Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Caira schreef:Wat is de reden dat hij dit bit heeft? Ik heb mijn merrie altijd met dit bit (toen ik nog met bit reed) gereden omdat ze een hekel had aan gebroken bitten.
Annemeik schreef:Dit is een trens. Het is een africhtingsbit, vooral gebruikt (waar ik het van ken) om paarden die alleen voor de kar hebben gelopen en daar altijd een stang in hebben gehad, om te scholen naar rijpaarden. Meestal is dit het stapje vóor de gebroken trens.
Ook heb ik hem bij een paard gezien dat echt niet met zijn aandacht bij de ruiter had om bij te scholen. Meestal is het een bit dat je tijdelijk gebruikt.
Miriam91 schreef:Ik vond vandaag op stal een bit maar heb zo een nog nooit eerder gezien.
Hij lijkt beetje op deze:
http://www.ruiterhuishelden.nl/upload/1 ... BI27-2.JPG
Maar dan is de stang bij de bitringen nog weer gebogen.
Wie weet wat voor bit dit is?
Caira schreef:Ik denk dat bovenstaande bit zachter is dan een watertrensje hoor
Revanches schreef:Miriam91 schreef:Ik vond vandaag op stal een bit maar heb zo een nog nooit eerder gezien.
Hij lijkt beetje op deze:
http://www.ruiterhuishelden.nl/upload/1 ... BI27-2.JPG
Maar dan is de stang bij de bitringen nog weer gebogen.
Wie weet wat voor bit dit is?
Goed lezen dames, ze bedoelt niet het bit op het plaatje,maar een bit wat er op lijkt...
Bedoel jij niet een mylerbit? Als ik zo de omschrijving lees.
Zitten er 3 soort "sneetjes" in het bit aan beide zijden?
Is het niet zon bit?:
Miriam91 schreef:Hij lijkt inderdaad op deze alleen weer wat anders. Inderdaad wel de gebogen stukken bij de bitringen maar dan weer niet dat tussenstukje in het midden. En het is ongebroken. Ik heb er vandaag mee gereden en als je er niet aan zit is het een heel vriendelijk bit maar als je gaat trekken heeft het een heel scherpe inwerking.
Ik ga toch maar over op mijn dubbelgebroken watertrensje
kaatjemuts schreef:bedoel je deze?
dat is een scholingsbit. het wordt meestal gebruikt als overgang van trens naar stang en trens... het is een vriendelijker bit dan een korrektiebit, maar heeft nog steeds een redelijke scherpe inwerking, door de hoge tongboog.
edit; je zou anders als vervanging een ongebroken bustrens kunnen proberen...
Mizora schreef:Scholingsbit is juist vriendelijk hoor, door de hoge tongboog heeft de tong voldoende ruimte zodat het bit zeer gelijkmatig druk legt op zowel tong als lagen zonder de nadelen van een dubbelgebroken bit.
Maar als je wilt wisselen zou ik inderdaad voor een ongebroken bustrens of watertrens gaan.