wat is een iets scherpere bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike14

wat is een iets scherpere bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 07:53

Hoi,

Mijn paard wil nog wel is een gekke bui hebben als ik buiten rijdt. Ik rijdt nu met een gewoon normaal trensje maar daar wil ze buiten soms niet naar luisteren. Nou zoek ik een bit die ietsjes scherper is ALLEEN als ik buiten ga rijden zodat ik ietsjes meer te zeggen heb, en niet bang hoef te zijn dat ik haar niet meer houdt.

Ik weet niet of het hier goed staat maar dan zie ik het wel :P

miss_lizje

Re: wat is een iets scherpere bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:57

Ik rijd 1 van onze paarden met een pelham buiten. In dien het dan nodig is kan ik de onderste teugel erbij pakken. Er zit wel een hefboom werking op door een kinketting.
Zelf vind ik het een prettig bit, omdat je dus ook gewoon kan rijden zonder dat er druk op de onderste teugel zit.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 07:58

miss_lizje schreef:
Ik rijd 1 van onze paarden met een pelham buiten. In dien het dan nodig is kan ik de onderste teugel erbij pakken. Er zit wel een hefboom werking op door een kinketting.
Zelf vind ik het een prettig bit, omdat je dus ook gewoon kan rijden zonder dat er druk op de onderste teugel zit.

Dat is inderdaad een goed idee!

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 08:00

Een pessoa is dat ook een goed idee want heeft denk ik dezelfde werking met 2 teugels?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:04

Zelf zet ik er altijd voor de zekerheid een slofteugel op. Gaat het goed dan hangt hij een beetje voor de flauwe kul maar als het nodig is heb je wel een stukje extra controle (en ja.... ik weet dat een slof daar eigenlijk niet voor is maar het alternatief vind ik nog paardonvriendelijker als ze ons van een vrachtwagen moeten schrappen). Verder kan je de eerste paar keer na het werken in de bak het best een stukje de weg op gaan of eerst longeren zodat de ergste frisheid er al af is, vaak scheelt dat al.

Ik vind dat er best heftige bitten voorbij komen, ik ben niet zo van de bitten om eerlijk te zijn. Als je echt bitten en hulpteugels nodig hebt om buiten te rijden moet je je oprecht afvragen of het wel verantwoord is om de openbare weg op te gaan.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 08:07

Slofteugel ben ik helemaal geen fan van heb er teveel verkl*te paarden van gezien.

Ik rijdt meestal eerst in de bak en dan uitstappen langs de weg we wonen buitenaf en is best een rustige weg. Maar als het binnekort weer gaat regenen is de bak te nat en moet ik weer op de weg rijden.

Ze is verder niet gek ofzo maar op een gegeven moment wordt ze gewoon sterk en vervelend

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:11

Toch zijn jouw bitten heftiger dan een slofje die een keertje erbij wordt gepakt in een klein correctiemoment of noodgeval.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:13

Ik zou persoonlijk ook niet gaan voor een slof..

Als jouw hand zacht genoeg is zou je inderdaad een pessoa kunnen doen, een pelham is wel heel erg pittig namelijk! Niet alle paarden kunnen er tegen, sommige paarden schrikken van een pelham en raken er van over de emmer omdat het best een heftig ding is..

Dit is er eentje met in totaal 4 ringetjes, maar je hebt ze ook met 1 ringetje minder :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:18

Een slof trekt het paardenhoofd naar beneden, gaat een paard aan de haal en wordt de kin op de borst getrokken maakt het paard alleen maar makkelijker een koprol.

Nu denk ik persoonlijk niet dat een bit heel erg veel helpt als het paard aan de kletter gaat. Maar wil je echt een scherper bit zou ik persoonlijk voor de pessoa gaan met twee teugels, waarbij de onderste teugel alleen wordt op gepakt in nood.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:21

Hoi!

Je hebt ook een nieuw soort bitje, en die heet: een Danger bitje. Is een dubbelgebroken bitje, maar als je paard ervan door gaat dan word het een stang. Dan klikt ie vast zegmaar. Terwijl dat als je gewoon met een normaal contact teugeltje rijd het een gewone dubbelgebroken is.

Superfijne oplossing lijkt me dit, is niet meteen zo heftig.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:22

Ik heb ook een paard die buiten heel braaf is, maar als hij een keer gaat dat gaat hij ook echt. Hij is 1.80 groot, en dan weet zijn gewicht goed te misbruiken. Ik heb dan niks meer te vertellen.
Ik wil ook graag zelf beslissen wanneer ik tot stilstand kom, dus ik heb eerst een tijd met slof gereden, het nadeel daarvan vind ik dat het paard dan snel in de krul getrokken wordt. Als je de slof helemaal los laat dan heb je van die losse 'touwen' tussen zijn benen. En als je eraf valt wil ik niet weten wat er gebeurt als hij in de slof gaat staan. Die kans is namelijk heel groot, veel groter dan dattie in de teugel gaat staan.
Nu heb ik dus een Pessoabit in, een met 3 ringen in totaal. Wel met 2 teugels eraan. Ik rijd op de bovenste teugel en de onderste teugels is zeg maar de 'rem'.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:25

Volgens mij zit er qua scherpte weinig verschil tussen een Pessoa en een Pelham.
Voordeel van een Pelham: door de kinketting trek je het bit niet tegen de kiezen.
Door dat watertrens-achtige uiterlijk lijkt de Pessoa best vriendelijk, maar pas op, het is een gemene hefboom. (vooral voor de eerste kiezen)
Wil je toch een bit met kinketting; ga dan voor een ongebroken trens.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:43

Ik rijd mijn paard buiten met een ongebroken pelham. Hij gaat er niet vandoor, maar is nogal eens zo afgeleid dat hij vergeet dat ik er ook nog op zit, en niet meer reageert op de trensteugel. Ik hoef dan de onderste maar heel even licht op te pakken, en hij is weer helemaal bij me. Het is alleen een enorm gedoe met 2 teugels in je handen als je het niet bent gewend en ook niet vaak doet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:46

Ook ik gebruik daar een pelham voor. Bij het gewoon dressuren (wanneer hij er niet vandoor gaat) rij ik gewoon op de bovenste teugel, werkt dan gewoon als ongebroken trens, superzacht voor hem. Paard vindt dat zelf fijner dan een gewone gebroken bustrens.
En dan als we op vreemd buitenterrein gaan: tweede teugeltje eraan met kinketting en hij weet het dan al.

Straks ga ik voor het eerst les volgen in een manege mèt pelham, gewoon op 1 teugel aan de gewone ringen. Ben benieuwd hoeveel onwetende reacties ik ga krijgen van mensen die denken dat ik mijn paard de duivel aandoe. Terwijl ik dan dus eigenlijk rij op een ongebroken trensje, nog vriendelijker dan vele andere "gewone bitten".

(En ok, ik zou dan een gewone ongebroken trens kunnen kopen, maar dat vind ik geld weggooien als het toch met die pelham ook mogelijk is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:48

Ik rijd er 1 in het parcours & in het bos op een enkel gebroken pelham.. Voorheen met een dubbel gebroken trensje, wat een hoop gesjor en gevecht op leverde omdat er geen land mee te bezeilen was... :=
Dan zie ik persoonlijk liever een scherp pelham bit, waar je met licht contact op rond kan tuffen, dan een zachte trens die je achterin zn keel moet trekken wil het door komen op zo'n moment.. :=
Maar dat is maar net de afweging die je zelf maakt. ;)
Dressuurmatig is het paard er in korte tijd al super veel losser op geworden, ze werkt gewoon mee ipv dat ze elke keer het gevecht aan gaat... En néé ze is niet bang voor het bit oid, heb een hele zachte hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:45

iemand hier ervaring met het thiedemannbit/kimblewick?
dat wil ik gaan gebruiken voor het buitenrijden,ook omdat mijn pony soms echt megasterk en ongecontroleerd kan zijn(niet schrikkerig,gewoon megadominant).
Ik rijd met superzachte hand en heb wel vaker met een stang gereden overigens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:49

Ik heb voor buiten altijd een pessoa, met drie ringetjes eraan. Hier is hij net wat meer van onder de indruk. En dan nog een martingaal eraan, vind ik een fijn ding. Werkt alleen in als het echt nodig is. :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:52

Ik rijd mijn paard buiten altijd met een thiedemann. Gewoon helemaal op het laatste ringetje, ze merkt er dus niks van, tenzij ze een van haar lollige buien krijgt. Ze kan dan dus niet helemaal d'r hoofd omhoog doen en 'van het bit af gaan springen',en dat is wel zo veilig voor iedereen.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:11

iedereen kan wel zo leuk zeggen pessoa,
maar geloof me doet dat NIET,
wij kunnen wel tips geven maar jij zou het beste verschillende bitjes bij je paardje moete gebruiken om te zien hoe hij erop reageerd, je kan wel zeggen pelham maarja als jou paardje daar te sterk op reageerd maak je je paard er als nog kapot van omdat hij dan bang wordt voor dat bitje,
en persoonlijk zou ik Pessoa als alle laatste oplossing doen.
als het paard er daad werkelijk vandoorgaat, of gewoon te sterk word, en je lost het met het scherpste bitje dat er is op, dan gaat het paard je voorzijn en er alleen maar sterker op worden en geloof me dan ben je nog lang niet jarig.
een pessoa dus niet gebruiken, het beste kun je proberen je paard goed te leren bergijpen buiten waarom hij dat doet of waarom hij niet terug wil.. leer dat goed begrijpen en let ook vooral op je zit, als jij gespannen gaat zitten voeld een paard zich ook opgejaagd,
maar als het gewoon zo in het paardje zit zou ik liever een thiedermann halen,
je kan dan gewoon met je eigen bitje aan het werk gaan en gooit hij zijn hoofd zo sterk omhoog, help dat toch wat vriendelijker.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:19

Melanie_ schreef:
Ik rijd er 1 in het parcours & in het bos op een enkel gebroken pelham.. Voorheen met een dubbel gebroken trensje, wat een hoop gesjor en gevecht op leverde omdat er geen land mee te bezeilen was... :=
Dan zie ik persoonlijk liever een scherp pelham bit, waar je met licht contact op rond kan tuffen, dan een zachte trens die je achterin zn keel moet trekken wil het door komen op zo'n moment.. :=
Dressuurmatig is het paard er in korte tijd al super veel losser op geworden, ze werkt gewoon mee ipv dat ze elke keer het gevecht aan gaat... En néé ze is niet bang voor het bit oid, heb een hele zachte hand.

natuurlijk kun je met een scherper bit een zachtere ophouding maken. Het werkt veel meer in dan een trens. Een ophouding met pelham komt even hard aan als een harde ruk met trens.

Mijn paard ging dr vroeger ook continu vandoor. Ik kon niet draven, het werd een rengalop. Maar hier heb ik aan gewerkt buiten. Met een trens.
Nu doet ie het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:29

Dorienn schreef:
Melanie_ schreef:

natuurlijk kun je met een scherper bit een zachtere ophouding maken. Het werkt veel meer in dan een trens. Een ophouding met pelham komt even hard aan als een harde ruk met trens.

Mijn paard ging dr vroeger ook continu vandoor. Ik kon niet draven, het werd een rengalop. Maar hier heb ik aan gewerkt buiten. Met een trens.
Nu doet ie het niet meer.

Dat ben ik dus totaal niet met je eens, als je fout omgaat met het bit zal dat best zo zijn.. Maar in mijn geval iig niet, ik ken mijn paard het beste & zij laat écht van zich horen als het haar niet aanstaat.. Maar voor haar werkt de pelham 10x zachter in als een trens.

Overigens vind ik ook niet dat de TS er nu maar een pelham/pessoa in moet hangen zonder daar verder bij na te hoeven denken. Probeer gewoon van alles, kijk waar ze lekker op loopt etc. Maar ga pas als laatste naar de pelham/pessoa. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:52

Als je de gehele weg loopt te rukken en plukken aan een enkelgebroken trens is dat net zo onplezierig voor je paard als eenmalig een wat scherpere ophouding te maken op een pelham,pessoa of ander stangbit met hefboomwerking.
Als je de hele weg met ruwe hand met een pessoabit rijdt moet je jezelf wel afvragen wat je aan het doen bent.
maar ik ben van mening dat dit ook voor de slof,de martingaal en wat al niet meer is.
zelfs het zachtste bit kan een martelwerktuig zijn in verkeerde hand.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:39

Ik rij met mijn paard dressuur met een trens maar hierbij geeft ze moeilijk na wat voor soort bit zou ik het best gebruiken? :?

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:14

@ Quartusje; hoe bedoel 'ze geef niet goed na'?
Dat heeft toch niet veel met het bit te maken?
Of wordt hij/zij te sterk ofzo? Ik snap het niet helemaal. :?

Verder weer ff ontopic: Dat danger bitje kan ik niet helemaal volgen, overal staat het in het engels en dan snap ik niet alles. Wanneer wordt het nou precies een stang? Ik bedoel, je paard maakt toch een aparte beweging ofzo dat ie op 'stang' gaat..?
Nouja. Ik zou persoonlijk een passoa (is toch met een a?) proberen. :j

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:50

ik heb sinds kort een pessoa bitje voor mijn pony.
loopt hij goed!
is het proberen waard zou ik zeggen.