msfc zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

msfc zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:44

zijn er al bokkers die ervaring heben met de msfc zadels? zo ja, vertel! hoe bevalt ie op de lange duur. welke heb je, en voor welk doel wordt ie gebruikt?

ik heb een fjordje, en ga er binnenkort aan geloven waarschijnlijk. Ik rij veel buiten, maar wil ook wel eens dressuren 1x per week. Wat zal dan beter zijn: dressuurzadel, vzh of trek zadel,ivm lange buitenritten. Ik moet een zadel hebben met veel kniewrong, maar eenniet te gesloten zachte zit.

http://www.equinesaddlery.nl/

Martje80

Re: msfc zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 08:49

niemand?

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 01:00

Ik weet toevallig dat een aantal van de kliniekpaarden van de faculteit Diergeneeskunde gereden worden met msfc zadels. Omdat de zadels vrij duur zijn in de aanschaf hebben ze er nog niet allemaal één en beginnen ze met de meest noodzakelijke paarden. Gerry van Oossanen komt daar vaak persoonlijk langs.
Heb zelf ook al een aantal keer op de zadels gereden en vindt ze lekker zitten. Lange termijn is helaas nog niet bekend.
Als ik zo veel geld had om een zadel aan te laten meten dan zou ik een msfc zadel kopen/laten maken.
Heb je daar wat aan?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:26

Ik heb er persoonlijk ook geen ervaring mee :)
Maar denk dat je het beste verschillende modellen kunt proberen Tamara en waar jij het lekkerste opzit, die zou ik bestellen :)
In welke prijsklasse vallen deze zadels? (kan het niet vinden op de site)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:19

vanaf 1500 euro dacht ik

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:32

Ik heb bij www.happyhorseadvies.nl ook een MSFC een Frank Baines besteld.
Duurt 12 weken, wordt helemaal op maat gemaakt in Engeland. Krijg vandaag een leenzadel van dit merk.
Prijs is rond de €1700

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:15

Romeo2007 schreef:
Ik heb bij http://www.happyhorseadvies.nl ook een MSFC een Frank Baines besteld.
Duurt 12 weken, wordt helemaal op maat gemaakt in Engeland. Krijg vandaag een leenzadel van dit merk.
Prijs is rond de €1700

Heb je nu een MSFC of een FrankBaines zadel besteld?
MSFC-zadels zijn niet gemaakt bij FrankBaines, hoor. Deze worden bij Ideal gemaakt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:55

Bij Ideal? :=

Weet jij iets over de opbouw van dit zadel, Bourrelier?
Wat is het verschil met een conventionele boom?
Hoe wordt de aanpasbaarheid bereikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:48

Zover ik heb begrepen is het een normaal zadel.
Lariot-tree, gelamineerd hout met ijzer.

Aanpasbaarheid etc. is zoals bij elk normaal zadel, dus de vulling en heel miss een cm wijder of smaller te maken dmv de boom.

Wat deze zadels 'uniek' maakt is dat ze alleen door MSFC-ers verkocht mogen worden.

Er komen zoveel zadels bij Ideal vandaan, het bekende HB, Fryso, en nu dan deze ook. Het ligt er maar net aan wat je budget is, en dat maken ze bij Ideal voor je.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:08

Wat betekend "Lariot-tree"? :o

Niet zo netjes van de persoon die dit zadel heeft laten ontwikkelen om als verkooppraatje erbij te vertellen dat het zadel zoveel aanpassingsmogelijkheden heeft ;)

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:22

Even ter aanvulling; de zadels van de msfc zadellijn wordt bij verschillende zadelmakers in Engeland gemaakt dus niet alleen bij ideal!
Dit om zo gebruik te kunnen maken van de verschillende boomtypes (qua vorm/pasvorm) waar de zadels op gebouwd worden en om te profiteren van de ervaring van verschillende zadelmakers. (Iedereen heeft zo zijn eigen specialiteiten toch!)

Als de boom van een zadel perfect past bij het paard (en niet alleen de maat van de voorboom maar de hele boom moet in de basis al mooi de rug van je paard volgen, ook over de rug naar achteren toe) kan je door evt aanpassingen in de kussens het geheel perfect passend krijgen.

Het unieke van de MSFC zadels is dus dat uitgegaan wordt van de perfect passende boom, aangemeten door gekwalificeerde zadelpassers. Vervolgens kun je dan (als het nodig is) via maatwerk zorgen dat de kussens (met wol of het flair systeem) ook precies dat hebben wat het paard nodig heeft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:01

kayunta schreef:
Als de boom van een zadel perfect past bij het paard (en niet alleen de maat van de voorboom maar de hele boom moet in de basis al mooi de rug van je paard volgen, ook over de rug naar achteren toe) kan je door evt aanpassingen in de kussens het geheel perfect passend krijgen.

Dat is niet helemaal waar.
De grootste denkfout die gemaakt wordt, is dat een zadelboom voor altijd past als hij passend aangeschaft wordt. Meestal gaat een paard echter ineens behoorlijk ontwikkelen als met een écht passend zadel gereden gaat worden. Binnen korte tijd zit je dus alsnog met een niet passende boom en dan zit de oplossing dus níet in het aanpassen van de kussens, aangezien de wolvulling alleen aanpasbaar is bij een passende zadelboom.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:12

Ik weet niet of mijn zadel hieronder valt heb het door een msfcer aan laten meten en word nu in engeland gemaakt. Ze zijn constant bezig met de verdere ontwikkeling van dit merk. Het is een Crown zadel. de boom is inderdaad weer een andere maat en de zitten ook helemaal naar wens en naar de vorm van paard en ruiter. Maar denk niet dat het het zadel is waar dit topic over gaat. Prijs ligt overigens wel in die klassen zo'n 1800 compleet

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:02

Zit in HB, Fryso en die MFSC zadels dezelfde boom?

Hoewel ik het leer van de engelse zadels eigenlijk te zacht vind, vind ik wel dat die Engelsen fijne zadels kunnen maken. Nu alleen nog wat stugger leer, dat ook mooi blijft als je in de regen e.d. rijdt.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:47

Bij dit soort zadels kan je wel kiezen voor ander type leer je betaald wel wat meer maar dan heb je wel de sterkere leersoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:07

edit

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:40

germie schreef:
Zit in HB, Fryso en die MFSC zadels dezelfde boom?

Hoewel ik het leer van de engelse zadels eigenlijk te zacht vind, vind ik wel dat die Engelsen fijne zadels kunnen maken. Nu alleen nog wat stugger leer, dat ook mooi blijft als je in de regen e.d. rijdt.

Nee! Boom is zeker niet hetzelfde als in de HB en Fryso!
Leersoort kan inderdaad in het wat dikkere sterkere leer maar met de kwaliteit van de huidige zadels in "normaal" leer is ook niets meer mis hoor. Kan je gerust intensief mee rijden zonder problemen, ook in de regen. Natuurlijk wel met redelijk onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:58

Wat voor boom zit er dan in, Kayunta, jij hebt er mee gewerkt. Neem ik aan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:33

En wat kost zo'n zadel dan?
Overigens, ik heb toch het gevoel dat een HB bijvoorbeeld niet geschikt is voor ruiters die ook met slecht weer in een natte buitenbak moeten rijden. Je ziet zo vaak een gekruld zitvlak e.d. En dat vind ik toch aangeven dat het leer niet goed genoeg is voor het onderdeel waarvoor het gebruikt is.
Ik heb geen HB overigens, durf dat ook niet aan vanwege de negatieve verhalen. Maar ik heb ze dus wel geregeld gezien en tja, ik vind zeker het zitvlak veel te snel lelijk worden.
Ik onderhoud mijn zadels goed, dus dat zal het probleem niet zijn. Aangezien mijn jonge ruin ook ooit nog eens onder het zadel moet, hou ik wel mijn ogen en oren open. Hij is nu nog te jong hoor, maar gezien de huidige prijzen van zadels mag ik volgens mij nu al wel gaan sparen wil ik hem straks een goed zadel geven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 10:41

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:12

Wat mij ook nu weer opvalt is dat vaak de wol bij de benen (dus de kussens vanaf de schoft zeg maar naar beneden) gestikt is, maar dat dit bij zadels gemaakt in Engeland eigenlijk nooit gedaan wordt. Waarom niet?

Overigens, prijzen staan er niet bij. Wat kosten de zadels in de standaarduitvoering?
Karev, is een ijslanderzadel duurder dan een gewoon dressuurzadel? Ik vind dat ijslanderzadel wel heel mooi zo op de foto. Heb je er ook al op gereden?

Hoe zit het met garantie? Ik neem aan dat deze zadels ook gewoon een levenslange garantie op de boom hebben, en dat ze ook niet met 10 jaar versleten zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:07

@germie: ik heb er op gereden, alleen een maatje te klein, ik moet een 17,5 inch hebbeb, en ze had alleen een 17 inch mee. Maar hij zit erg fijn, lekker zacht, goede kniewrong(2 veschillende maten erbij). de extreem kost nieuw 1650. de prijzen van de rest weet ik zo niet. weet dat 1 van de vzh zadels ook rond de 1550 is, en de rest is dacht ik nog iets duurder

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:23

ik wacht al heel braaf 4 weken op mijn zadel, blijkt dat de zadelmaker hem nog nooit besteld heeft....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:44

karev schreef:
ik wacht al heel braaf 4 weken op mijn zadel, blijkt dat de zadelmaker hem nog nooit besteld heeft....

DAt is lekker. Was het een foutje?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:24

karev schreef:

:oo
Dat meen je niet :oo
Balen zeg!!