Wennen aan nieuw zadel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Wennen aan nieuw zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 13:54

Ik heb vorige week donderdag een nieuw zadel gekocht. Een BR van Jos Lansink (springzadel).
Nu het past prima op mijn paard en zit ook supergoed.
Alleen ik heb jaren met een vzh zadel gereden en ik moet nu toch wel erg wennen aan de kuitstukken in het zadel.
Ik heb er nu 4x op gereden en ik heb soms het gevoel dat mijn been niet helemaal aan mijn paard zit.
Volgens mijn instructrice is dit wel, maar moet ik gewoon nog wennen. Ook het doorzitten is weer even helemaal aanpassen. Ik rij niet extreem kort ofzo.
Mijn paard is de laatste dagen ook moeilijk (geen pijn, het zadel is gepast onder toezicht van de zadelpasser, de zadelverkoper en de DA, omwille van heel hoge schoft en gevoelige rug en het past perfect) en nu lijkt het net ofdat het komt omdat ik nog niet super zit in het zadel. Kan dat?
Nu was mijn vraag, zijn er nog mensen die dit hebben? En hoe lang heeft het geduurd? En zijn er nog tips om het wennen te versnellen?

LetsgoKelly

Re: Wennen aan nieuw zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:59

Mijn nieuwe springzadel zat na een week of 3 gewoon goed aangesloten bij mijn benen.
Het kan zijn dat je er nog aan moet wennen hoor.
Ik heb alleen juist wel een zadel gekozen met hele kleine kniewrongen omdat ik dat verschrikkelijk vind.

In het begin had ik ook het idee dat ik zo ver met mn benen van mn paard zat maar dat was redelijk snel weg.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:01

Ik heb dan geen ervaring met een springzadel inrijden, maar wel met een dressuurzadel. Als je het zadel echt nieuw hebt gekocht moet het zadel zelf nog wat vormen en dat duurt altijd even (een week of 3-4 begin je al duidelijk verschil te merken). Bij een 2e handszadel is het leder al gevormd en is het een kwestie van aan de zit wennen, bij mij was dat soms een week of 2 en soms helemaal niet. Ik heb nu sinds 2 weken een heel nieuw zadel en reed er na 3-4 dagen zo fijn mee weg, is wel een apart geval denk ik :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:04

Ja, het is heel nieuw zadel, nog nooit mee gereden. Het voelt ook echt wel stijf aan, heb het wel al eens ingevet, vooral de riemen dan want aansingelen en beugelriemen waren een ramp :-)
De kniewrongen zijn voorzien van luchtkussen, dus die zitte voor mij perfect, maar de kuitwrongen is echt wennen.
Oke, dus 3 a 4 weken, dan heb ik nog hoop :-)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:05

Denk dat het leder nog niet echt over de kuitwrongen is gevormd? Uiteindelijk zal de tijd het leren of je misschien toch die kuitwrongen niet zo fijn vind ;)

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:10

Ja precies die kuitwrongen duurt het langste, dat vond ik ook het vervelendste.
Gewoon elke week even invetten en ook aan de binnenkant dat ik ook belangrijk. Dat komt wel goed.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:12

Goed, dan invetten zal ik zeker doen en dan maar afwachten.
Denk ook wel dat het goed komt, maar je begint dan toch te twijfelen e, het was toch een mooie kostprijs en het zou stom zijn moest het dan tegenvallen. Maar mijn achterste doet toch al geen pijn, en dat heb ik snel, dus das al een groot pluspunt :-)

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:29

duurt idd een tijdje voordat het leer er mooi omheen gevormd is. Ik had dat ook met mijn nieuwe zadel. Nu wil ik echt niet meer anders zit heerlijk :)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:13

ik had ook eens een nieuw zadel, en duurde inderdaad zo een week of 2/3 voordat het goed zat, ook heel vaak invetten helpt wel, dan word het sneller soepel en past het zich sneller aan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:52

Ik denk dat je zelf wel gewend raakt aan het zadel. Wat ik nog even wil benadrukken is dat je zegt dat je paard de laatste dagen opeens moeilijk is... Ik zou toch nog even laten dubbelchecken of het zadel dan echt niet ergens knelt. Ik had mijn zadel aan laten passen en binnen no time gaf mijn pony hele rodeoshows weg. Ik dacht ook dat het dwarsheid was en heb gewoon doorgereden, maar het zadel bleek uiteindelijk toch niet goed te liggen en nu rijd ik zonder problemen zonder zadel.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:03

Ja, ik ben zeker dat het helemaal goed past, want ik heb meer dan genoeg plaats op de schoft en hij geeft snel aan als hij iets aan zijn rug voelt, dan geraak je er zelfs niet op.
Maar met moeilijk bedoel ik dat hij in zijn zijgangen moeilijk nageeft en wat tammer is dan anders, net of hij mijn been niet voelt.
Dus het is niet zo dat hij mij eraf wilt, bokt, steigert of flipt of op het zadel reageert, hij is nog steeds zen coole zelf alleen beetje wringerig.
Ga het dit weekend dan nog maar eens invetten en dan komt het wel goed als ik jullile zo hoor :-)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:05

Bij mij zouden alle alarmbellen gaan rinkelen als mijn paard moelijker na wil geven in de zijgangen,
na het kopen van een nieuw zadel :\
Ook al zegt de zadelpasser en dierenarts dat het goed ligt, dan nóg kan het zadel pijn geven!!
80 % van de zadels geven pijnklachten, bij die 80% zitten ook de zg "maatzadels "
Zie niks dan ellende van zadels,
Laat de rug en het zadel eens checken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
Dan weet je iig zeker dat een rugprobleem (door het zadel) is uitgesloten
succes

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:49

Het paard loopt inmiddels weer als een zonnetje, gewoon even de training aangepast, even laten rusten en weer meer over de rug rijden in de zijgangen. Nu gaat het weer prima. De veearts komt 9mei terug voor de halfjaarlijkse controle en dan laat ik zeker de rug ook weer checken.
Het is terug een happy paard en ik zit ondertussen ook al veel beter in men zadel, begin goed te wennen.
Maar toch bedankt voor de tips.