kosten boom verbreden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

kosten boom verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:31

Ik ben erg benieuwd wat het kost om een boom te verbreden en hoe ver je een boom kunt verbreden. :)

Anoniem

Re: kosten boom verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:44

Verschilt per zadelmaker, als ze het doen. De een vraagt 30, de ander 100 tot 200 euro...

Hoever je een boom kan verbreden? Mijn ervaring is geen enkele centimeter. De kans dat de boom scheef wordt is nl 99,99% aanwezig.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:08

Als het verbreden wordt gedaan zonder de kussens eronder vandaan te halen, is de kans dat het zadel scheef wordt idd erg groot (Dit is de goedkope manier)
Een betere manier is het zadel uit elkaar te halen en dan de boom te verbreden,
maar de meeste zadelmakers hebben hier weinig of geen ervaring mee zodat het alsnog misgaat (kosten zijn rond de 100/200) euro

Let wel: Al verbreed je de boom: het kussenskanaal zelf wordt er niet breder van!
Daarom is het alleen geschikt voor paarden met een vrij smalle wervelkolom

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:11

Ik heb mijn zadel een paar maanden geleden laten 'verbouwen' door Jan van Rijs. Hij heeft de boom breder gemaakt, de kussens opgevuld en de singelstoten verplaatst. Ik was voor de totale verbouwing 125 euro kwijt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:12

Wat voor zadel heb je? Er is ook nog verschil in het materiaal van de boom wat er voor zorgt of het wel of niet kan, toch?
Hoe zit dat dan eigenlijk met zadels die wel verbreedbare bomen zeggen te hebben, zoals massimo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:32

unamie schreef:
maar de meeste zadelmakers hebben hier weinig of geen ervaring mee zodat het alsnog misgaat (kosten zijn rond de 100/200) euro

En dan nog heb je de kans dat ie scheef wordt 8-)
Je weet nl niet of je het zadel er waterpas op hebt gelegd, dit is puur het oog van degene die het doet.

BrittKitt schreef:
Hoe zit dat dan eigenlijk met zadels die wel verbreedbare bomen zeggen te hebben, zoals massimo?

De meeste zadelmerken beweren dat de zadels te verbreden zijn, dit maakt het makkelijker verkopen :P
Geloof niet alles wat een zadelverkoper zegt, is mijn advies.

Laat in alle gevallen van verbreden het de fabrikant doen, met behulp van templates die gemaakt zijn door iemand die weet waar er gemeten moet worden. Als je het door de fabrikant laat doen, hou je nl je garantie.

De zadelmakers die verbreden doen dat vaak op eigen risico. ( risico van de klant dus)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:24

Bourrelier schreef:
unamie schreef:

En dan nog heb je de kans dat ie scheef wordt 8-)
Je weet nl niet of je het zadel er waterpas op hebt gelegd, dit is puur het oog van degene die het doet.

Heb zelf nog nooit een scheef zadel gehad die op deze manier is verbreed 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:52

BrittKitt schreef:

Dat is alleen de voorboom, die je dan zelf in breedte kunt aanpassen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:14

Ja dat snap ik, maar ik ging er toch eigenlijk wel vanuit dat het daar hier ook om ging?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:17

Nee, de hele boom verbreden kan ook, alleen verschillen de meningen nogal of dat ook wel zo verstandig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:19

unamie schreef:
Heb zelf nog nooit een scheef zadel gehad die op deze manier is verbreed 8-)

Nee, oke, maar jouw ervaring in deze is alleen bij Van Triest, toch?

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:24

Heb zelf een slechte ervaring gehad met vorig zadel te laten verbouwen.
Het lag nog slechter dan ie al lag :(
Ik zou echt een ander passend zadel kopen en niet aan jou zadel laten prutsen; het kost je alleen maar een hoop geld en het zal nooit meer hetzelfde zitten.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 19:18

Ik ben van plan een zo goed als nieuwe stubben 32 te kopen en die te laten verbreden. Ik heb een 32 gepast en hij lag goed recht, alleen lag de kamer te hoog. Ik denk dus dat alleen de voorboom verbreed moet worden want het wervelkanaal was breed zat bij de 32. Ook denk ik dat hij niet heel erg breder hoeft te worden.

Een nieuwe (dat is dus op maat gemaakt) Stubben kost tussen de 1400 en de 1700. En dat heb ik gewoon niet. Uiteraard wil ik enkel een zadel wat goed ligt dus ik zal het gewoon laten nakijken.

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:13

Ik heb mijn prestige-dressuurzadel een aantal maanden geleden 2 maten breder laten maken. Dit heeft mij 200 euro gekost.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:54

Ik ben ondertussen in bezit van een sommer, die wordt gewoon breder geperst(bourrelier, deze waterpassen wel :j, meten tig keer na en kijken weer ik hoevaak of het zadel wel goed ligt voor ze beginnen)
Overigens mag een sommer maar door 2 personen in nederland officieel van sommer verbreed worden met behoud van de garantie.
Er zijn genoeg fabrikanten die de mogelijkheid bieden, laat het alleen wel door de fabriek doen of door een gecertificeerd persoon van de fabriek(waardoor garantie behouden blijft)
Oa passier, stubben, prestige, sommer bieden de mogelijkheid om dit tegen gereduceerd tarief te doen in de fabriek.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:41

trouwens ik was €35 kwijt ex voorrijkosten

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:41

Ik heb mijn boom ook laten verbreden van mijn Kieffer. Door van Triest alleen die werd ziek en toen heeft iemand die met hem mee liep het overgenomen. Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. Totaal opvullen passen enz 200 euro. Plus 2 keer richting Zwolle komen vanuit Friesland. Dus viel me reuze mee.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:41

aafje87 schreef:
Ik ben ondertussen in bezit van een sommer, die wordt gewoon breder geperst(bourrelier, deze waterpassen wel :j, meten tig keer na en kijken weer ik hoevaak of het zadel wel goed ligt voor ze beginnen)
Overigens mag een sommer maar door 2 personen in nederland officieel van sommer verbreed worden met behoud van de garantie.
Er zijn genoeg fabrikanten die de mogelijkheid bieden, laat het alleen wel door de fabriek doen of door een gecertificeerd persoon van de fabriek(waardoor garantie behouden blijft)
Oa passier, stubben, prestige, sommer bieden de mogelijkheid om dit tegen gereduceerd tarief te doen in de fabriek.

Stübben laat dat ook doen? Via wie is dat te regelen, weet jij dat?

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:00

120 bij van rijs las ik net in een ander topic

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:02

oke, maar ik heb in jouw topic gevraagd waar van rijs zit :Y) weet jij dat toevallig?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:07

Van Rijs zit in Zevenhuizen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:10

dank je wel, ik heb zijn site inmiddels ook gevonden :)