Ik zie heel veel mensen met een martingaal rijden. Wat ik me afvraag is waarom jullie een martingaal gebruiken? (Voor de gebruikers...) Ben benieuwd naar jullie reacties
Alvast bedankt.
Vanky
Geplaatst: 08-04-09 12:17
Ik rijd met martingaal omdat mijn pony een maar maanden geleden heeft gesteigert en toen zijn wel ''samen'' op de grond gevallen. Toen heeft de eigenaaresse (van de stal) ons daarop gewezen maar hij haat er over 1/2 weken af wand ik heb binnekort wedstrijd !!
ik rij met een martingaal, maar hij hangt de helft vd tijd heel los, vroeger trok hij zn hoofd bij oefeningen echt in de wolke. nu niet meer zo vaak, maar als hij loshangt doet hij eigenlijk ook niks, over een tijdje kan ik hem wel uitlaten. bij buitenritten laat ik 'm meestal wel uit
een martingaal is eigenlijk voor het springen die springpaarden of pony's zijn meestal veel heter en een martingaal kan daarbij helpen ze kunnen hun hoofd niet meer helemaal omhoog doen en er vandoor gaan ze kunnen nog wel gewoon met de hoofden omhoog loopen maar nie helemaal in de lucht
Ik rij eigenlijk alleen in het bos met een martingaal en als ik ga springen. Het geeft mij net even iets meer zelfvertrouwen als mijn paardje ervandoor sprint. Kijk een martingaal doet eigenlijk niets, hij voorkomt alleen dat je paard zijn hoofd heel erg hoog kan optillen. Maar ik gebruik hem eigenlijk alleen maar puur om me wat steviger vast te kunnen houden mocht ze er vandoor gaan.
Ik heb hem laatst een paar keer gebruikt, omdat madam als nieuw trucje haar neus in de lucht gooide als ze iets niet wilde. Doordat ze dat niet meer kon doen was de lol er snel vanaf.
Had hem zo afgesteld dat ie erin kwam als haar neus boven mijn elleboog uitkwam. Vrij losjes dus, maar genoeg voor het doel.
ik vind een martingaal maar niets, het is eigenlijk je paard naar beneden werken net zo als een slofteugel of je handen vast zetten. ik moet hem wel met mij paard als ik ga springen of buiten rijden maar ik probeer het ook afentoe zonder en als dat goed ga is ook zijn beloning om er niet mee te rijden.
Ik gebruik mijn martingaal met het springen. Puur om mijn paard, indien nodig, beter bij me te kunnen houden.
@r_omy - ik zie niet in hoe je een martingaal met een slof kunt vergelijken. Dit zijn namelijk 2 zeer verschillende hulpteugels. De martingaal is puur voor wat extra controle indien nodig, niet om je paard naar beneden te rijden. Overigens zou ik niet weten hoe jij je paard naar beneden kunt rijden met een martingaal.
nodenka
Geplaatst: 09-04-09 15:18
Ik rij met martingaal buiten. Ik heb een tuigpaard en als hij het "spannend" vindt dat gaat zijn kop erop en draait hij vaak al steigerend om. Met martingaal kan hij zijn hoofd net iets minder hoog doen en heb ik iets meer controle. Mijn martingaal werkt alleen als hij zijn actie's uitvoerd, voorderest doet mijn martingaal niets.
Goldenflower
Geplaatst: 09-04-09 19:54
Ik gebruikte ook martingaal en deed ook om dezelfde redenen. Namelijk controle houden over een paard als hij heet wordt of van iets schrikt.
Ik gebruikte hem toen alleen bij het springen of met buitenrijden en verder nooit.
Je kunt je paard niet dwingen om in de krul lopen met deze hulpmiddel. Het is puur voor extra controle, want zoals iedereen weet, als een paardenhoofd te hoog zit, dan ben je je rem kwijt.
mijn merrie doet met het buiten rijden als ze iets eng vind haar nek er op rug wegdrukken,dribbelen. ik rij haar buiten met een tiedeman maar is een maringaal niet beter.
de vraag dus wat is nu echt het verschil van die twee want ik wil er wel een aanschaffen maar als het ong het zelfde is dan ga ik geen extra kosten maken.
Een martingaal is echt wel wat anders dan een thiedemann.Een martingaal VOORKOMT dat een paard zijn hoofd (te) hoog kan houden. (en daardoor dan vaak de rug wegdrukt) Paard kan wel gewoon naar voren en lang worden ed. Een thiedemann BEGRENST de houding van het hoofd en hals van onderen uit. Paard wordt dus met wat druk in een bepaalde houding gehouden.
Met een martingaal kan je, mits goed aangebracht, gewoon ontspannen rijden, ook met lange teugel. Met een thiedemann is dit iets moeilijker, omdat als je hem omdoet zoals bedoelt is, je wat druk van onderen heeft. Als je de thiedmann namelijk te los doet kan dit weer niet zo veilig zijn. Als je paard dan zijn hoofd ineens omhoog doet kunnen de haakjes en/of de ringetjes aan te teugels door je bitring gaan. Bij een martingaal (en gladde teugels) heb je dit "probleem"niet.
Ik rij met martingaal voor de controle. Vooral buiten vind ik dit erg fijn. Dan heb je net even iets meer te vertellen.
bosmonster
Geplaatst: 14-04-09 21:06
Liever een thiedemann dan martingaal. Heb dan net wat meer te vertellen. Heb nog nooit last gehad dat de haakjes/ringetjes door de bitringen schieten. Ook niet als ik hem op het 1e gaatje zet. Mijn paard is nogal een tank is het bos. Vind het daarom wel fijn als hij wat 'korter' loopt, zodat hij niet zo makkelijk kan wegschieten, bit eventueel kan vastpakken e.d.
Rowan_
Geplaatst: 14-04-09 22:21
Ik rijd er ook mee, Ik heb een erg drukke en temprament volle pony die zn hoofd in de lucht gooit en er steeds mee blijft klieren. Hij is ook erg van het stijgeren en door die martingaal voelt hij net iets meer druk als hij omhoog wil komen, of dat nou alleen zn hoofd is of ook zn voorbenen erbij. Maar hij hangt eigenlijk heel losjes, maar zodra ik m af doe heeft hij het door en begind ie weer. Dus dat is de reden bij mij
sibbe
Geplaatst: 15-04-09 13:34
dan hou ik het gewoon bij de thiedeman,ponybeest is een ware crospony zodra ze weeet dat we richting bossen gaan
_Alarm_wlkp
Geplaatst: 15-04-09 13:42
Ik rij zo goed als altijd met martingaal. Bij het springen word ze altijd heet en dan blijft haar koppeke in de lucht. Buiten crosst ze graag en dan heb ik meer controle. Enkel als ik alleen ga stappen buiten is het zonder. Bij dressuur jammer genoeg ook de martingaal want ze haat dressuur en zodra ik iets van haar begin te vragen word ze heet en pakt ze haar bit vast e.d. vandaar dus. Ik gebruik het omdat ik dan iets meer te zeggen heb.