Beugelriemen altijd scheef, ook al hangen ze gelijk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Beugelriemen altijd scheef, ook al hangen ze gelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:18

Als ik op mijn lease haf rijd heb ik eigenlijk altijd last van mijn beugelriemen.
Als de beugels volgens mijn instructrice recht hangen zijn ze voor mijn gevoel scheef.
Ik krijg daar ook last mee tijdens draven en galoperen.

Nu heb ik het idee dat het zadel (of de pony) aan de rechterkant minder bol is dan aan de linkerkant.
Daardoor kan de rechterbeugel lager hangen.( maar hoe kan de instructrice dat niet zien??) Of het licht aan mijn scheve benen.

Heb er in de buitenbak trouwens meer last van als in de binnenbak. Maar soms irriteer ik me er zo erg aan dat ik de beugelriemen en maar af haal. Het liefst haal ik dan ook het zadel er af maar dat komt door mijn verslaving aan zonder zadel rijden :o

Iemand een oplossing

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:28

Je zou de beugelriemen er eens af kunnen halen en ze naast elkaar houden. Dan zie je gauw genoeg of ze ook precies evenlang zijn.
En je zou het zadel kunnen laten checken door een zadelmaker om te kijken of ie nog mooi recht is.

Maar het kan inderdaad ook de scheefheid van je Haflinger zijn. Mijn merrie heeft rechtsom ook de neiging om mij op links te gooien en dan voelt het ook net alsof m'n rechterkant veel korter is.

Probeer er met het rijden ook goed op te letten dat je zelf recht boven het paard zit. ;)

Jitske

Re: Beugelriemen altijd scheef, ook al hangen ze gelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:33

zowiezo heeft niemand gelijke benen, verschilt altijd wel een paar millimeter, en de een heeft daar meer last van dan de ander...

je beugels af en toe omruilen is ook goed. wanneer je opstijgt zet je toch extra druk in de linkerbeugel waardoor je beugelriem iets uitrekt, dus het is ook logisch dat je riemen ongelijk zijn.

en als laatste oplossing: zitles. kan zo niet beoordelen of je het nodig hebt, maar misschien hang je onbewust wel een beetje naar rechts in je beugel, waardoor die iets langer wordt (en met zitles bedoel ik niet zonder zadel, want daar krijg je niet persé een goede zit van)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:38

Ik zou niet weten wat je eraan kan doen .. maar bij mijn verzorgpony heb ik dat ook! :?
Soms rijd ik dan gewoon een keer met een beugel een gaatje korter, of zonder beugels :Y)
Idd de linker is wat langer.. komt denk ik door het opstappen wat duChambre al zei!

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:43

Het kan ook zo voelen omdat je scheef zit, als jij erg naar binnenvalt op links dan voelt het ene been al vaak korter dan het andere..
Het kan ook zijn dat je paard niet goed recht gericht is of dat het zadel scheef opgevuld is..

Maar als je in de buitenbak rijdt ben je dan ook meer gespannen omdat je dan aangeeft dat het erger is voor je gevoel?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:34

Bij mij begon het met scheve beugelriemen, vervolgens pijn in mijn schouder. Daarna met het paard naar de fysio gestapt: bekken vast waardoor ze niet meer normaal kon bewegen. Dit weer losgemaakt en vervolgens longewerk.
Doordat ze scheef was (in dit geval dus niet alleen een natuurlijk scheefheid) is het zadel ook scheef geworden. Ook ben ik scheef gaan zitten, iets wat je inderdaad voornamelijk merkt in de draf en galop.

Mijn eerste stap zou zijn om de beugelriemen na te kijken. Indien die niet scheef zijn, dan het zadel na laten kijken op scheefheid door een echte zadelmaker (dus geen instructrice of winkelmedewerker). Indien die ook scheef is zou ik de fysio er eens bijhalen.

Vanuit de fysio klim je weer uit het dal via oefeningen, nieuw zadel en een goede instructrice die weet hoe je een paard recht moet richten.

Ik ben afgelopen augustus begonnen met de fysio en sinds afgelopen week weer begonnen met rijden met een goed zadel en een goede instructrice die vanuit de basis werkt met respect voor de mogelijkheden van paard en ruiter.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:17

Zadelmaker, nieuw zadel, fysio zal helaas moeilijk worden manege eigenaar doet dat niet zomaar. Er zijn trouwens meerdere mensen (dacht ik) die last hebben met de beugels bij haar.

De beugels hingen zeker gelijk, op een rechte lijn maar als ik ging staan stond ik er scheef boven. op andere pony's heb ik nergens last van. Er rijden meerdere mensen op haar

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:36

Naskapower schreef:
Zadelmaker, nieuw zadel, fysio zal helaas moeilijk worden manege eigenaar doet dat niet zomaar. Er zijn trouwens meerdere mensen (dacht ik) die last hebben met de beugels bij haar.

De beugels hingen zeker gelijk, op een rechte lijn maar als ik ging staan stond ik er scheef boven. op andere pony's heb ik nergens last van. Er rijden meerdere mensen op haar

Vraag eens of je met een ander zadel op haar mag rijden, dan merk je snel genoeg of het aan het zadel ligt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:38

Het kan inderdaad zijn dat je scheef zit, of dat door het opstijgen je zadel iets scheef is getrokken. Ik had hier ook altijd last van, tegenwoordig stap ik op met krukje en dat is de oplossing geweest bij mij!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:45

linda, probeer ik wel een keer maar ben bang dat het dat niet is.