Welke eczeemdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Welke eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:54

Mijn paardje heeft spijtig genoeg last van zomereczeem. Nu wil ik een eczeemdeken kopen voor haar, maar welke zou ik het beste nemen? Het is nogal een fors gebouwd rond paard en de deken van Kerckhaert die ik vorig jaar voor haar had gekocht paste haar niet zo goed (te lang op de rug, maar te kort voor de buik :o ).
Kan iemand mij een deken voor dit type paard aanbevelen?

PS : Als er iemand intresse moest hebben om het eczeemdeken van Kerckhaert te kopen, stuur gerust een pb! Het is nog zo goed als nieuw want ze heeft het maar een 4 à 5 dagen gedragen, het is maat 185 of 195 (moet ik nog even nakijken)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:18

Hier hebben de haflingers er gewoon eentje op van divoza eigen merk (Pagony). Werkt prima en zit goed bij alle 4, ze hebben allemaal weer een andere bouw dus. En als je echt voor kwaliteit wilt en wel wat geld uit wilt geven zou ik een Boett deken nemen (hoewel.... 1 hap erin en ook die kun je weer naaien :Y)).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:29

Bij de Boett kun je een reparatiesetje kopen ;) Het hangt er maar net vanaf hoe erg de eczeem is, als het paard alleen de manen wat schuurt heb je misschien genoeg aan een vliegendeken of zomerdeken met hals? Boetts zijn goede dekens, zorg er in ieder geval voor dat je niet zo'n dun katoenen flutding koopt, die zijn warmer en minder sterk. De singels van de buikflap die over de rug heen lopen zijn als het goed is verstelbaar, dus ze zouden ook een wat ronder paard moeten passen. Je kunt je paard ook helpen door te smeren met een van de vele lotions en andere smeerseltjes die er tegen eczeem zijn (moet je even uitvogelen wat voor jouw paard werkt) en er zijn ook snoepjes die tegen eczeem kunnen helpen. Succes!

Mandyke

Re: Welke eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:50

Mijn paardje heeft wel eczeem maar nog lang niet zo erg als sommige 'echte' eczeempaarden. Het deken moet ook dienen voor de zon (het is een zwart paard wat slecht tegen de warmte kan). Ze staat 24/7 buiten en van gewone vliegendekens schuurt ze haar schoft open, dus dat gaat echt niet, daarom dat ik liever een eczeemdeken heb, die zijn veel comfortabeler.
Zijn die Boett dekens echt de moeite dan?? Ik heb wel de indruk dat eczeemdekens weinig lucht doorlaten, of is dat nu maar een gedachte?? Wordt het niet erg warm onder zo'n boett of houden ze je paardje net koeler in de zon?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:40

In ieder geval koeler dan een gewone katoenen deken, het is een beetje het idee van de dikkere (laagjes) kleding van bedoeïnen, hoe dikker de laag, hoe minder last van de zon. Met een dun katoenen floddertje heeft hij minder bescherming tegen te zon dan met een steviger exemplaar, en als dat dan ook nog helpt tegen het schuren is het helemaal mooi. Al is geen enkele deken natuurlijk niet fijn in de zomer. Zou je de deken die je nog hebt liggen zonder buikflap kunnen gebruiken?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:08

Nee, ze heeft een hele forse nek en net daar zit het te krap.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:21

Nou het is maar net wat je er zelf voor over hebt, staat ze bij andere paarden in de wei en maken die haar dekens snel kapot of maakt ze die zelf kapot? Of het nou een boett deken is of een goedkopere eczeemdeken, kapot gaan ze dan toch dus dan kun je net zo goed een goedkopere kopen. En als de sluitingen kapot gaan kun je er altijd een schoenveter oid omheen doen, dan hoef je geen nieuwe eraan te doen als ze later toch weer kapot gaan.

Het is idd wel een erg warme deken en ze zweten er behoorlijk in, tenminste hier allemaal wel, maar nu zijn het ook paarden die snel zweten, die van jou misschien niet zo. Het houd je paard iig niet koel :D.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:35

Mijn paard zweet ook heel erg! Hoe voelt die stof van de Pagony deken aan? Ik zou eigenlijk het liefst van al zo'n luchtige vliegendeken hebben van katoen (zoals de meeste gewone vliegendekens) maar dan in eczeemdeken-vorm (dus uit één stuk en met buikflap) De Kerckhaert vind ik ook al niet zo'n erg luchtige stof, anders nam ik die wel maar een maat groter.
Mijn paard staat mt zo'n 30 andere paarden op de wei maar ze staat nogal erg hoog in rang, de meesten wagen het zelfs nog niet om haar deken te slopen, dus daar weinig probs! :o

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:39

De Rambo Sweet Itch valt lang.

Overigens zijn hier tig topics over, even de zoekfunctie gebruiken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:43

Bedoel je lang over de rug of opzij?

Ik weet dat er al meerdere topics zijn maar in velen heb je echt bladzijden vol gekribbeld van
'... ik heb het deken er vandaag 3u afgelaten, doen jullie dat ook wel eens??'
'oh, ik wist niet dat dat mocht ...'
Enzovoort enzovoort ... :+

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:47

Ik heb ook een stevige tinker en bij hem heb ik er een van de meulenkamp opliggen. Ben echt ZEER te spreken over de deken en ook over de service van http://www.demeulenkamp.nl.
Je kan deken gewoon passen, en wanneer deze te klein/groot is, kun je het gewoon weer terug sturen, en een andere maat ontvangen.
En ik had een paar maanden geleden een kap besteld, en vond deze toen wel goed zitten maar gisteren dacht ik na alles passen toch van Nee das wel erg krap. Even gemaild en kan deze gewoon terug sturen en krijg een maat groter.
Echt een heel aardige man ook aan de telefoon.
Een aanrader en het is ook nog goed betaalbaar, ik heb het pak + kap voor 185- 190 euro.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:03

Ik heb bij die van mij eerst een deken van everline gehad.. Maar die beviel me niet zo. Daarna via marktplaats vrij goedkoop een nieuwe boett kunnen krijgen. Wie weet zijn ze er nog steeds, het was iemand die ze goedkoop verkocht. Voor mij niets anders meer.. Heb de everline een tijd bewaard als reserve maar toen verkocht, er komt echt weer een boett mocht deze kapot gaan ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:17

Ik heb een pagony eczeemdeken, maar voor een pony van 1.45 heb ik wel maat 195 :=
Pony heeft een brede nek en borst, dus van voor past hij prima, maar achter is hij te lang. Maar goed: het is meer voor het plaatje niet elegant (maar dat is zo'n deken sowieso al niet :=) want dan hangt de staartflap maar laag. Hij heeft er geen last van.
Ik denk er wel overna om er een vliegendeken van horseware erbij te kopen :) Die hebben tenminste een lichtere kleur, misschien dat hij dat minder warm heeft.

_pascalle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:42

Rambo deken, erg duur maar wel goed. En Pagony is inderdaad ook een fijne deken.