Koper/Aurigan bit ipv rvs beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Koper/Aurigan bit ipv rvs beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:24

Hallo,

Ik heb er lang over zitten twijfelen of ik het zal vragen of niet. Maar ik kom er zelf met behulp van google toch net niet helemaal achter. Hoor het dan liever via bokt van mensen die er ervaring mee hebben :)

Is het echt zo dat een koper/Aurigan bit vriendelijker is voor de paardenmond? Zo ja, waarom?
Ik heb op verschillende sites gelezen dat het de bevordering van ''kauwen'' geeft. Zodat het paard eerder loslaat in de mond.
Klopt dat of heeft het geen verschil in het gebruik met een rvs bitje?

En als je nu met een enkel gebroken rijd, maar dan liever dubbelgebroken wil door de vriendelijkere werking, is dat dan een te grote verandering?

Dankje!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:48

Ik rijd sinds een maand of twee met een dubbelgebroken aurigan bit, hiervoor had ik een dubbelgebroken roestvrij staal bit.

Heel eerlijk gezegd merk ik niet veel verschil.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet veel problemen met loslaten had en kauwen deed ze toch al. Dat is nu niet meer dan eerst.

Zirkonia

Re: Koper/Aurigan bit ipv rvs beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:50

Mijn paard kauwt idd ook regelmatig op het bit :)
Maar omdat er dus gezegt wordt dat dit vriendelijker is voor de mond zit ik erover te denken :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:52

Dat was voor mij ook de reden om het te kopen :D

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:15

Dat is afhankelijk van het paard.
Sommige paarden vinden het "smaakje" fijner, waardoor ze beter gaan lopen, maar anderen vinden het juist niks, en zijn blijer met een RVS-bit, dat neutraler smaakt.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:19

Die van mij reageerde er juist zo op dat die geen moment meer rustig was met zijn mond, liep constant te kauwen en te likken met een Aurigan bit.

Nu heb ik een myler die is grotendeels rvs met een aantal stukjes Aurigan en dit gaat een stuk beter
Laatst bijgewerkt door _Noah_ op 15-04-09 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:19

Ik rijd mijn merrie nu ook ongeveer 1 a 2 maanden met een aurigaan dubbelgebroken watertrensje en zij is er wel degelijk fijner op gaan lopen. Ik heb nooit problemen gehad met nageeflijkheid of loslaten van het bit ofzo. Enige was dat als ik soms een kleine ophouding gaf ze daar heel fel op reageerde en uitte in steigeren, dat is nu niet meer! Ik reed voorheen met een dubbel gebroken rvs watertrensje, die gebruik ik nu met longeren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:20

Die van mij loopt er heerlijk op, ik heb een dubbelgebroken omdat enkelgebroken hem zeer doet. Maar echt beter loslaten dat valt verder wel mee

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:22

Ik ben net overgestapt van RVS dubbelgebroken bit naar Aurigan dubbelgebroken bit. Om eerlijk te zijn: veel verschil heb ik nog niet gemerkt, maar dat kan ook aan de maat liggen... Deze was nl. niet goed; bit was iets te groot. Als het een beetje meezit, dan kan ik straks het nieuwe bit (in de juiste maat) uitproberen.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:04

Hmm, nu krijg ik zo m'n twijfels. Mijn paard is vanaf het begin op een rvs enkelgebroken bit gereden, ze wordt dit jaar 5.

De K&K bitten vind ik vrij prijzig om eventjes ''te testen" zeg maar. Wie weet een goedkopere versie?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:19

Ken je niemand die zo'n bitje heeft? Dan kan je hem eerst even testen alvorens te moeten kopen. Bij sommige ruitersportwinkels kan je die bitjes (en Mylers bijv. ook) uitproberen. Zo heb ik het ook gedaan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:25

Geen idee, ik heb er nu een van aurigan gekocht van sprenger.
Een dubbelgebroken watertrens met zo'n 45 graden gedraaid tussenstukje 2e hands.
Nou voor dat bedrag had ik geen nieuwe rvs watertrens kunnen kopen.
Het hoeft helemaal niet duur te zijn alleen moet je soms even geduld hebben.
Gewoon even de tijd er voor nemen en bokt in de gaten houden dan kom je er wel een keer wat tegen is mijn ervaring.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:31

Een vriendin van mij heeft zo'n bitje, maar die heeft ze zelf in bij haar 5 jarige :) We staan niet op dezelfde stal. Verder is het hier niet mogelijk om via een ruitersport te proberen.

moonfish: Ik weet dat je er vanzelf wel een kan tegen komen ;) Maar ik heb liever het ''beste'' voor mijn paard zonder een lange tijd ervoor te wachten :))

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:50

Dan is er maar 1 optie imo, en dat is niet klagen dat ze best veel geld kosten en er gewoon een kopen. :Y)

Maargoed ik heb er 20 euro voor betaald en dat vind ik best de moeite om dan even geduld te hebben. :Y)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:59

Uhuh waarschijnlijk ga ik morgen naar de ruitersportzaak. Krijg dan wel 10% Korting :Y) En dan maar afwachten hoe mevrouw erop reageert..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:07

Ik heb een HH gekocht, ook om uit te proberen. Deze was 10,- op de KWPN hengstenkeuring, aanbieding normaal 20/25 euro.
Hier op loopt ze echt fijn, dus hou deze nu gewoon even. :)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:17

Inmiddels is het K&K Aurigaan bitje er :) Heb er meegereden vanmiddag, maar merk niet echt een verschil. Hoewel je dat na 1x natuurlijk niet echt duidelijk kan merken volgens mij.

Dank jullie wel!