Bareback pad - twijfels.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Bareback pad - twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:48

Zonder een hele lange uitleg te geven - ik heb eigenlijk twee vraagjes. Niet waar, het zijn er drie. :P

Ik ben van plan om uiteindelijk over te stappen op boomloos (mits dat voor mij en mijn paardje ook echt gaat werken, tegen die tijd). Is een bareback pad dan evengoed een nuttige aanvulling, of kan ik beter mijn geld opsparen voor het zadel? Moet erbij zeggen dat ik 'm vooral wil vanwege het 'zonder zadel rijden' gevoel en om mijn houding te verbeteren, maar mijn paard heeft een hoge schoft en uitstekende ruggegraat, wat niet erg prettig zit. Daarbij is mijn stabiliteit ook niet optimaal, en met haar bokkesprongen is een handvat voorop geen overbodige luxe voor mij. :D Maar als een boomloos zadel qua gevoel hier erg op lijkt, dan is dit natuurlijk zonde.

Ik twijfel op dit moment vooral tussen de barefoot bareback pad, en de best friend. Daar ligt qua prijs ook wel mijn maximum. Heeft iemand ervaringen met een van beide, goed of slecht?

En als laatste, is er heel toevallig iemand die één van beide heeft die ik een keertje zou kunnen proberen? (woonplaats in profiel, maar kan 'm ook nog wel ophalen als het niet al te gek ver weg is, kom sowieso regelmatig in Amsterdam.)

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:57

Met een barebackpad kan je veel beter aan je zit werken aangezien je toch heel veel onstabieler zit als met boomloos zadel. Wel uiteraard een barebackpad zonder beugels gebruiken, want die zijn funest voor de rug van je paard!! Heb zelf de voest brebackpad, maar die zijn wel erg duur...voor die tijd gebruikte ik een dik westernpad met singel, ook ideaal als je paard een beetje schoft/ruggegraag heeft.
Barebackpad en boomloos zadel zijn wel totaal ander inderdaad! Zal als ik jou was kijken of je inderdaad wat kan lenen en uitproberen voor je iets aanschaft...in woon helaas niet in de buurt...

laura1986

Re: Bareback pad - twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:25

Een goedkope en dunne barebackpad heeft vrijwel geen zin, kun je net zo goed ee dik dekje of een pad nemen en deze bevestigen met een deken- of longeersingel. Op paarden met een hoge schoft en een uitstekende ruggegraad geeft een boomloos zadel toch wel veel sneller problemen dan bij paarden met een verzonken ruggegraad en een gewone of lage schoft.
Advies: geen dunne bbp aanschaffen, boomloos zadel kun je wel proberen natuurlijk (van veel merken kun je zadels testen), maar ook daar verwacht ik problemen. Als ik jou was zou ik zo veel sparen als ik kon, dan heb je veel meer keuze qua zadels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:16

Bij een paard met wat meer schoft en een opliggende ruggegraat zo ik sowieso géén BBP gebruiken. Deze hebben veelal geen ruggegaatvrijheid en dat is iets wat je met jou paard juist wel nodig hebt.
Verder heb je voor een goede liggen een gecontourde vorm nodig. Iets wat te recht is zal gaan drukken op de schoft.

Wil je dus beslist eerst een BBP dan ga je best op zoek naar iets wat én gecontourd is én een duidelijke ruggegraatvrijheid heeft.
En -zoals eerder gezegd- uiteraard zónder beugels. Al kan een verkeerde singeplaats voor net zoveel druk zorgen.

Mij lijkt het handiger als je meteen een testzadel aanvraagt. Hier krijg je iig een juiste pad bij en voor de goede zit kun je ook hierbij kiezen om de beugels er (tijdelijk) af te halen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:24

wel erbij melden hoe de graat van je paard ligt
evt foto's
en als je de barefoot een idee vind kan je van te voren
ook de juiste pommel maat bepalen
zodat je wel het test zadel ideaal voor jouw paard opgestuurd krijgt (dus met extra inlage en hoge pommel indien nodig)
een freemax of pfiff tex gaat dan door de beperkte ruggegraat vrijheid iig geen goed zadel zijn
en er zijn nog 10 merken
lees je goed in

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:25

Een BB-pad is idd. niet ideaal voor zo'n type paard , omdat het veels te strak rond de schoft trekt en de puntige ruggengraat raak je er ook niet echt door kwijt.

Dan is een boomloos zadeltje met een pad met dikke inlages een betere keus. Dan heeft de schoft veel meer ruimte en de ruggengraat is veel beter beschermd , en je zit zelf ook veel lekkerder. Kun je altijd de beugels eraf laten en dan kom je ook heel dicht bij het BB-pad gevoel , alleen dan wel een stuk comfortabeler voor beiden :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 12:48

Hmm, daar was ik al bang voor.
Wordt nog eventjes doorsparen dus, en dan inderdaad meteen maar een zadel aanschaffen.

Zijn er dan nog specifieke zadels die geschikt zijn bij een hogere schoft? Die ruggegraat wordt hopelijk nog wel iets minder, ze moet best nog wel aankomen namelijk, maar die hoge schoft heeft ze nou eenmaal.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Barefoot Atlanta, maar wil me ook niet blindstaren op één merk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:52

Barefoot heeft veel schoftruimte vergeleken met de goedkopere boomloosjes zoals je die veelal op bvb. Marktplaats ziet. Die zijn leuk van prijs maar vaak helemaal recht over de rug en die moet je niet hebben , dan kun je beter een BB-pad kopen.

Maar een BF is ook geen wonderzadel , bij hele puntige schoften houdt het wel een keer op wat wel en niet kan.

Verder heb je natuurlijk nog bvb. de Ghost , dat is wellicht ook wel iets voor je :j
Zie www.buitenzinnig.nl

Daar staan ook nog wat andere merken boomloze zadels op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:13

En de Bob Marshall en dan met name het Peaked Pommel model, wat bij uitstek geschikt is voor hogere schoften.

De FreeForm cutback is ook nog een optie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:41

Ik moet denk ik maar eens beginnen met verschillende testzadels..ook om te kijken wat ik zelf lekker vind zitten.

De freeform vind ik weer een behoorlijk stuk duurder, dus ben eerder geneigd naar een ghost of barefoot.

Als ik een keer van iemand een zadel zou kunnen lenen (of bij iemand anders gewoon eens rijden op zo'n zadel), graag, dan kan ik me iets beter orienteren en bepalen wat ik wil, voordat ik 10 verschillende testzadels aan moet gaan vragen. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:45

Als de BM je wat lijkt zou je eens bij Jos van Dijk van de JD-Ranch in Beets kunnen gaan kijken. Die rijden/lessen er ook mee.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:49

Kan eigenlijk niet zoveel vinden over de BM..alleen 1 afbeelding van een westernzadel, en dat is niet waar ik direct naar op zoek ben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:00

Jammer, ik heb er nog eentje te koop :D

Maar echte engelse modellen zijn er niet van. Hooguit zonder skirts en knop, dan heb je het endurancemodel, wat op de BF/Torsion e.d. gaat lijken.
Deze dus:
Afbeelding

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:26

Die vind ik dan wel weer mooier :D

Ik vind westernzadels vaak zo enorm groot, log, en zwaar (zo zien ze er iig wel uit), en dat wil ik niet. En ik ben ook geen echte westernruiter.

Ik moet er echt maar gewoon eens op gaan zitten. Eerst eens weten wat ík eigenlijk prettig vind rijden. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:35

Als je een engels zadel gewend bent dan zijn ze idd log en zwaar :)
Maar deze wegen rond de 9 kilo, de meeste westernzadels zitten beginnen bij 15 en eindigen ergens in de 30 :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:41

Mwoah..geef mij maar een lekker licht zadeltje. Hoef ik me geen breuk te tillen, en kan me voorstellen dat het voor het paard ook prettiger is. :D

Maar 9 of minimaal 15 scheelt inderdaad behoorlijk, dat wel.