pijnlijke neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_Tyara

pijnlijke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:39

Wanneer ik het hoofdstel bij me paard aan doe, en ik trek de neusriem strak aan, maar wel dat er nog 2 vingers tussen kunnen, en ik wil de sperriem aan doen, raakt me paard geiriteerd en gaat slaan met haar hoofd. wanneer ik de neussriem los vast maak, vind ze het ok en raakt ze niet in paniek. maar tijdens het rijden gaat ze dan haar mond open doen en proberen haar tong over het bit aan te brengen, wanneer de neusriem strak zit doet ze alleen haar mond open, maar neit zo erg als met een losse neusriem. ik controleer ok elke keer dat er geen haren tussen riempjes zitten, wat denken jullie....

waarom raakt me paard in paniek wanneer ik haar neusriem aanterk?

Btw: ik heb een aansnoer neusriem

Caira

Re: pijnlijke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:49

wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Het kan zijn dat ze haken aan haar kiezen heeft die in haar wang drukken als je de neusriem aantrekt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:53

je kan idd een tandarts ernaar laten kijken, maar het kan natuurlijk ook zijn dat je paard je kliert...in de zin van dat als jij het hoofdstel strak aantrekt zij haar tong niet meer over het bit kan doen en dat ze het op deze manier probeert te vermijden...
laat er eens een tandarts naar kijken en als die niets vindt dan denk ik dat het gewoon klierigheid is...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:55

Je moet een paard nageeflijk kunnen rijden zonder neusriem.
Dat deze de tong over het bit gooit is al een teken van iets.
Dat kan haken op de kiezen zijn, een slecht passend bit of een te strenge ruiterhand.Het kan zelf liggen aan vast zitten in de rug.

De neusriem zou ik daarom ook niet strakker doen, ze geeft duidelijk aan dat ze dat niet prettig vindt.
De oplossig zou ik elders gaan zoeken.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:55

Niet aantrekken dus... Dat aansnoeren heb ik nooit gesnapt. Men wilt wel dat je paard ontspannen blijft lopen, maar ondertussen sleurt men hem bijna doormidden met de singel, en snoert men zowat alle bloed uit zijn snuit...? :? Ik ben toch echt niet blond...
Wat betreft jouw vraag: Inderdaad wat Caira al zegt: Tandjes laten checken. Daarna desnoods een tonglepel om mee te beginnen, maar waarom in G'naam zo strak allemaal...? Die twee vingers, je weet hoop ik dat die ruim rechtop horen te passen, niet plat naast elkaar? Zodra je paard doorheeft dat er geen pijn komt, ook niet door onbedoeld ruwe handen, dan gaat dat tongetje heus wel binnen blijven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:56

Ik zou ook eens goed naar je bit kijken en naar je handgebruik. Verzet tegen bit kan komen door, rugproblemen, tandproblemen, ruwe handen, en nog wel meer maar dit zijn de voornaamsten. Waarbij ruwe handen een zeer grote factor is. Doet ze dit ook als je met lange teugel rijd?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:58

anders misschien eens een ander soort neusriem proberen ?
misschien eens een lage neusriem ?
of de neusriem die je nu hebt een gaatje hoger/lager proberen
tanden ed na laten kijken is ook een goede tip

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:25

Het zou inderdaad aan de tanden kunnen liggen, of een rijtechnisch probleem kunnen zijn. Dat ga je dus eerst uitsluiten, oftewel, je gaat de tandarts je paard laten nakijken en je neemt regelmatig les van een GOEDE instructeur. Als dat het niet is: wellicht vindt het paard de riem om de kaken niet fijn, probeer eens een tijdje een lage neusriem. Dan blijft het bit mooi stil liggen en kan het paard ook de tong niet zomaar over het bit gooien. Desnoods rijd je een tijdje helemaal zonder neusriem. Zitten er geen wondjes of schuurplekjes waar nu de neusriem zit?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:02

En als alles goed is, alles klopt zou je desnoods nog bitloos kunnen gaan rijden. Dat is ook niet zaligmakend als je nog steeds ruw met je handen zou zijn want druk op de neus, maar dat is met goede instructie af te leren voor zowel met als zonder bit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:04

ik zou de riemen weer losser doen, kan inderdaad zijn dat ze haken op de kiezen heeft waar dan de neusriem op drukt en dat doet pijn.
als een paard de tong over het bit gooit kan het heel simpel zo zijn dat je het bit te laag hebt hangen,
.kijk daar dus even goed naar

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:23

ik zou een lage neusriem probereb