Beugelriemen vs beschadigingen op zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Beugelriemen vs beschadigingen op zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:56

Hoi!

Ik heb een bruin zadel, waarbij ik mijn beugelriemen ónder het zweetblad draag. Dit doe ik om beschadigingen op het zweetblad te voorkomen, dit gaat erg snel met een bruin zadel..

Nu attendeerde mijn zitles-juf mij erop dat ik beter in mijn zadel kan zitten als ik mijn beugelriemen gewoon bovenlangs doe, omdat ik nu wordt belemmert door de beugelriemen die dus geen kant opkunnen daar beneden (ik heb ook nog eens de laatste singelstoot aan mijn zweetblad vast :o )

Nu zat ik te denken dat ik misschien softbeugelriemen erop zou kunnen doen, wellicht dat dat de beschadiging iets tegen gaat..
Wie heeft dit ook en wat doe je om de beschadiging zo min mogelijk te houden? :o

Neskolay

Re: Beugelriemen vs beschadigingen op zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:00

En wat als je je zweetblad "los" laat ipv er een singelstoot doorheen te doen?
Ik voel geen verschil met onderlangs of bovenlangs dragen van beugelriemen. (ik heb ze eronder)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:05

Huh? Ik doe helemaal niks aan beperking van beschadiging want dat is helemaal niet nodig. Op mijn bruine zadel heb ik de beugelriemen ook overlangs en ik heb echt geen last van beschadigingen hoor. Zadel is tweedehands en ligt al een jaar of vier op mijn paard, sinds paard van mij is (een maand) zitten er biothane beugelriemen aan en daarvoor gewone leren, en zweetblad ziet er nog prima uit :j Geen verkleuringen, geen schuurplekken van de riemen, niks. Ligt misschien aan de kwaliteit van het leer dan? Sowieso lijkt goed zitten me belangrijker dan die paar eventuele plekjes, maar aan jou de keus natuurlijk ;)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

regelmatig onderhoud aan je zadel en riemen,krijg je dan toch slijtage plekken...dat is toch niet erg,als je op het zadel zit ziet niemand dat,en wat dan nog het is een gebruiksvoorwerp,dat mag gebruikerssporen hebben.groetjes...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

Het scheelt ook als je voorgedraaide beugels gebruikt, zeker in combinatie met soft beugelriemen. En des te beter de qualiteit van je zadel, des te minder je strepen krijgt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:20

Ik kan ook niet rijden met de riemen onderlangs, ik heb zelfs het idee dat het zweetblad daardoor meer slijt omdat dat dan wel wat beweegt.
Ik heb kavalkade kunststof beugelriemen, heb ze nu bovenlangs en het leer beschadigd niet. Ik heb de SafeStyle beugels, dus de riemen liggen ook altijd plat op het zweetblad

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:24

Goeie softriemen verminderen strepen wel, maar houden het niet tegen. Helemaal met bruin leder moet je je erbij neerleggen dat het verkleurd, maar dat is juist de charme van bruin.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:55

Je zadel (en m.n. de zweetbladen dan...) goed onderhouden en regelmatig in het vet zetten :j
Soft beugelriemen helpen wel iets hoor, maar gebruikssporen zal je altijd wel krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:07

Ik heb even een fotootje voor je opgezocht.
Afbeelding

Mijn zadel (bruine, lelijke maar onverwoestbare Goertz tölt ribzit) ligt nu zo'n vier jaar op mijn paard, daarvoor lag het op een ander paard. Regelmatig ingevet, riemen hangen recht. En niks aan de hand, de enige beschadigingen (naast natuurlijk wat kleinere krasjes door normaal gebruik) zijn te wijten aan de combinatie hestejente + smalle doorgang :+ En ze zitten overigens aan de rechterkant ;)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:04

@Orlando: Zweetblad los kan niet, want met mijn beugelriemen onderlangs blijven ze bij het naar achteren leggen van mijn
been aan mijn singelstoot hangen :o

Ik heb een B merk zadel, een Rossner :P
Die past prima op mijn paard en ik zit er goed in. Met de tijd komt er wel een ander zadel, maar voor nu is deze prima.
Ymke idd heeft het zijn charmes als een bruin zadel wat plekken krijgt, maar van de beugelriemen vind ik dat gewoon zonde :o

Ik had Metalab beugels eraan hangen (Anky Beugels) welke in ieder opzicht meeveren, deze heb ik nu verwisseld voor weer gewone en dat rijdt al een stuk beter :o

Bedankt voor jullie reacties!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:26

Ga helemaal met ymke mee, en daarbij, goed leer verkleurd vaak sneller. Maar goed, als je erop zit zie je daar niks van.

Verder, elke week in de conditioner zetten, dan kan je het beperken, maar voorkomen niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:00

Ik maakte gewoon hoesjes om de beugelriemen van fleece. Als je die ongeveer in dezelfde kleur maakt als je beugelriemen valt het helemaal niet op en het helpt goed tegen beschadigen.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:59

Patries, ik snap dat je heel zuinig bent op je zadel, maar het is inderdaad een gebruiksvoorwerp. Je beugels onder je zweetblad zoals je dat hebt is echt een beperking voor een goede beenligging. (dat merkte ik ook tijdens m'n zit les op Vallie en merk ik bijvoorbeeld ook aan Marchien haar erg fijne zadel, beugels onderlangs is echt een beperking)
Een goede zit is echt veeeeeel belangrijker dan wat gebruikssporen die je vroeg of laat op je zadel krijgt. (maar die helemaal niet zichtbaar zijn als je erop zit)
Dus gooi die beugelriemen er lekker overheen en gewoon regelmatig op een zonnige zondag je chique bruine tuig buiten uitstallen voor een grote schoonmaak. :D
(en bij slecht weer gewoon 'boven' met een koppie thee en een muziekje erbij. ;)
Dan kan jij lekker zitten en blijft je zadel echt wel netjes. Wat gebruikssporen hoort erbij.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:24

Ha die Patries, ik ga mee met de bovenstaande reactie... het is een gebruiksvoorwerp, wat boeit dat nou als dat een beetje lelijker wordt..? Als je erop zit ziet niemand dat!! haha Gekkie, waar een mens zich druk om kan maken ;) :P

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:33

Ik heb ook echt een hekel aan kale zweetbladen hoor. Hier op stal vinden ze het ook onzin. Maar als het enigsinds kan hou ik de zweetbladen graag netjes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:45

Ik heb er weleens mee gereden, vroegere vriendin van mij had dit ook bij haar Rossner. Vond het echt voor geen meter rijden; werd voor mijn gevoel zo enorm belemmerd!

Tja, zou me er maar bij neerleggen dat je of een 100% mooi zadel hebt waar je voor 90% goed op zit of een 90% mooi zadel waar je wel 100% op kunt zitten :D