Zadels: merk en prijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Zadels: merk en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:39

Wij zijn bezig voor een eigen paard. met een beetje geluk kun je er 1 vinden met passend zadel. Maar zo niet...

Wat zijn goede merken zadels (voor Haflingers/ Friezen om maar even vanuit gaan) en wat zijn de prijzen dan ongeveer. Ik heb in mijn financiele plaatje ruimte gehouden voor 400 a 500 euro. (incl stijbeugels en singel)

Het gaat mij om een gewoon zadel (geen western) voor normaal recreatief gebruik.

Zijn er verder nog tips waar je op moet/kunt letten (zowel ikzelf (volw 36 1,59m volslank) als mijn zoon (7, 1,22 m spettertje) moet er gebruik van kunnen maken.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:46

Het is sowieso al erg lastig om een zadel te vinden waar jullie allebei inpassen ;) . Mijn moeder en ik rijden ook ieder met een eigen zadel. ik kan wel met haar zadel rijden, maar ik zit daar echt super los in, heb totaal geen steun. In mijn zadel kan mijn moeder gewoon helemaal niet fijn rijden. Ik weet niet hoe goed je zoontje al kan rijden? als hij een goede vaste zit heeft, kan het wel, al zou het niet zo fijn rijden zijn...
Wat dan wel handig is, is om bijv. eens te kijken naar een wintec zadel, en dan een versie met van dat suede erop, dat zit wel wat steviger :)
Wintecs zijn ook niet zo heel duur, en ze hebben volgens mij ook speciale zadels voor friezen en haflingers :)

edit: vergat ik nog helemaal jullie alvast ontzettend veel plezier met je toekomstige paard te wensen :D :o

aslo

Re: Zadels: merk en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:21

Een zadel waar jullie beiden in passen, kun je gewoonweg vergeten. Je zoontje heeft nu éénmaal een veel kleinere maat nodig. Tja, 400,00/500,00 euro voor een nieuw zadel incl toebehoren is niet veel. Wrs kun je dan beter voor een 2ehandse van een Amerk gaan. Zeker ff iemand bijhalen die er verstand van heeft, zodat je zeker weet dat het zadel ook goed past.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:01

Ik zou zeker gaan voor een tweedehands A-merk zadel. Als je dan 500 euro te besteden hebt, heb je een heel leuk zadel wat er nog goed uitziet en jarenlang meekan. Ik ga mee met de vorigen: een zadel vinden waar jullie beiden inpassen is onmogelijk. Het ligt eraan hoe vaak en hoe intensief jullie beiden rijden. Als het evenvaak is dan zou je kunnen denken aan een tweede zadeltje dat erg goedkoop is, of zo'n ponyzadeltje. Weet alleen niet of dat dan weer op je paard gaat passen. Laat een zadelmaker komen, die weet er alles van! Succes! :)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:16

Voor mijn Fries (aangezien je het over Friezen had ;-) ) heb ik een Fryso zadel. Alleen kun je die helaas niet krijgen voor 500 euro, ik geloof dat ze nu vanaf 1500 euro te krijgen zijn. Toen ik hem 7 jaar geleden kocht, kostten ze 1200 euro.

Ik zou dan voor een tweedehands gaan, maar laat er dan wel een goede zadelmaker naar kijken, zodat je zeker weet dat het goed past!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:23

Zoek een goede zadelmaker en ga zadels passen en proberen.

Goedkoop nieuw zou een kunststof zadel mss een optie zijn (met verwisselbare boom), deze passen helaas niet op alle paarden maar wel op heel veel paarden...

2e hands kan soms ook heel erg tegenvallen qua pasvorm enzo een zadel vormt zich naar de rug van het paard, je moet dan echt mazzel hebben dat iets past (passend te maken is)...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:30

Ik zou ook voor een tweedehands A-merk gaan. (bijv. Zaldi, Equestor, Stubben, Fryso, Euroriding, Kentaur, speciaal voor barokke paarden). Het wordt wel lastig dat zowel je zoontje als jij er goed op willen rijden. Ik zou dan niet voor een dressuurzadel gaan, want dan heeft je zoontje wel heel weinig contact. Ik gok dat een 17" veelzijdigheidszadel met brede boom waarschijnlijk het beste compromis wordt. Maar je moet het zadel echt uitproberen, als je net niet lekker zit door het compromis zal je net zien dat je zoontje het na een paar keer toch niet zo leuk meer vindt en dan zit jij vervolgens niet echt lekker. Verder zou ik niet voor boomloos gaan als je volslank bent.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:54

Mijn zoon gaat nog niet echt rijden hoor. Beetje scheef neergezet door snel typen. Ik ga echt op het paard rijden. Mijn zoon gaat er eerst aan de longe op (stap, later wat draf) en als ie gewend is los stappen. Dus ik wil een zadel waar ik goed op pas. Mijn zoon heeft een goede zit (en wil ook vaak zonder zadel met voltigesingel rijden)

Dus het gaat mij met name om goede maar niet al te dure zadels voor recreatief gebruik.

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:57

Ik heb een erg breede merens, en ik ben naar de divoza gegaan. Heb daar een pagony haflinger zadel (veelzijdig) meegenomen en die zit als gegoten en dit zadel kost ongeveer € 550,00 inclusief alles.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:02

ik zou zoonlief gewoon lekker zonder zadel laten rijden als hij dat wil!
en afhankelijk van je eigen gewicht kan boomloos best wel hoor!
maar ik denk dat je daar met de zoekfunctie wel uit kan komen...
een BF zadel zit net iets boven jou budget, maar als je de nieuwe drytex hebt, en een beetje slim inkoopt komt het redelijk in de buurt!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:13

Wel leuk dat je zoontje ook mee wil doen. Heb je inmiddels al een paard gekocht?
Het kan anders natuurlijk ook dat je een paard met zijn eigen passende zadel koopt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 12:02

Myca schreef:
Wel leuk dat je zoontje ook mee wil doen. Heb je inmiddels al een paard gekocht?
Het kan anders natuurlijk ook dat je een paard met zijn eigen passende zadel koopt.

Nee en dat wordt ook pas augustus ongeveer. Ivm geplande vakanties, stal regelen (eerst op onderzoek) en daarne rustig een goed paard zoeken.
We hebben nu al een verzorgpoiny waar beide kids gek op zijn en op "rijden". Ja het wordt echt voor het hele gezin.

Kans is natuurlijk dat we tegen een paard aanlopen inclusief zadel. maar mijn gevoel zegt dat ik ook wel eens uit kan komen op een 4 a 5 jarige zo van de fokker/africhting en dan is het zonder zadel. De stal die ik op het oog heeft kan met korting zadel aan laten meten of een goed (Kiefer of Fhrysio) zadel smane met mij "uitzoeken" zodat het goed past en ik er fijn op zit.

Oja, gisteren is het besluit eigenlijk echt genomen dat we voor een Fries gaan! Dat vinden we allevier helemaal te gek (ik heb er ook ervaring mee, op leren rijden enzo en ook qua gedrag fijne paarden) En ik ben gewoon gek van zwart...

Toine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:55

Een vriendin van mij heeft er een wintecje op liggen (wat goed past). Misschien daar eens naar kijken?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:58

Wintec of Norton. Niks mis mee ;) Misschien dan geen leer, maar dat hoeft ook niet perse om goed te zijn.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:17

Zilfstar schreef:
Oja, gisteren is het besluit eigenlijk echt genomen dat we voor een Fries gaan! Dat vinden we allevier helemaal te gek (ik heb er ook ervaring mee, op leren rijden enzo en ook qua gedrag fijne paarden) En ik ben gewoon gek van zwart...

Wat super!! Friezen hebben echt een geweldig karakter, ik zou niet anders meer willen! *D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:17

Mexx schreef:
Zilfstar schreef:

Wat super!! Friezen hebben echt een geweldig karakter, ik zou niet anders meer willen! *D

Ja allerlei mensen hebben zoiets van: wat groooooot!! Maar toen ik als 10 jarige begoin met rijden heb ik het geleerd op: een Fries! Ben zelf dus 1,59 en vind een Fries van 1,60 a 1,65 echt niet zo groot hoor. Voor de kids zal het wennen zijn, van een zwarte shet van 80 cm naar een Fries. Maar gisteren op een stal wezen kijken waar we zouden willen staan en daar stond ook een Fries. Kinderen meteen weg van hem natuurlijk. En ja, ach... dan zie je al die paarden. Allemaal leuk hoor en leif. maar dan staat daar zo'n Fries tussen. Is toch mooi als je kuntz eggen dat dat van jou is? En de karakters van Friezen: nooit problemen mee gehad! (er stoden er aardig wat op mijn vroegere manege en ik heb ze allemaal gereden) En ach ja, Het wordt MIJN paard en de kinderen gaan er ook op, onder begeleiding van mij! Vandaag zoon zonder zadel op de shet gereden. Als ik die zit van hem zie (en dan heeft ie nog een lichamelijke beperking ook) maar hij zit recht! en rechtop, en op de juiste moment naar achteren en zoooo ontspannen.... OH ik kan niet wachten! Nu alleen die superFries zien te vinden die voor ons bestemd is...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:26

Als je een jong paard koopt moet je er wel rekening mee houden dat je paard in bespiering flink kan groeien en dat je dan mogelijk na een tijdje weer en nieuw zadel aan moet gaan schaffen. In dat geval zou ik zeker voor een tweedehands goed passend A merk gaan. Dan verkoop je die gewoon weer door als je paard er uit gegroeid is.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:51

Hé Zilfstar, ben jij toevallig Rainbow op het Friezenforum?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:20

Mexx schreef:
Hé Zilfstar, ben jij toevallig Rainbow op het Friezenforum?

Yep...