Geen vzh zadel passend te krijgen op paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Geen vzh zadel passend te krijgen op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:41

Na aanleiding van dit topic
[HAR] nieuw aangemeten zadel past binnen een jaar niet meer

Zadelmaker heeft toen het probleem opgelost, helaas kwamen er weer andere problemen voor terug, dus nogmaals langsgeweest en hij heeft aangegeven dat wintec zadels hoe dan ook problemen blijven geven op mn paard (is passend te maken voor een maand of 2), voor zn schoft zou het smaller mogen, maar dat kan niet door zn goed ontwikkelde en dus nogal brede schouder... Ook schuift het aan de achterkant en dat zou die ook niet kunnen verhelpen...

Dus gevraagd wat dan de mogelijkheden zouden zijn, daarbij gaf hij min of meer aan dat t een kunst gaat worden om een passend vzh te vinden voor hem, waarschijnlijk wordt een dressuurzadel makkelijker... Nu spring ik ook met mn paard, dus niet zo heel handig (heb helaas geen geldboom in mn tuin)

Nu ga ik zaterdag daarheen met paard om te kijken wat de mogelijkheden zijn, maar wat zijn jullie ervaringen, moet er voor ieder paard een betaalbaar vzh zadel te vinden zijn, of is het beter om voor een dressuurzadel te kijken (en dan deze houden voor springen, max 1/2 keer pw en hij heeft geen last van t zadel ligt alleen niet optimaal)...

Mocht ik er zaterdag niet uitkomen dan wil een andere zadelmaker om advies vragen, maar wil eerst bij hun kijken wat hun te bieden hebben enzo...

Chocotof

Re: Geen vzh zadel passend te krijgen op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:48

Er moet toch wel een veelzijdigheidszadel passend (te maken) zijn. Vooral de duurdere zadels hebben een beter pasvorm en zijn makkelijker aan te passen. Aldus mijn zadelmaker haha.

Verder zou ik het zadel wat niet optimaal ligt er echt niet opleggen. :n

Dan zou ik eerder gaan voor een springzadel met wrongen die niet al te ver naar voren liggen en daar dagelijks mee rijden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:54

Chocotof schreef:
Verder zou ik het zadel wat niet optimaal ligt er echt niet opleggen. :n

Heeft idd ook niet mijn voorkeur... zadel wordt nu sowieso aangepast dus dan eens kijken hoe die dan ligt, maar helemaal perfect zal t niet worden...

Maar springzadel vind ik voor de dressuur echt niks, dus dat is geen optie... Sowieso zaterdag eens kijken wat er wel past op zn rug... (en ik maar denken dat ie een makkelijke rug heeft)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:56

Misschien is het dan een optie om voor 2 goedkopere zadeltjes te kijken. Bijvoorbeeld een wintec voor dressuur of springen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:01

Chocotof schreef:
Misschien is het dan een optie om voor 2 goedkopere zadeltjes te kijken. Bijvoorbeeld een wintec voor dressuur of springen?

wintec heeft die nu, dat blijft problemen geven die zijn niet passend te krijgen (najah zo dat ze langer dan een maand of 2 goedliggen).. Wintec is dus sowieso geen optie...

Zijn advies is een kentaur of kieffer voor dressuur en mn huidige wintec voor springen aan te houden... zadel ligt niet zo slecht dat t rugproblemen veroorzaakt, maar optimaal is t ook niet...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:05

Ik zou deze nog 1 keer aan laten passen en het er dan mee uit houden tot je genoeg gespaard hebt voor een kwalitatief leren zadel wat helemaal op jou paard aangepast wordt.
Fluctueert je paard zo in spieren/vet/lichaamsbouw of is het echt de wintec waar het aan ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:08

ik ben geen zadel expert ofzo hoor, maar kan je dan niet een dressuur zadel voor dagelijks gebruik aanschaffen en voor die 1 á 2 keer per week je vzh?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:13

Lotte1990 schreef:
Ik zou deze nog 1 keer aan laten passen en het er dan mee uit houden tot je genoeg gespaard hebt voor een kwalitatief leren zadel wat helemaal op jou paard aangepast wordt.
Fluctueert je paard zo in spieren/vet/lichaamsbouw of is het echt de wintec waar het aan ligt?

het ligt niet aan mn paard, zo erg veranderd die niet... zadelmaker gaf zelf ook aan dat het aan t zadel ligt en hij elke 2 maanden terug kan blijven komen...

Ik kan nu waarschijnlijk wel een dressuurzadel aanschaffen (met steun van paps en mams, dus kan t ook niet al te gek maken qua prijs), maar een passend zadel vinden wordt waarschijnlijk niet heel makkelijk.. het is een breed paard met de smalste boom van wintec die aan de bovenkant dus nog te breed is en bij de schouder te smal... Ook moet ie een zadel met bredere kussens dan de wintec om het schuiven tegen te gaan...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:14

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar is een WOW geen optie.. :o
Die zijn altijd aan te passen en bestaat uit losse onderdelen, dus een paar extra zweetbladen erbij en je kan em omtoveren van dressuur naar springen..

Dan heb ik het nog niet over het feit dat de kussens over de hele oppervlakte dragen op de rug, en dus geen drukpunten geeft..

Kost wat, maar dan heb je ook wat...

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:19

Ik heb een belg met een korte brede rug en een hoge schoft
en het is een jong paard dus veranders nog veel.
Ik heb een HO Relax-Ride zadel gekocht met een pro-lite pad eronder met vullingen die ik zelf kan aanpassen naar behoefte,
ben zeer tevreden!
meer info kan je vinden op de site van Horseman Outfitter
tevens kan je mailen voor meer informatie.

Succes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:50

Ik kan alleen maar zeggen: Massimo

Oorspronkelijk ontwikkeld voor koudbloeden, maar natuurlijk ook bruikbaar voor warmbloeden met een aantal kenmerken van koudbloeden.

Ik heb zelf altijd op VZH zadels gereden, maar op mijn fjord lag er geen 1 echt goed. Altijd teveel op de schouders.

Massimo heeft bijv. het Trail zadel (waar je ook prima mee kunt springen) wat meer naar de ronding van dressuur dan vzh neigt. De boommaten zijn zeer breed aan te passen. Ze beginnen geloof ik bij maat 27.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:59

WOW valt buiten mn budget, het eigenlijke plan was om na mn studie (dus na deze zomer) voor een goed zadel te gaan kijken en tot die tijd een wintec gebruiken, alleen dat valt dus een beetje tegen...

@belgengek, heb de website gekeken, volgens mij hebben hun niet veel keus in vzh en dressuurzadels? of vergis ik mij nu daarin?

@fjordnina, wat zijn dat voor zadels? Ik ken ze verder niet.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:13

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:21

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 08:30

Bedankt voor t opzoeken...

Ik wil sowieso eerst za kijken waar hun mee komen en wat er volgens hun mogelijk is... Mocht ik er met hun niet uitkomen dan ga ik idd verder kijken...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:42

Kun je anders niet eens met je paard naar een ruiterzaak toe rijden? Grote ruiterzaken hebben meestal een hoop tweedehands zadels liggen kun je mooi even een middagje passen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:31

Massimo is een merk in opkomst. Als je de zoekfunctie gebruikt zul je er al meer over vinden.

Het zijn kwalitatief goede zadels. Ik heb voor mijn andere merrie een Thorowgood zadel, maar Massimo stijgt er kwalitatief echt boven uit, zowel qua soepelheid als qua pasvorm.
Verder zit het zadel super zacht.
Sommige mensen zien de ribbels in zo'n trail zadel helemaal niet zitten maar daar merk je niets van.

Ik heb zelf op de dressuur I en II gereden tijdens het aanmeten en beiden hebben een totaal andere zit. Nu kon ik in geen van beide fijn zitten, dus kwamen we weer op de wat meer open zit van de Trail versie uit.

Esther van Green Distance is ook bij mij geweest en een echte aanrader. Neemt alle tijd, heeft verstand van zaken en geeft een goede service.

Ik zou zeggen, probeer het eens!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:56

Chocotof schreef:
Kun je anders niet eens met je paard naar een ruiterzaak toe rijden? Grote ruiterzaken hebben meestal een hoop tweedehands zadels liggen kun je mooi even een middagje passen?

we gaan zaterdag ook daar naartoe.. dan is alles bij de hand...
2e hands gaat m waarschijnlijk niet worden, had bij mn voirge zoektocht ook de voorkeur, gigantisch veel gepast en niks ligt goed, ben bang dat ik voor een nieuw zadel moet gaan....

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:13

Ik zou ook geen 2e hands gaan nemen. Ik zou het nou maar gewoon meteen goed doen.... en ohja als je nog niet gereden hebt: opstappen met een krukje want ik wil niet dat mijn zadel ook nog scheef wordt op dat gekke paard van jou

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:40

@ Nimmy; je moet even mailen naar horseman wat je wensen zijn als je intresse hebt, dan kunnen ze je precies vertellen wat ze kunnen bieden.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:45

Kijk een op www.zadelatelier.nl.
Zadels worden allemaal op maat gemaakt. Misschien zit er een model bij die je aantrekt en ze zijn niet zo duur als de meeste zadelmakers.
Ik heb er voor mijn ouderswetse type fjord; klein, kort en zeer breed, een zadel laten maken en ik ben er zeer tevreden over. Zelfs de chiropractisch is tegenwoordig te spreken over hoe goed haar rugspieren tegenwoordig blijven door dit zadel.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:51

Whitepanther schreef:
Ik zou ook geen 2e hands gaan nemen. Ik zou het nou maar gewoon meteen goed doen.... en ohja als je nog niet gereden hebt: opstappen met een krukje want ik wil niet dat mijn zadel ook nog scheef wordt op dat gekke paard van jou

ff oftopic: Ik had al gesmst...

En idd voorkeur gaat toch naar nieuw.. Maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn...

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:45

je kunt ook met een dressuurzadel springen hoor ;)
zolang je maar niet te dikke kniewrongen hebt
tevens vind ik het een raar verhaal dat een vzh zadel niet zou passen maar een dressuurzadel wel
heb mijn eigen zadel ook aan moeten laten passen zowel bij mijn paard als pony

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:51

Tja een huppeltje lukt nog wel met een dressuurzadel, echt springen ga ik er niet mee proberen....

Maar een dressuurzadel gaat waarschijnlijk makkelijker passen omdat deze een stuk langer zijn, beetje moeilijk om zo uit te leggen, maar kon me dr wel iets bij voorstellen.. (in combi met de bouw van mn paard)...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 12:30

Heb nu een kieffer dressuurzadel gekocht, welke wel goed ligt en mn wintec wordt aangepast voor t springen... dus ben wel weer heel tevreden...

Hopelijk blijft dit wel langer dan een jaar goed liggen... anders gaat het wel een hele dure hobby worden ;)...