Dressuursingel aan vzh-zadel - wie denkt er mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Dressuursingel aan vzh-zadel - wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:11

De zadelpasser heeft mij een banaansingel aangeraden voor de combinatie mijn zadel-mijn paard. Ik wil er ook graag een hebben want een schuivend zadel is ook maar niks alleen: ik kan die dingen alleen voor dressuurzadels vinden! Nou heb ik, je raadt het al, een zadel met korte singelstoten. Van de week kreeg ik ineens een wild idee: dat het misschien wat zou zijn om zo'n dressuurgeval aan te schaffen en dan aan iedere kant een singelverlenger tussen de singel en mijn zadel? Wat vinden jullie, idioot plan of het proberen waard? De dressuursingels die ik had gevonden zijn er tot 70 centimeter en ik heb een singel nodig van ongeveer 100 tot 110 centimeter. 110 is eigenlijk al wat aan de lange kant omdat mijn paard moet afvallen. Heeft iemand überhaupt ervaring met zo'n constructie?

Pikeur

Re: Dressuursingel aan vzh-zadel - wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:12

Een zadelmaker kan ook langere singelstoten aan je zadel zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:18

Ja, alleen ligt mijn zadel al bij de zadelpasser en lange singelstoten eraan aan allebei de kanten wordt duurder dan twee verlengers. Daarnaast past lange singelstoten ook niet bij het karakter van mijn zadel (een degelijke Goertz tölt) Bedankt in ieder geval voor de tip, als iemand echt slechte ervaringen heeft met de constructie die ik bedacht had zal ik de zadelpasser bellen maar ik wacht nog even af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:20

Ik rijd m'n bijrijdpaard ook met een dressuursingel aan een veelzijdigheidszadel, simpelweg omdat deze singel er was en er geen passende veelzijdigheidssingel is.
Deze dressuuursingel is denk ik een meter lang, ze zijn er dus wel. Het geeft geen enkel probleem om hem aan een veelzijdigheidszadel te maken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:23

Fijn dat 't in ieder geval kan qua gespen enzo :) Het probleem is dat ik het model singel dat ik nodig heb niet kan vinden in langere maten dan 70 centimeter :+

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:32

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:35

Da's een anatomisch gevormde singel, geen banaan ;) Die twee bochtjes die op de foto aan de onderkant te zien zijn horen dan achter de voorbenen, dat levert mij niks op. Ik zoek echt zo'n singel die bij de buik verder naar voren is dan bij het zadel :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:45

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:58

DubbelDun schreef:
Ik zou dan toch liever gaan voor de normale banaan
http://icelandic-horses.de/shop/article ... 008.001%26
in kombinatie met wat singelverlengers.

Kun je daarnaast van wat je over houdt nog een hoop leuke andere dingen doen :+

Zoéén zoek ik :j Alleen dan dus niet in dressuuruitvoering, die tip die jij pb'de nav een ander topic lijkt heel erg op het idee dat ik had, en waarover ik net op dat moment dit topic aan het openen was :P Denk dat ik 't maar gewoon ga doen, ik ga de boel vanavond meteen even bestellen :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:45

Een dressuursingel met singelverlengers gaat ook goed, IJslandertje van Mirte heeft dat ook, geeft eigenlijk geen problemen. Zou verder niet weten of het een ander effect heeft met een banaansingel, maar het lijkt me niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:50

Hee, wat grappig dat er een andere IJslander is die het ook heeft :) Ik heb de singel en de verlengers al wel besteld maar ik heb ze nog niet binnen, ben zelf ook wel benieuwd of het gaat werken!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:58

Hihi, die IJslander had het eerder nodig omdat ze te dik was voor haar singeltje :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 13:04

Mijne is ook te dik :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:42

Ik zou zelf liever langere singelstoten aan mijn zadel laten zetten ipv met een singelverlenger werken. Bij het laatste krijg je namelijk de gespen op de huid en dat is niet prettig voor het paard, tijdens het rijden beweegt het vel daar continu en kunnen er dus huid en haren tussen komen, auw.

Je zou natuurlijk ook langere stoten aan de singel kunnen zetten maar dat zal net zo duur zijn. Andere optie is die duurdere singel hierboven kopen, als je de kosten van een goedkope singel en vervangen van singelstoten optelt zit je wss al wel aan de prijs van zo'n dure singel dus kun je die net zo goed direkt kopen.

Als je dat allemaal niet wilt en toch singelverlengers wilt gebruiken dan zou ik op zoek gaan naar een heel stevige hoes voor om je singel en dan niet zo'n goedkoop nepbont ding want dat zal weinig bescherming bieden tegen de gespen. Misschien kun je zoiets ook wel zelf maken van een dikke stevige stof waar je bv een afritsbare fleecehoes omheen maakt, kun je hem nog uitwassen ook ;)

Edit; rits is natuurlijk net zo'n goed idee tenzij hij aan de buitenkant zit, ik bedoel gewoon afneembaar, hetzij dmv klittenband of knopen of wat dan ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:57

Zo'n hoes is een goed idee :j Het zadel is inmiddels terug, met korte singelstoten, de zadelpasser heeft ook aangegeven dat die niet makkelijk te vervangen zouden zijn, iets met de boom zei ze. Over gespen maak ik me niet zo heel erg druk, de gespen van de singelverlengers zitten dan gewoon aan m'n zadel, waar de singel die ik nu heb ook vast zit. De gespen van de banaan zitten niet aan het eind van de singel, er steekt nog een stukje materiaal bovenuit dat tussen de gespen en m'n paard komt te zitten :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:59

Gewoon met singelverlengers! Heb ik ook bij mn paard gedaan, aan beide kanten een in het begin, later was nog maar aan 1 kant nodig ivm afvallen :D

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:54

Kijk es aan kijk es aan, heb je toevallig een foto van jouw zadel met singelverlengers Jaan? :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:55

Nee, die heb ik niet, iig niet waarbij je het goed ziet.....Sorry!

(dat zadel heb ik nu ook verkocht, dus kan er ook geen meer maken voor je)