Ervaringen / Kwalitieit Prestige Top dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jinanda

Ervaringen / Kwalitieit Prestige Top dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 08:32

Ik sta op het punt een Prestige Top dressuurzadel te kopen. Nu is mij alleen ten ore gekomen dat er regelmatig iets mis zou zijn met de kussens van dit zadel? Is dit een broodje aap verhaal? Wat zijn jullie ervaringen?

germie

Re: Ervaringen / Kwalitieit Prestige Top dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:24

Ik rij regelmatig op zo'n zadel. Een vriendin van mij heeft dit zadel namelijk. Niets mis mee hoor.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:26

Nou, ik heb van een zadelmaker gehoord dat de bomen van die zadels (vaak) krom zijn, dus niet goed te krijgen. Ik was eerst ook van plan een prestige top dressage te kopen, vind het prachtige zadels, maar slecht voor de rug van je paard. (Gehoord van 2 zadelmakers en een master saddle fitter :) )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:50

Dat van die bomen heb ik nog niet gehoord van Prestige.
Wat wel het geval kan zijn, is dat de kussens niet recht bevestigd zijn. Dat heb ik wel eens gezien (was geen prestige, maar kussens zijn op dezelfde manier aan het zadel vastgemaakt als bij Prestige).

Verder is er met elk merk wel eens wat mis. Ik ken iemand met een Zaldi New Kent, dit zadel heeft Flair ingebouwd, en dat kan niet elke zadelmaker doen. Je hebt dus met een vakman te maken als je Flair in laat bouwen. Dit zadel heeft wel een rechte boom, maar de zweetbladen zijn scheef bevestigd. Heb je lange benen, dan merk je dat dus wel.
Ik vind ook dat een zadelmaker zoiets moet opmerken. En tuurlijk, iedereen maakt wel eens fouten, ziet iets over het hoofd. Maar het geeft aan dat er overal wel eens wat misgaat.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:37

Ik heb dit zadel ook. Niets mis mee. Boom is niet krom.
Heb deze verhalen nog nooit eerder gehoord, maarja over ieder zadel gaan er wel verhalen rond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:55

Zit er eigenlijk een kunststof boom in die versteld kan worden? Dan kun je de boom met infrarood verbreden en versmallen. En dat gebeurt nogal eens door knutselaars en dan krijg je scheve bomen. Er moet een speciaal aparaat voor aangeschaft worden om de bomen ook echt recht te houden (kosten iets van 800 euro), en veel zadelprutsers maken zelf wat en dan krijg je dus scheve bomen.
Dit zie je ook bij Kieffers.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:01

De boom is inderdaad aan te passen, maar dat zou ik zelf niet zo gauw laten doen.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 07:54

Bedankt voor jullie reaktie`s. Nu wordt voor mij de keus iets makkelijker. Ik had al gehoord dat er iets mee was en het was inderdaad de boom i.p.v. de kusssens.