Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
. Ik doe het met elk stuk leer dat ik heb (van schoen tot sporenriempje) en het werkt altijd:

WildChild schreef:Ja ik heb DE oplossing. Ik doe het met elk stuk leer dat ik heb (van schoen tot sporenriempje) en het werkt altijd:
Stap 1: Maak het leer schoon met leerzeep.
Stap 2: Vet het daarna in met een dun laagje zadelvet. Niet te dik, anders neemt het leer het niet op en blijft het vettig. Invetten doe je om het leer te voeden, maar als het opgedroogd is ziet het leer er erg dof uit.
Stap 3: Als het zadelvet helemaal is opgezogen, poets je het leer met verzorgende zelfglans van het merk Kiwi, dat ziet er *zo* uit. Dit spul is echt superhandig, gewoon redelijk wat erop smeren. Het is vanzelf gelijkmatig en je krijgt er geen vieze handen van. Kun je gewoon kopen in de supermarkt (Jumbo heeft het in ieder geval, AH volgens mij ook) of bij de schoenmaker. Kost 2 euro nogwat.
Stap 4: Als de schoenpoets is opgedroogd borstel je het met een zachte borstel wat gelijkmatiger over het leer.
Stap 5: Met een panty wrijf je over het leer wat echt een superglans geeft.
Kan niet missen zeg ik! En oja, hoe raar het ook klinkt, ik poets ook bepaalde plekken van mijn zadel op deze manier (achterkant lepel, voorkant wrongen, plekken waar je laarzen het zweetblad raken) en heb nog nooit gehad dat het af zou geven of iets dergelijks.
Succes, ik hoop dat je er iets aan hebt.