Even mijn ervaringen met 'een nachtje in de olie zetten'... paar weekjes later laten inéne spontaan alle stiksels los....
Mri
Geplaatst: 01-04-09 09:59
Baal schreef:
Even mijn ervaringen met 'een nachtje in de olie zetten'... paar weekjes later laten inéne spontaan alle stiksels los....
daar heb je gelijk in
bij mindere kwaliteit stiksels kunnen deze inderdaad "oplossen". Ik legde de echt stijve delen van mn oude hoofdstel in een badje olie, maar de gespen en de stiksels er niet in
Ik gebruik vaker ledervet omdat hiervan je stiksels minder snel kapot gaan. Bij erg stuk leer vet ik het heel dik in en de volgende dag haal ik met een doek het vet dat er nog op zit eraf.
Neatsfoot lederolie van CarrDay&Martin. Zeer geschikt voor het behandelen van oud leder.
Stiksels van natuurlijk garen lossen op,tegenwoordig wordt dat amper meer gebruikt, dus oplossen gebeurt zelden.
Je bijzets eerst goed schoonmaken, lauw water,met zadelzeep, dit goed laten drogen, daarna insmeren met neatsfoot. De volgende dag de riemen rollen, en daarna weer insmeren. Net zolang tot dat ze soepel rollen, in blijven oliën.
Niet in een bak met olie laten liggen, daar verzadigd het leer teveel van,en wordt te slap.
Dik invetten en af en toe olien en veel gebruiken!
bosmonster
Geplaatst: 14-04-09 21:08
Probeer eens bijenwas. Ik gebruik dit voor al mijn tuig. Blijft lekker soepel en het geeft niet af (als je je zadel er mee invet). Ideaal spulletje! Tis in de ruitersportzaak verkrijgbaar.