paard laten wennen aan Hackamore..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkmmtjeee

paard laten wennen aan Hackamore..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:26

hallo,

ik zat er misschien aan te denken om een hackamore te proberen..
nu heb ik er niet veel verstand van dus ik ga eerst mega veel info verzamelen voordat ik iets overweeg.

nu zei de een dat je paard eerst goed moet wennen aan een hackamore en niet zomaar om kan dan en wegrijden. (in de bak dan)
nu zei de een ander dat zei nog nooit anders heeft gedaan dan in doen en wegrijden.

wat is het nu :+
en hoe moet je dan je paard leren wennen aan een hack?

ik bedoel kga natuurlijk nooit meteen naar buiten, maar mij lijkt dat je gewoon je hack om doet en dan in de bak gewoon aan stapt en oefent met sturen ophoudingen en dergelijke. of zit ik er helemaal naast?? :?

tamary

Re: paard laten wennen aan Hackamore..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:53

Hack heeft weinig zijdelings stuur, dus of je moet kunnen sturen op zit en benen of je paard moet neckreining beheersen.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:56

tamary schreef:
Hack heeft weinig zijdelings stuur, dus of je moet kunnen sturen op zit en benen of je paard moet neckreining beheersen.

daar ben ik al lekker mee aan het oefenen :) & het gaat beter dan ik had verwachten.
en in de bak bijna perfect alleen buiten heeft ze nog een beetje de neiging om harder te gaan als ik mijn benen gebruik, maar dat heeft ze altijd gehad buiten.

dit doe ik nu met touwhalster.

het is ook alleen voor buiten. niet dressuurmatig

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:48

Waarom denk je voor buitenritten aan een hack? Touwhalster bevalt niet?

Ik vind een hack nou niet bepaald een vriendelijke bitloze optoming.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:40

Verplaatst van NA naar HAR.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:43

Ja, waarom overweeg je precies te gaan rijden met een hackamore?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:04

Ik lees even mee :o Aangezien ik ook een hack wil voor mijn paardje, gewoon ter afwisseling, ik denk dat 't wel wat voor 'm is.

Wat de vraag van ts betreft: ik ga wel meteen naar buiten, wij rijden niet zo vaak in de bak. Gewoon hoofdstelletje over de hack, dus bit erbij voor als hij het niet snapt. Is wel even lastig met twee teugels maar je kunt maar beter zeker zijn, en hopelijk hoef ik maar 1 paar vast te houden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:22

Ik heb destijds een keer in de bak aan de longe gereden, voor de zekerheid. Maar paard snapte het heel snel, dus de volgende keer ook gewoon naar buiten gegaan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:24

Ik heb de hack er gewoon op gedaan en ben weggereden (bij meerdere paarden). De paarden hoefden er niet aan te wennen. Inderdaad met sturen moet je misschien iets duidelijker zijn, maar ook dat is snel duidelijk, je kan echt wel stuurhulpen geven met de hack, al geef je natuurlijk ook altijd zit- en beenhulpen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:25

Ik vind de S-hack trouwens wel fijner dan de gewone. De gewone zit met de scharen erg dicht bij de mondhoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:28

Een "gewone" lijkt me ook niet echt iets, zo groot en lomp. Lastig te krijgen ook in ponymaat. Heb een bloemetje besteld :)

Kan ik dan gewoon de normale teugelhulpen geven met sturen Simone?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:29

Denk het wel. Misschien met sturen iets meer je hand naar buiten brengen, maar denk dat de hulpen verder ongeveer gelijk zijn. Odinn heeft trouwens een erg groot hoofd, dus die past gewoon de standaardmaat S-hack,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:36

Vos heeft ook een flinke kop, ik denk alleen dat het stuk hoofd tussen jukbeen en neus net wat aan de krappe kant is in de lengte om de neusriem nog hoog genoeg te kunnen leggen, helemaal bij een standaard maat S. Fax (van Tinky) reageerde minder goed op de S-hack, vandaar dat ik dat model eigenlijk niet eens overwogen heb :)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:38

Ik rij Odinn met S-hack en mijn bijrijdpaard Arangur met normale hack, merk eigenlijk geen verschil qua 'bediening'.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:44

Ik heb mijn paard de hack omgehangen, en na 2 rondjes in de longeerbak ben k ermee naar buiten gegaan. Geen probleem what so ever, ze loopt er keurig netjes op. Nou moet ik zeggen dat ik hem gebruik als noodrem, mijn teugel hangt altijd helemaal los, maar als er iets gebeurd dan wil ik iets te remmen hebben.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:26

Vjestagirl schreef:
Ik heb mijn paard de hack omgehangen, en na 2 rondjes in de longeerbak ben k ermee naar buiten gegaan. Geen probleem what so ever, ze loopt er keurig netjes op. Nou moet ik zeggen dat ik hem gebruik als noodrem, mijn teugel hangt altijd helemaal los, maar als er iets gebeurd dan wil ik iets te remmen hebben.

dat is ook de reden waarom ik misschien een S hack wil.
met touwhalster duurt het ff voordat ze stil staan en soms kun je niet '' ff '' wachten :P

maar als je een hack besteld krijg je dan alleen de scharen met kinriempje en zo of gewoon geheel het hoofdstel? met het bakstuk of hoe je dat ding ok noemt :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:27

Ik heb m gekregen van een stalgenote, die had m als reserve, maar gebruikte hem nooit. Dus ik zou het niet weten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:31

Je krijgt dan alleen het neusstuk met scharen en kinriempje. Je kan wel van Marylot een heel S-hackhoofdstel kopen, dan krijg je hem compleet.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:51

Sim0ne schreef:
Je krijgt dan alleen het neusstuk met scharen en kinriempje. Je kan wel van Marylot een heel S-hackhoofdstel kopen, dan krijg je hem compleet.

en weet jij hoe duur die is?
en wat voor en riempje moet ik erbij kopen als ik hem neit compleet koop?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:33

Ik gebruik hem op een ijslander, dus dan hoef je er alleen een bakstuk bij te kopen (zie www.atorka.nl), en een teugel natuurlijk

Als je hem met een normaal hoofdstel wil gebruiken kan dat ook prima, alleen heb je dan de neusriem niet meer nodig.

Scharen los bij Goedhard 20 euro
Afbeelding

Hoofdstel met S-hack compleet: 95 euro
Afbeelding

Neusriem met scharen met kinketting 45 euro
Afbeelding

Kijk op goedhard.nl en dan zoeken op s-hackamore

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:43

Hihi, ik heb de mijne ook bij goedhard besteld, in het paars :P Kopstuk en bakstukken van een Engels :o hoofdstel heb ik nog wel, scheelt weer in de kosten.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 15:58

hestejente schreef:
Hihi, ik heb de mijne ook bij goedhard besteld, in het paars :P Kopstuk en bakstukken van een Engels :o hoofdstel heb ik nog wel, scheelt weer in de kosten.

dus je kunt gewoon een bakstuk van een engels hoofdstel gebruiken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:40

Ja hoor :j Of western, of IJslands, maakt niet uit. Net wat je het mooist vindt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:44

Ik heb wel een heel hackhoofdstel van marylot, fluo geel nog wel. :+

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:49

Hoi! Ik heb hem bij mijn paard gewoon omgedaan in de bak, ze reageerde er prima op. Daarna het bos in gegaan.
Niet te veel poespas van maken, gewoon kijken of het stuur er op zit en lekker rijden ;)
Ik vind het heerlijk rijden buiten, ze wil altijd erg snel terug en dan moet ik er te veel aanzitten als ik met bit rij, met hackamore hoeft dat niet, alleen als noodrem.