tweedehands dressuurzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MdM

tweedehands dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:19

Voor mijn paardje ben ik op zoek naar een tweedehands dressuurzadel. Ik heb nu een hele tijd een dressuurzadel van iemand mogen gebruiken, namelijk de heerlijke KN Symphony de meesten onder jullie wel bekend. Maar ik ben nu langzamerhand aan het uitkijken naar een tweedehands dressuurzadel. Zelf heb ik meestal met BR of KN gereden en ik vind dat die merken dan ook heerlijk zitten. Is puur persoonlijk natuurlijk, maar daardoor ben ik natuurlijk geneigd om die richting uit te gaan. Stubben, daar heb ik het niet voor. Ik vind die zadels heel hard zitten en niet echt comfortabel en aangezien ik zelf een paardje heb dat zich nogal hoog opgooit en niet echt een "zetel" is, wil ik wel een zetel van een zadel :D
Nu is mijn vraag dus, wat raden jullie zoal aan? Ik had van vrienden van me al goede dingen gehoord over Passier en Kieffer (ook qua betaalbaarheid tweedehands) maar zelf heb ik geen ervaring met die merken. Nog een extra opmerking: ik heb nogal een smal paardje dus het zal ook geen gigabreed zadel worden 8-)
Graag jullie bevindingen en tips, alvast bedankt!

xxappiexx

Re: tweedehands dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:31

Ik heb geen ervaringen met de BR en KN zadels. Ikzelf heb een 2e hands Hintermayer Anatomic zadel gekocht. Zit heerlijk en ligt goed op mijn paard. Ze kosten tweedehands ongeveer €1000,-

Maar als je helemaal weg bent van de BR en KN, waarom ga je daar dan niet voor kijken? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:34

Ik heb gisteren een 2dehands Euroriding Diamant gekocht
Afbeelding
Zoals je ziet diepe zit en lekker wrongen, heerlijk!

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:40

xxappiexx schreef:
Maar als je helemaal weg bent van de BR en KN, waarom ga je daar dan niet voor kijken? :D

Daar ben ik ook mee bezig. KN is nog redelijk makkelijk tweedehands te vinden, BR is wat moeilijker. Maar ik heb ondertussen wel wat tijd dus kijk ik liever eerst heel ruim rond. Hier in de buurt verkocht iemand een Kieffer dus die ga ik ook eens passen. Beter alle opties afgaan dan in alle haast te handelen. ;)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:10

MdM schreef:
xxappiexx schreef:

Daar ben ik ook mee bezig. KN is nog redelijk makkelijk tweedehands te vinden, BR is wat moeilijker. Maar ik heb ondertussen wel wat tijd dus kijk ik liever eerst heel ruim rond. Hier in de buurt verkocht iemand een Kieffer dus die ga ik ook eens passen. Beter alle opties afgaan dan in alle haast te handelen. ;)

Als je daar de tijd voor hebt is dat idd wel slim. Succes met kiezen over een tijdje! :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:07

KN zit idd heerlijk, maar Stübben ook, als je het juiste model maar hebt, zoals de Scandica of Tristan bijvoorbeeld.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:14

De Stubbens van tegenwoordig zijn niet meer zo hard hoor :D

Ik ben zelf een tijdje terug naar de ruitersportzaak gegaan en heb daar wat zadels op de bok gelegd en geprobeerd.
Voor mij blijft de Kieffer Luisitano een geweldige optie, maar die zijn er nog weinig 2-de hands helaas ;)

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:13

Even een kleine update :D
Ik heb naar de Kieffer gevraagd maar die was ondertussen al weg. Dan maar enkele andere zadels getest.
Ik heb een KN Symphony geprobeerd maar die paste niet perfect. Het zadel drukte iets te veel op zijn schoft. Spijtig want ik rij dolgraag met zulke zadels. Momenteel probeer ik een Passier Lenox. Die past perfect, zit ook goed en hij ziet er bijna nieuw uit. Dus het is nog even testen maar waarschijnlijk wordt deze het wel. Ik lees er ook enkel goede dingen over dus dat zit wel snor.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:17

Ik vind de meeste zadels een veel te smalle kussenkanaal hebben, wat ontzettend slecht is voor de rug van een paard!! Waar je op moet letten is dat het kussenkanaal breed is en dat de kussens zacht zijn en gelijkmatig gevuld.

Ik ben overgestapt op Massimo :) . Zit verrukkelijk en is nog goed voor je peerd ook. Zullen zat tweedehands zadels te vinden zijn. Kijk anders even op www.greendistance.nl

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:24

WolinLotte schreef:
Ik vind de meeste zadels een veel te smalle kussenkanaal hebben, wat ontzettend slecht is voor de rug van een paard!! Waar je op moet letten is dat het kussenkanaal breed is en dat de kussens zacht zijn en gelijkmatig gevuld.

Helemaal mee eens!
de meest genoemde merken zijn qua kussenskanaal niet echt breed, en niet geschikt voor bv paarden met een brede wervelkolom
Een euroriding/anatomica vind ik dan een betere keuze
Die zijn 2e hands ook niet zo duur

Voor bijna elk 2e hands zadel geld:
kussens helemaal leeg laten halen en opnieuw vullen :j

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:13

Dat is een goeie tip Unamie :j

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:17

ik heb een euroriding luxor te koop van ongeveer 4 jaar oud.
18 inch.

groetjes

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:46

Bedankt allemaal voor de tips & aanbiedingen die ik gekregen heb.

18 inch is wat groot, ik hou nogal van kleine zitvlakken en vind een 17,5 het maximum. Ik ga voor de Passier, die is 17 inch, ligt perfect op mijn paard, zit ook heel goed om te rijden en ziet er nog goed uit. We zijn ook een prijs overeengekomen en ik ben dus gelukkig met mijn zadel ;) De aankoop is mss wat vroeger dan gepland maar als je een zadel tegenkomt dat goed past, goed zit etc. dan moet je maar tot actie overgaan vind ik. 8-)