Eerste zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ILuvWinnetoo

Eerste zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:08

Hoihoi,

Ik laat mn paardje over ander half jaar inrijden, dat is hij 3.5 jaar oud.
Ik wil zowiezo een dressuurzadel, maar is het nou vaak zo dat je een nieuw zadel moet kopen omdat je paard nog groeit? Hoe doe je dat dan? Want heb er niet zo'n zin in om dat te doen :Y)

xx

Anoniem

Re: Eerste zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:12

als je geen zin heb omdat te doen zijn er 3 mogelijk heden ;)
1. verkoop je paard nu en koop er een ouder paard voor terug waar je wel langer een en het zelfde zadel op kan laten liggen

2. neem boomloos die passen (bijna) altijd

3. neem een zadel met verwisselbaar kopijzer zoals bijv. Wintec die kun je aan laten passen maar dan is de kans alsnog groot dat hij niet helemaal bijft passen !

Ik denk dat dat ong de optie's zijn die je heb en anders is het gewoon

steeds je zadel aan laten passen of een ander zadel aanschaffen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:15

De meningen daar over zijn nogal verdeeld.
In principe is een paard nooit uitgegroeid. Wel qua schoftehoogte, maar qua bespiering en ook overtollig spek nemen toe en af. Dat maakt dat ten alle tijden er tegen aan kan lopen dat je zadel niet meer past, ongeacht de leeftijd of niveau van het dier. Soms is het zadel met de vulling weer passend te krijgen.
Er schijn verscheidene zadels op de markt die in meer of mindere mate aanpasbaar zijn. In verschillende prijsklasses.
Daarnaast is het een optie om tweedehands zadels te kopen en weer te verkopen zodra het dier het zadel niet meer past.
Over het algemeen ben je vroeg of laat een hoop geld aan je zadel kwijt :7

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:22

Ik heb 2 zadels momenteel..mijn goede zadel (die haar nu al niet eens past, zucht) en een goedkoop 'zadelmakmaakzadel' ik zou sowieso niet gaan inrijden met een dressuurzadel! Maar gewoon een (passend) veelzijdigheidszadeltje! Ik laat als ze straks redelijk onder het zadel loopt de zadelmaker langs komen voor een zadel op maat..je zadel zal je toch jaarlijks moeten laten nakijken!

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 17:09

Ik heb zo'n hekel aan veelzijdigheidszadels dus dat doe ik niet :P Iig bedankt, ik zal het wel gewoon in de winkel vragen ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:58

Gelukkig heb je nog even de tijd om een geschikt zadel uit te zoeken. Waarom kijk je niet uit naar een goed tweedehands veelzijdigheidszadel? Ik zou geen dressuurzadel kiezen om een paard te beleren. Misschien ga je toch wat onbedoelde sprongen tegemoet. Bepaalde zadels zijn heel goed aan te passen als je paard zich verder ontwikkelt. Ainsley heeft bijv. een lijn met een wellup systeem, daarmee kan je met een sleuteltje de boom zelf aanpassen. Kieffers zijn makkelijk aan te passen en vallen tweedehands best mee. Leren Knightriders hebben comfortabele zachte kussens, die zijn tweedehands ook niet te duur.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:12

ILuvWinnetoo schreef:
Ik heb zo'n hekel aan veelzijdigheidszadels dus dat doe ik niet :P Iig bedankt, ik zal het wel gewoon in de winkel vragen ;)

Ga niet naar een winkel, maar neem een goede zadelmaker in de arm.
De mensen in de ruitersportzaken kun je vaker niet dan wel het aanmeten van een zadel toevertrouwen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:20