hoe lang mag een zadel zijn?mbt lendewervels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

hoe lang mag een zadel zijn?mbt lendewervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:37

omdat ik aan het kijken ben naar een zadel ben ik bezig met hoe een zadel moet liggen.
schouder/schoftvrij snap ik nog, maar de lendewervels kom ik niet uit.....

want tot welk punt mag het zadel nu komen?
en hoe kan ik dat bij mijn eigen paard zien?
Edit: het gaat trouwens om een boomlooszadel, misschien dat, dat nog verschil maakt

mag het tot de laatste rib die je kan zien(dus van getalletje 15)
of mag het niet over de laatste wervel waar de rib aanvast zit?(bij getalletje 17)
Afbeelding

Lenneke_

Re: hoe lang mag een zadel zijn?mbt lendewervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:55

Ik hou altijd de laatste rib aan (en dan de bobbel net links onder waar het getal 21 staat)

Maar een boomloos zadel draagt niet zelf, die geeft alleen druk waar jij met je kont zit. Dus dan maakt het denk ik niet zoveel uit als hij iets te lang is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:57

Boomloze zadels mogen inderdaad wel langer zijn omdat er dan geen gewicht op de plekken komt waar je niet zit. Het enige waar je je dan 'zorgen' om zou kunnen maken is dat hij gaat schuren door de lengte, maar voor de druk mag dat wel. Met een boomzadel absoluut niet. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:00

@lennek: bedankt! duidelijk!

@sodeletuut: van welke plek ga jij dan uit?
ook boven het laatste puntje van de rib?

(dat dacht ik eigenlijk zelf ook, maar ik kon niet helemaal wijs worden uit het internet, dus dacht: vraag bokt even!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:41

Ter illustratie foto's van een grensgeval (cheyenne maat 2 op pony van 1.44)

Afbeelding

Afbeelding

Het zadel ligt op deze foto's te ver naar voren en moet nog een 5 cm naar achteren. Als richtlijn voor de grens kan je kijken naar de van de haren die vanuit de lies en die van de zij af komen (zie rode lijn). Waar deze bij elkaar komen moet je een lijn naar boven trekken. Tot daar mag het zadel maximaal komen. Bij een boomloszadel moet je met name kijken naar het feitelijke zitvlak en niet het overtollige leer.

Het zadel op de foto's is eigenlijk te groot, maar omdat ik met mijn achterwerk niet verder kom dan de witte lijn (en er dus geen druk zit op het stuk daarachter) is de lengte niet zo'n probleem. Dat neemt niet weg dat een te lang zadel achter op de rug kan gaan schuren, omdat het lichaam hier continu onderdoor schuift.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:56

Inderdaad wat Juliette zegt. Op de foto hierboven zou dan een boomzadel inderdaad te lang zijn, maar deze is dus niet te lang omdat er geen gewicht achter de wervel komt.

Ik heb niet echt een richtlijn tot een bepaald deel bij boomloos, het ligt ook heel erg aan de bouw van het paard ed.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het zadel half over de kont heen ligt, ik zal eens kijken of ik een streep op een foto kan zetten met tot waar ik max zou gaan.

Afbeelding

Zoiets.. Ik kan er wel helemaal naast zitten hoor, maar zoiets zou ik zeggen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:14

Het ligt maar net aan de combinatie paard/zadel. Gisteren heeft de zadelmaker naar mijn nieuwe paard en het (boom)zadel dat ik er bij kreeg (nou ja, gekocht heb) gekeken, het zadel komt ongeveer tot bij de groene lijn van Sodeletuut hierboven. Ze schrok zich eerst een ongeluk, toen ik een stukje gereden had kon ze zien dat de stegen het paard niet in de weg zitten met rijden. Natuurlijk is het niet ideaal maar ook niet onverantwoord. Dus ik zou zeggen: laat iemand met verstand van zaken de combinatie paard-zadel-ruiter waar het om gaat beoordelen, bij een boomzadel is het inderdaad niet erg als het wat groter is :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:51

Persoonlijk hou ik altijd een handbreedte(ong 10 cm) vrij voor de heupbotten (voor boomloos).
Sodeletuut omschrijft het aardig.
Overigens zijn de betere boomloze zadels ook iets gevormd naar de 'holte' van de rug, zodat de achterkant al haast niet kán schuren.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:32

Een boomzadel mag niet voorbij de 18e wervel komen :n Dit omdat er achter de ribben geen draagvlak
meer is voor de boom en dat veel problemen kan geven in de rug/lendenen. Bij een boomlooszadel is het
iets minder erg, aangezien er bij het achterste stuk over het algemeen geen dragende functie meer zit,
maar ideaal is het niet. Ik denk dat het in alle gevallen zoveel mogelijk vermeden zal moeten worden :j

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:18

ik ga mee met sodeletuut

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:24

bedankt allemaal!
naja het gaat erom of er nou net wel of net niet een BF arizona
op mijn paardje past(of dat het toch een cheyenne wordt)
nu ben ik alleen weer aan het twijfelen welk zadel ik wil.....(wil ik alleen western of ook andere dingetjes!)
maar nu kan ik iig kijken tot hoever het zadel mag komen!
nu maar wachten op het testzadel!(ga morgen een chayenne halen)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:16

Ik hoop voor je dat het past! Plaats je anders even een foto als je het testzadel hebt? :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:24

zal ik doen!!!
sowieso krijg ik morgen een cheyenne maat 1, en ik ga er toch wel vanuit dat, dat wel past hoor!het is het kortste zadel van BF(oke maat 0 is korter) dus zou raar staan te kijken als het nie past
maar dan kunnen jullie ook meteen beoordelen hoe het zit...ben daar nog niet zo ervaren in!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:27

Ben benieuwd. Ik heb zelf ook de Cheyenne maat 1, hij zit echt heel lekker! :D
Als we een foto van de Cheyenne op je paardje zien, kunnen we denk ik ook al redelijk beoordelen of de Arizona past. :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:28

De London is het kortste zadel van Barefoot, nl 51 cm. De Cherokee komt daarna met 52 cm, dan de Cheyenne met 54 cm (tenminste dit is zo even uit m'n hoofd) mijn haf heeft een erg korte rug, dus het er een hele studie van gemaakt :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:33

Cheyenne maat 1. 54
Cherokee maat 1. 52
London maat 1. 51
Arizona maat 1. 58

Klopt dus inderdaad Swift, ik heb even op www.fijnzadel.nl gekeken, en even de Arizona erbij gezet, die dezelfde lengte als de Atlanta heeft. :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:36

Yes, ik had het goed :D
En even voor de geinteresseerden, het korste boomloze zadel dat ik heb gevonden was de Startrekk dressuur met 45 cm. Maar dat komt qua pasvorm veel preciezer dan de BF en paste niet op mijn paardje. Ik ben nu heel erg blij met mijn London!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:37

nou london komt er iig niet in, laat dat ff duidelijk zijn, vind het zo'n lelijk zadel!
cherokee en cheyenne scheelt volgens mij niet zo heel veel....
als ik de site van barefoot-saddle mag geloven is de cherokee 53 cm, en de cheyenne ook...

maar het is neem ik aan wel zo dat als je een zadel hebt wat een grensgeval is, dat je paard minder "ruimte" heeft om te bewegen... en als je paard het warm krijgt is een kleiner zadel ook handiger...

het probleem is ook nog eens een keer dat ik niet weet of ik volledig op de westerntoer wil, of op de western/engels/endurance toer...
ook omdat ik niet weet waar mijn paard goed in is(meneer is nog niet ingereden)

edit: oww dat zijn weer hele andere maten!
waar hebben jullie die weg?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:46

Smaken verschillen gelukkig. Nou was de London qua uiterlijk ook niet mijn eerste keus maar mijn haf is extreem breed en na de geboorte van mijn dochter kon ik op mijn Cheyenne niet meer goed zitten, de London geeft net de iets smallere zit die ik nu nodig heb.
De maten tabel staat op www.fijnzadel.nl

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:48

zou je mij kunnen zeggen waar ik moet zoeken?
want ik heb al zo vaak op die site gekeken, maar ik ben nog geen matentabel tegengekomen...

edit: ik snap dat als het echt niet anders kan ik wel richting london zou moeten kijken, maar ik ben toch geneigt richting western, en dan ligt een london niet voor de hand...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:50

Tsss, eerst m'n zadel afkraken en dan om hulp vragen :D
Bij shop, naar beneden scrollen staat op een gegeven moment: Klik hier voor meer info over de maten, net voor de foto van de Cheyenne.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:58

jahhh sorry hoor!maar je geeft zelf ook al aan dat het niet je favo zadel was :+
maar als je er beter in zit zal je mening ook al gauw veranderen!

dankjewel voor het lijstje!
zeer nuttig,
maar nu hoor ik toch wel veel verschillende geluiden over de lengte's!
want laatste keer dat ik met marcel sprak had hij het erover dat de nieuwe westernzadels zo lang waren in vergelijking met!
maar hier zie ik maar 1 cm verschil... 1 cm groter als arizona, en 1 cm kleiner als nevada.....
aan de andere kant is de arizona maar 4 cm langer als de cheyenne, en ik dacht altijd dat het iets van 9 cm scheelde....dus dat is wel positief

ik denk dat ik binnenkort maar ff met mn centimetertje bij alle zadel langs ga!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:07

Ik denk dat de maten op http://www.fijnzadel.nl wel kloppen.. Al heeft Marcel er wel veel verstand van, daar heb ik mijn zadel ook vanaan, geweldige mensen!

En als je nog niet weet of je western of engels wil gaan doen, zou ik sowieso niet gaan voor de london maar dan eerder voor de cheyenne. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:11

@sodeletuut: zo dacht ik ook over de cheyenne, lekker universeel! en makkelijk verkoopbaar als het toch niet bevalt(hoop ik)!

ik ken marcel erg goed(ben vrijwilliger bij equixantos, en help met van alles en nog wat mee), vandaar dat ik ook wel van veel zadels wat weet!
en ook al heel wat gezien, maar me nog niet zo veel in de lengte's e.d. verdiept!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:13

Inderdaad. Die ben je meteen kwijt hoor, als je er vanaf wil! En dan heb je ook nog een veel goedkopere versie, de dry-tex. (heb ik ook :D ).

Ah wat leuk!! Ik ben er laatst nog een weekend met mn paard geweest op training. (sorry, nou ga ik off-topic.. :+ )