raadplegen, daar zijn meer mensen bekend met dit ras.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:54

in de noorderlijke landen zijn ze minder bekend met type barefoot

maar wel veel met het type lederen haftree
zoals de duks , denk dat die zeer grote pas kans maakt + schuift nihil bij opstappen kan normaal dekje onder , ruim kanaal , kan ook op de wat hogere langere schoften ,

dat lijkt op een echt zadel , met dikkere kussens
door de lederen boom past het zich op het leeuwendeel van de paarden goed aan (muv de heeeel doorgezakte of holle ruggen)+ kort in ruglengte

nu heb ik die in de grotere maat niet meer liggen maar denk dat in zweden en omliggende landen je deze wel vinden kunt (grootste die ik heb liggen is een 17,5)

worden veelal verkocht onder de noemer haftree icelandic saddle of icelandic soft saddle

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:32

Zou een soft Balance gangenpaardzadel iets zijn?
Is boomloos maar je hebt er verstelbare kussens onder.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:32

ik heb een bafefoot london. En wil op dit moment echt niet meer anders! Ligt heerlijk op mn paard en ik kan er heerlijk in zitten! Kan zelfs met dit zadel haar idioot rare middendraf uitzitten! En dan kon ik met mn kentaur asboluut niet!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:21

Boomloos is hier nog niet zo populair als in nederland. Ze zijn er wel, ook tweedehands, maar tweedehands belachelijk duur in vergelijk met nieuw.
De haftree ken ik eigenlijk niet. Zal het eens bekijken.
Barefoot londen is meer een dressuurzadel toch?
Soft balance ken ik ook nog niet. Zal het eens opzoeken.

Eigenlijk vind ik haar rug niet zo kort. Misschien lijkt dat meer zo op de foto.
Ze heeft een stockzadel opgehad, wat qua lengte goed ging. Alleen paste het niet goed. De bomen knelden voor (ondanks dat ze wat flexibel zijn) en in het midden lagen ze los. Dat was iets te verhelpen met de drukverdelende pad, maar niet voldoende. Ze liep er niet graag mee. Met een boomloos zadel is ze wel ontspannen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:17

Ik rij geregeld met de randolls van mijn instructrice,deze zijn misschien wel wat verouderd kwa model in vergelijkking met Barefoot maar deze schuift niet met opstappen en rijden.
Een schuifend zadel kan nooit goed zijn :n

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:24

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:30

trekker heeft het zelfde boom systeem als de duks
idd nog weinig paarden gezien waar het niet op lag