Nieuw zadel zakt opeens scheef

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

Nieuw zadel zakt opeens scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 09:31

Sinds een paar weken heb ik een nieuw zadel, waar ik nu 8 keer op heb gereden. Ik heb het nieuw gekocht bij een goede zadelmaker, die het dus ook gepast heeft. Het past super, zowel voor mij als mijn pony, ik merk in het rijden echt een wereld van verschil, mijn pony loopt veel makkelijker en met veel meer plezier. De laatste twee keer zakte het zadel echter steeds heel erg naar links, wat eerder niet zo was. De singel zat uiteraard strak genoeg, ik zal blijkbaar wel wat scheef zitten maar dat zou toch niet zoveel effect moeten hebben lijkt me. De zadelmaker heeft gezegd dat het misschien nog opgevuld moet worden en ik vraag me af of het daar mee te maken kan hebben? Als het morgen weer zo is laat ik er uiteraard naar kijken, maar in de tussentijd hoop ik dat er mensen zijn die mij kunnen vertellen of dit met opvullen te maken kan hebben.

Dorus

Re: Nieuw zadel zakt opeens scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:33

Ik heb niet zoveel vestand van zadels, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet erg veelbelovend vind klinken. De termijn waarop je de eerste keer zou moeten opvullen is veel langer en een zadel gaat dan ook niet ineens scheef zakken.
Ik denk dat je er verstandig aan doet die zadelmaker terug te laten komen en nog eens ernaar te laten kijken. Misschien heeft je zadel wel een productiefout.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:38

Is je pony recht? Mijn pony was dusdanig scheef dat de linkerrughelft gewoon bijna letterlijk lager lag dan de linker, dus je kan je wel voorstellen dat elk zadel schoof en ik er ook scheef op zat :+ Dat moet je ook niet gaan oplossen met scheef opvullen oid. Kijk eens goed naar je zadel of de kussens gelijk zijn gevuld en zet je pony eens vierkant met zijn hoofd op normale hoogte naar voren en ga achter zijn billen staan en ga net boven het kruis hangen, zo kan je heel goed verschillen zien in de rug van je pony!

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:40

Mijn pony is vast niet helemaal recht, maar of het zoveel scheelt.. Ik zal er eens naar kijken! De zadelmaker zei zelf dat het een half jaar kon duren voordat opvullen nodig was, maar dat het ook binnen een maand kon zijn. Maar inderdaad, of hij daar scheef van gaat liggen? Ik heb morgen les, dus zal mijn instructrice eens vanaf de grond laten kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:55

Mijn paard is ook scheef en daar ligt een pas nieuw aangemeten daaleman op en dat zadel ligt ook scheef. Als je paard rechter wordt en meet spieren daar krijgt gaat die denk wel goed liggen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:43

Welk merk zadel heb je alsik vragen mag?
Ben wel benieuwd naar zadelmakers antwoord dan :J

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:44

Ik heb een Barnsby zadel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:48

Hmm, dat hoort idd niet zo te zijn, want Barnsby is een top merk, iemand die hier staat met zn paard heeft nu al meer dan 8 jaar een barnsby en die is nog top :j

Apart

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:56

Zo apart vind ik het niet hoor... :n

DE TS geeft zelf al aan dat ze niet helemaal recht in haar zadel zat. Tel daar dan ook nog eens bij op dat haar paard waarschijnlijk scheef is, tja dan is de som imo gauw gemaakt hé. :Y)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 07:53

Ik heb niet gezegd dat ik scheef zat, maar bedoelde dat dat waarschijnlijk wel zo zal zijn, bijna niemand zit immers helemaal recht. Net zo goed als dat niet een paard helemaal recht is. Bovendien, als ik precies in het midden zit blijft mijn zadel denk ik sowieso recht liggen, dan zou je nog geen singel nodig hebben. Met andere woorden, ik leef niet in de waan dat ik zelf perfect in het midden zit, maar zit niet zo scheef dat een aangesingeld zadel daardoor meteen een heel eind scheef zakt. Als het aan mijn zit en mijn pony's rug lag zou dat toch meteen vanaf het begin geweest moeten zijn en ook met het vorige zadel lijkt me. Maar goed, ik heb zometeen les en dan zullen we eens zien of ik een beetje in het midden blijf zitten ;)!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:03

Nou het mooie is dat wanneer je allebei scheef bent (dus samen) je het helemaal niet meer voelt, ik weet niet meer hoe ik goed recht moet zitten omdat we al zo lang scheef bezig zijn. Wat het niet makkelijker maakt zoals je wel begrijpt :+

Maar ik ben heel benieuwd wat je instructeur er van zegt en waar het nou aan ligt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:19

Nieuwe vulling zakt vaak sneller in, als je dan ietsje scheef zit of je pony is ietsje scheef, dan zou het dus kunnen dat je vulling aan die kant iets meer inzakt, vooral omdat je aangeeft dat het links is en je ook aan de linkerkant op stapt, dus dan komt er ook al extra druk aan die kant op het zadel.

Ik weet niet of je erg aan het zadel 'hangt' met opstappen, anders zou je het als je zadel weer is aangepast met een krukje kunnen proberen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 08:02

Nou, nog even een update dan. Tijdens de les zakte het zadel niet scheef, maar bleek dat het zadel tijdens de galop erg naar voren schuift. Dan ligt het natuurlijk niet meer op de goede plek en als ik dan een beetje scheef zit kan het denk ik makkelijk scheef zakken. Maar dat is dus niet het echte probleem, dus dat wordt de zadelmaker (die gisteren ziek was...) weer inschakelen...