Bronco boomloos zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Olita

Bronco boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 08:30

Hoi,

Ik ben op zoek naar een boomloos zadel, en kwam op marktplaats een advertentie tegen.
Ze bieden een bronco leren boomloos zadel aan, compleet met dek voor 225 euro.
Wie heeft ervaring met dit zadel? Is dit wat?

Alvast bedankt voor de reacties..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:46

Bronco is een op Hilason gelijkend zadel.
De Hilason is weer een 'nepper' die weer op de bekende Bob Marshall zou moeten lijken.

Tegenwoordig worden er veel boomlozen aangeboden voor zeer wisselende prijzen en kwaliteiten.
De beste manier om er achter te komen is om zelf te gaan kijken en proberen wat je er van vind.*

Bij boomloos hoort een speciaal boomloos zadeldek met ruggegraadvrijheid en aparte panelen die vaak 'open' zijn zodat je zelf nog iets dikkere vulling er in kunt doen.
Met een gewoon 'dek' ben je er dus niet.

*Baseer je mening niet op één enkel zadel, er is zoveel keus dat mocht er één merk niet bevallen je niet heel boomloos afschrijft als 'niet deugend' ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:45

De Bronco zadeltjes die ik langs heb zien komen , zijn niet zo veel bijzonders....wat mij betreft geen A of B maar eerder C of D kwaliteit.
Dan krijg je bij de gemiddelde Trekker / Randolls / Pfiff meer waar voor je geld ;)

Maargoed de prijs is er dan ook naar. De prijs geeft al aan dat het niet veel meer is dan een barebackpad is met wat extra's :)

Beachwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:35

Ik had een Barefoot zadel Arizona, waarvan ik het idee had dat de beugels veel te ver naar achter geplaatst zijn, en ik dus zeer pijnlijke benen kreeg, en vervelende schuurplekken. Ik heb nu een Bronco, en die bevalt geweldig! Beugels op de juiste plaats, de kwaliteit is prima, en heel betaalbaar. Het leer blijft ook veel mooier dan de Barefoot's, die je ook niet in kunt vetten, omdat het Nubuck is, en er snel slijtplekken ontstaan, en ook nog eens 3x zo duur zijn, voor een normaal mens niet te betalen! |(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:40

Pardon ? :P

De Barefoots zijn prima te onderhouden hoor , en als je leer goed wilt houden is vet erop gebruiken helemaal niet verstandig , er zijn veel betere producten voor lederonderhoud dan vet.

De beugels van de Barefoots zitten op een prima plaats maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het toch nog net niet fijn vinden. Ligt vaak ook maar net aan wat je gewend bent.

De meeste mensen vinden de beugels prima zitten , de mensen die de beugels te ver naar achteren vinden zitten zijn op 1 hand te tellen , dan zijn er meer die ze juist tever naar voren vinden zitten :P

Als ze op de Bronco dan nòg verder naar voren zitten dan vind ik dat zeker geen aanrader , dan wordt de kans op een stoelzit wel erg groot.

De Bronco's zijn best grappige zadeltjes in het goedkopere segment en zullen best wel voldoen voor paarden met niet teveel schoft en niet te veeleisende ruiters , leuk dat er weer een goedkoop zadeltje bij is gekomen :j

Maar echt super-kwaliteit en vormgeving stralen ze nu niet uit , en 3x goedkoper dan de Barefoots zijn ze ook niet :P

Je ziet ze voor zo'n 300 euro compleet met goedkope toebehoren staan , die toebehoren zal een pakketje met een waarde van zo'n 100 euro zijn.

Voor 300 euro heb je ook een instapmodel Barefoot alleen dan zonder toebehoren.
Ofwel : daar zou je dan 100 euro duurder uit zijn om die compleet te maken. Maar dan heb je wel de garantie van een goed anatomisch gevormd en door-ontwikkeld merk.

Als je dat al niet kunt of wilt betalen is het misschien niet zo heel verstandig om aan een paard te beginnen , voor elk zadel van een beetje acceptabele kwaliteit zul je toch minimaal rond dat bedrag uitkomen. Het is absoluut niet "niet te betalen" te noemen :P

Gemiddeld kosten zadels van nette kwaliteit zo'n 1000 euro en voor echte doorontwikkelde kwaliteit kun je dat bedrag nog makkelijk keer 2 of keer 3 doen dus dat valt allemaal wel mee.

Ik zie persoonlijk de Bronco toch echt in het segment van de Randolls en de Pfiff enzo , het zijn een beetje van die wanna-bees die willen meeliften op de hype , en daar is ook niks mis mee verder :)

Leuk zadeltje , maar het blijft het goedkopere segment en dat zie je er toch aan af.

Beachwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:44

Sorry hoor, maar na een jaar intensief gebruik, zie je de kwaliteit van de Barefoot er ook niet meer aan af, als je ziet wat er links en rechts tweedehands aangeboden wordt, zijn ze vaak ook niet zo netjes meer. En over de goedkope kopie's zoals je die in je ook al wat negatieve advertentie op Marktplaats noemt, is Barefoot niet een kopie van de Torsion's, die de allereerste waren op boomloos? En waarom bieden jullie nu ook goedkopere zadels van een ander merk aan, als je er helemaal niet achter staat? Trouwens, wat de beugels betreft, ben ik niet de enige die die mening deelt! Barefoot's zijn prachtig uitgevoerd, en zien er mooi uit, maar uiteindelijk zijn het allemaal maar luxe barebackpads, en wat is daar mis mee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:15

Hoe het eruit ziet als je het al een tijdje gebruikt is maar net hoe je ermee om gaat , dat geldt voor elk zadel :)
De ene Barefoot ziet er na een jaar intensief gebruik nog supergoed uit , de andere is helemaal afgetrapt , dat geldt ook voor een Torsion of welk merk.

Bij de goedkopere zadeltjes (en oudere Barefoots , waar ze op gebaseerd zijn) zie je dat het geheel veel sneller aftakelt en dun en slap wordt.
Hoeveel Bronco's ken je al van anderhalf jaar oud...? Ze zijn nieuw al vrij flodderig. Op zich is dat wat kreukelige uiterlijk best wel leuk als het je aanspreekt , ziet er wel lekker "woest" uit :) Maar slijtagetechnisch lijkt het geen ideaal leer. Ik ben dus best wel benieuwd hoe deze zadels er na een tijdje uit zullen zien.
Het is in ieder geval heel erg voorbarig om te verwachten dat zo'n zadeltje dat nieuw al wat flodderig is , mooier oud zal worden dan een Barefoot van strak en dik materiaal. Uiteraard krijg je op elk materiaal wel gebruikssporen , maar hoe dikker en strakker het is , hoe minder snel er èchte slijtage ontstaat.

De advertentie op Marktplaats is om mensen alle info te geven , veel mensen bestellen zomaar wat en gaan zich pas na aankoop van een goedkoop zadeltje realiseren dat het misschien wel erg ondoordacht was om zomaar wat te kopen. Je wilt niet weten hoeveel teleurgestelde mensen mij mailen en vragen om een advies of oplossing voor het probleem dat ze met hun goedkope zadeltje hebben. En vaak kàn ik ze helaas ook niet helpen omdat het zadeltje gewoon niet geschikt is voor het gebruik dat ze voor ogen hadden. Die mensen balen dan als een stekker , degenen die er niet zo veel geld aan uit willen geven hebben vaak toch al lang gespaard en dan zitten ze met een zadeltje dat niet voldoet....terwijl de verkopers van de goedkope zadeltjes soms om het hartste schreeuwen hoe goed hun zadel wel niet is , dat het de oplossing is voor alle problemen , absoluut niet onder doet voor een "duurder merk" en dat vertrouwen die mensen dan.

Dat is hartstikke rot voor die mensen , paarden en ook voor de naam van "boomloos" in het algemeen. Ik ben natuurlijk voor Barefoot omdat die zadels gewoon veel beter in elkaar zitten , maar als mensen me om advies vragen en een goedkoop zadeltje zou prima bij ze passen , dan zeg ik dat ook eerlijk. En dat komt heel regelmatig voor.
Kortom : ik ben wèl eerlijk over de goedkopere zadeltjes , weet gewoon heel goed wat de zwakke punten ervan zijn (want veel van die mensen komen naar mij).

Maar de verkopers van die zadeltjes draaien de mensen vaak een rad voor ogen door zelfs gewoon te zeggen dat het allemaal net zo in elkaar zit als de Barefoots.
En dat het onzin is om zo'n duurder zadel te kopen want de kwaliteit die zij verkopen is precies hetzelfde (of beter) en voor een veel betere prijs.

Maar zo IS het gewoon niet :)

Verder : Barefoot is geen kopie van Torsion , het is gebaseerd op Torsion , die zelf ook weer gebaseerd is op andere zadels.
Boomloos bestaat al eeuwen in allerlei verschillende vormen en maten :)

Van begin af aan heeft Barefoot een eigen draai aan het concept gegeven en ook duidelijk de verschillen aangegeven met de Torsion.

Want dat is juist het leuke eraan : dat er verschillen in zitten , als je dat aangeeft dan bereik je ook je goede doelgroep.
En dan heb je tevreden klanten , geen klanten die zich voor de gek gehouden voelen , zoals nu vaak het geval is.

Ik bied geen goedkopere zadels van een ander merk aan hoor ? :)

Heb ik helemaal geen zin in , ik weet maar al te goed wat de beperkingen daar van zijn. Overigens : als ik wil kan ik ook zonder problemen een containertje leuke "nepperds" laten komen. Verdien ik dan heel wat meer op dan nu met de Barefoots :) Maar ik heb geen zin in al die ellende die je ervan krijgt door kwaliteits-problemen en beperkingen. Ik ken dat soort dingen al langer dan vandaag ;)

Ik kijk wel altijd graag rond naar wat er zoal in de markt is
en er zitten best wel aardige zadeltjes tussen de wanna-bees. De Bronco vind ik ook zeker wel potentie hebben :j

Alleen zal de ontwikkeling daarvan ook aan de verkopers liggen. Gaan ze eerlijk zijn waardoor ze tevreden klanten hebben ,
of gaan ze vooral voor de verkoop. Ik heb nu al meerdere mensen gehad die niet tevreden zijn over de zadels omdat ze gewoon niet geschikt
zijn voor hun gebruik , en de verkoper heeft ook geen oplossing voor ze. Op die manier maak je een merk snel kapot.

Terwijl het voor zat andere mensen en paarden best een leuk zadeltje kan zijn , en als je het gewoon daar aan levert dan bouw je een veel betere naam op.

Die goedkopere zadeltjes gaan toch niet zo goed worden als de Barefoots , hiervan worden er zoveel gemaakt en deze zitten tegenwoordig zo ingewikkeld in elkaar , dat dat voor die lage prijzen niet te realiseren is door de vooral prijsbewuste producenten die die goedkope zadeltjes leveren.

Beter is het dan om er een hele eigen draai aan te geven en niet proberen Barefoot achterna te lopen , maar zelf met verfrissende ideeën te komen.
Net als nu bij Bronco , komen met een Spine Protection systeem wat duidelijk een soort wannabe versie is van het VPS van Barefoot ,
maar dan zonder dezelfde sandwich-structuur , dat is een beetje flauw dat ze daarmee hopen dat mensen denken dat het hetzelfde als als het VPS.

Dat richt zich gewoon op het min of meer voor de gek houden van mensen door te doen alsof je hetzelfde aanbiedt terwijl dat niet zo is.

Veel mensen zien dat pas in nadat ze al hun geld uitgegeven hebben en hebben hier niet bewust voor gekozen , vandaar dat ik daarvoor waarschuw.

En vrijwel alle boomloze wannabe-zadeltjes hebben nauwelijks een anatomisch model. Dan is het gewoon een Barebackpad met 2 boogjes erop.
Barefoot zit echt in elkaar als een zadel , is helemaal anatomisch gevormd zowel voor paard als ruiter en dat is ook veel ingewikkelder in de productie.
Er zitten veel meer rondingen en moeilijkere vormen in , de rug van een paard is immers niet recht. Deze veel ingewikkeldere productie en het gebruik van duurdere materialen zorgen voor het prijsverschil. Maar omdat Barefoot er wereldwijd zo ontzettend veel verkoopt blijven de prijzen toch heel erg betaalbaar ,
alleen daarom kan een "nepperd" er al niet aan tippen , zouden ze dezelfde kwaliteit leveren dan zouden ze veel duurder uit zijn door kleinere aantallen.

En daarom blijven dat een beetje veredelde BareBackPads..... gelukkig zit er bij de duurdere "nepperds" tegenwoordig wel een BEETJE model in ,
maar het is nog steeds maar heel weinig.... het uitgangspunt is helaas niet het maken van een heel goed zadel , maar het maken van een zadel dat verkoopt.
Door het prijsbewust in de markt te zetten. Niks mis mee , maar dat geeft wel een heel ander resultaat :)

drieeenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:30

Beetje flauw om het ene zadel zo af te kraken, en de andere zo overdreven aan te prijzen!
Er is weldegelijk kwaliteit onder de betaalbare zadels, maar ook troep, dat is waar...Een zadel van 165 euro kan nooit wat zijn, maar ik rijd zelf al een tijd met Randol's, en bevalt :D prima! Trouwens, mijn vriendin had van Barefoot een western Virginia, het nieuwe model iig, koste meer dan 1100 euro, en na een week was het klitteband van de zitting al los! ;( Dus een dure naam zegt niet altijd alles!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:39

Ik kraak absoluut niet af , geef alleen wèl waarheidsgetrouwe info , dat is een heel verschil :)

De duurdere zadels die ik verkoop worden juist afgekraakt als zijnde "te duur" en "hetzelfde" als een goedkopere , dat accepteer ik niet omdat het gewoon lülkoek is , lijkt me best begrijpelijk toch :P

Bij elk zadel kun je een pechgevalletje hebben , dat staat los van merk of prijs. Daar is garantie voor en bij Barefoot ben je zeker dat je garantie krijgt. Ook voor je vriendin :)

Zolang het maar af en toe is dat er iets kapot gaat , niet te veel voorkomt en het goed opgelost wordt zodat je krijgt wat je beloofd is , dan is dat helemaal niet erg.

Ik neem aan dat het bij je vriendin ook opgelost is en zo niet dan moet ze me maar mailen en dan los ik het voor haar op :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:56

Moderatoropmerking:
Mag ik iedereen er hier op wijzen dat Olita ervaringen zoekt met de BRONCO, ik zou het zeer op prijs stellen als men weer gewoon onntopic gaat. Het is verre van netjes om het in dit topic over andere merken te gaan hebben, wees zo verstandig dit via de pb uit te praten. Vanaf hier graag alleen nog ervaringen met de Bronco.

pmarena

Re: Bronco boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:21

Als iemand een vraag heeft over een bepaald merk dan is het op zich niet raar dat men dat merk gaat vergelijken met andere merken om aan te geven "waar het staat" ?

Als er geen ander merk genoemd mag worden in een reactie dan zouden hier nu 0 reacties staan , of de TS daar nu mee geholpen is... ;)

Afijn m'n PB box staat open , excuus , maar ik heb wel het recht om 1 en ander te verdedigen / onzin recht te trekken , neem ik aan :)

Beachwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:00

Smaken verschillen, dat is altijd al zo geweest, ik vind het een heel fijn zadel, voor een leuke prijs, en degelijke kwaliteit, ik ben er blij mee, en mijn paardje ook!

drieeenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:06

Ik denk dat ik ook maar eens voor een Bronco ga kijken, ben toch wel benieuwd, op de foto's op MP zien ze er iig heel mooi uit, vooral die western... :(:) :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:13

lovestinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:41

http://link.marktplaats.nl/248389826
Nou, ik snap niet waar jij je wijsheid vandaan haald, want dit zadel uit Ede is dus echt niks! Ik heb zo'n zadel geprobeerd op mijn paard, en alleen erop zitten deed al zeer, laat staan hoe het voor het paard was! Toen ik hem terugbracht, wat de afspraak was, was de vrouw ineens zo vriendelijk niet meer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:08

lovestinka schreef:
http://link.marktplaats.nl/248389826
Nou, ik snap niet waar jij je wijsheid vandaan haald,
Ik heb het niet over kwaliteit of dat het lekker zit, maar over het ermee mogen starten op westernwedstrijden.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 13-05-09 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Beachwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:39

Nou, dat is ook helemaal niet interessant, ik wil gewoon een fijn zadel wat functioneel is, en er leuk uitziet!

DubbelFun

Re: Bronco boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:40

Dan heb je een wat ruimere keus :)

drieeenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:12

Ja, dat is ook mijn doel niet, ik denk ook niet dat mijn Fjord echt geschikt is voor western wedstrijden, haha ;)
Ik ga er ook niet echt ''Western" mee rijden, gewoon lekkere bosritten mee maken!