bit te klein

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

bit te klein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:25

Omdat mijn vp tegenwoordig zo vervelend doet om zijn bit in te doen ben ik eens gaan kijken. En ik vind dat het nogal klein oogt. Daarom vraag ik aan jullie om eens te kijken of het bit te klein is, want dan ligt het aan iets anders. Ik heb geen verstand van bitten daarmee.
Sorry voor de slechte kwaliteit foto maar het is een foto van een foto. Ik zal proberen een andere te maken als ik daar ben.
Groetjes.

Afbeelding

Sodeletuut

Re: bit te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:25

Naar mijn mening is hij inderdaad te klein. Er moet volgens mij aan elke kant minimaal een halve cm uit steken..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:29

Het kan goed zijn dat je paard haken heeft waardoor hij nu wat vervelender wordt... wanneer is er voor het laatst een tandarts bij geweest??

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:32

Citaat:
Een goed passend bit sluit mooi tegen de wangen aan en kan niet schuiven in de mond. Anders is het bit te groot. Een bit is te klein indien de mondhoeken naar binnen worden gedrukt of worden afgekneld.

Femmefatale, je hebt inderdaad gelijk. :j
Edit: Oh, ik zie dat je je bericht veranderd hebt, dan klopt mijn reactie ook niet meer. Maargoed. :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:34

Sodeletuut schreef:
Citaat:
Een goed passend bit sluit mooi tegen de wangen aan en kan niet schuiven in de mond. Anders is het bit te groot. Een bit is te klein indien de mondhoeken naar binnen worden gedrukt of worden afgekneld.

Femmefatale, je hebt inderdaad gelijk. :j
Edit: Oh, ik zie dat je je bericht veranderd hebt, dan klopt mijn reactie ook niet meer. Maargoed. :)
Is het nu te klein of niet, want ik heb er totaal geen verstand van.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:36

Sorry M_L, dat laat ik aan anderen over. :) Ik wil je geen verkeerde dingen vertellen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:40

Op de foto lijkt je bit wel wat te klein en liever iets te groot als te klein en knellend. Normaal kun je een vinger tussen de bitring en mondhoek stoppen. Hier lijkt de bitring bovenaan gewoon tegen de mondhoek aan te duwen.
Maar het gaat niet de oplossing zijn van je probleem, want dat bit hing er waarschijnlijk ook al in toen hij nog niet lastig op zijn bit was. Toch maar eens aan een tandarts ofzo denken.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:44

ik zou er even naar laten kijken door een ervaren iemand en als die het bit goed vind even langs de tandarts gaan. heeft hij wondjes in zijn mondhoeken?(van het bit)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:50

ik zal eens vragen aan de eigenaar wanneer hij voor eht laatst naar de tandarts is geweest :)

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:57

als je twijfeld kan je het best een paardentandarts vragen.
beter een keer te vaak dan een bitschuw paard (kweet niet of dat ook zo heet)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:43

Wat bitje betreft.. zou idd wel iets groter mogen, een halve cm of zo.. niet teveel, anders ga je weer teveel overhouden tijdens het rijden..

Maar als je paardje er niet eerder vervelend op is geweest en nu ineens wel, zou ik eerst de tandarts raadplegen.. :o

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:50

Welke maat is dit en wat voor een bit is het? (dubbelgebroken, enkelgebroken, ongebroken..)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:02

Inderdaad even de tandarts erbij halen :) Als tandarts groen licht geeft moet je verder gaan zoeken: schuurplekjes van het hoofdstel, iets in het hoofd (ontsteking ofzo, er zitten allerlei holtes in zo'n paard) of misschien dat er met rijden iets heel onprettig is voor dit paard en het daardoor liever niet opgetoomd wordt? Bit lijkt me overigens niet dramatisch te klein.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:32

WildChild schreef:
Welke maat is dit en wat voor een bit is het? (dubbelgebroken, enkelgebroken, ongebroken..)

een dubbelgebroken bitje van 12.5 cm

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:36

ik vind hem persoonlijk te klein

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:15

Ervan uitgaand dat het bit aan de andere kant niet ver uitsteekt maar op gelijke lengte zit, zou het bit voor mij ook iets groter mogen. Misschien moet je eens een dubbelgebroken (of evt. enkelgebroken, die vallen ook heel anders) bustrens proberen in maat 13,5, die vallen vaak kleiner dan de watertrensen.