[WN] Zitvlees...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Zitvlees...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:38

Over het algemeen vind ik de westernzadels voor de ruiter erg hard om in te zitten...
En aangezien ik niet echt zitvlees heb, en dus eigenlijk direct op zitbeenknobbels rij, wordt ik daar niet zo vrolijk van.
Iemand enig idee hoe je simpel wat zachter kan zitten?

Ik wil niet een schaapbontje o.i.d. over het zadel heen leggen, maar zijn er nog andere opties?
Graag jullie ideeen en oplossingen!! Er zijn vast meerdere mensen met hetzelfde probleem :)

Anya

Re: Zitvlees...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:23

Ik heb indertijd gel in/onder de zitting van mijn zadel laten maken. Ging prima, was ook goed betaalbaar.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:28

dan heb je denk ik niet alle soorten zadels gezien.. er zijn er genoeg die juist heel zacht zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:29

Je kunt een kwalitatief goed zadel altijd aan laten passen qua zitting. Dan kun je voor een gelzitting kiezen zoals Anya heeft, of als je van zacht maar toch wat steviger houdt voor een extra laagje neopreen in je zitting.
Een goede zadelmaker kan je hierover adviseren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:30

ja zeker die zijn er, maar er zijn maar weinig zadels die op mijn type paard passen en dan niet gelijk 16 inch of groter zijn. Dus ik heb wat minder keus dan anderen (want ik heb wel weer een breed zadel nodig ondanks de hoge schoft). Dus het was voor mij makkelijker het zadel aan te laten passen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:35

ja dat snap ik, is ook lastig dan. opmerking was ook meer voor TS

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:39

ja dat zag ik later..
Het is in ieder geval een optie als je een goed passen tweede hands zadel vindt. Dan is aanpassen van de zitting als de maat goed is zeker een optie.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:44

ik ben ook niet van de diksten en heb een zadel met gelzit. dat helpt al veel, zeker in combinatie met actief rijden. als ik uren enkel rondslof in stap, heb ik sowiso nog wel een houten kont achteraf...
maar int zadel van mn stiefma (hardseat in combi met een suede zitting, absoluut fout dus) heb ik al na een half uurtje 2 blauwe plekken...(of ja zo voelt het toch)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:32

(
Citaat:
hardseat in combi met een suede zitting
Meestal zijn hardseat zittingen van leer en niet van suede. Als er suede verwerkt is in een zadel zit er ook meestal een 'vulling' onder. Alhoewel dit een miniem laagje kan zijn óf door gebruik als zo 'uitgehard' dat het ook weinig vering meer zal geven.

Je kunt een zitting laten opvullen met geld, maar met een echte leren hardseat zal dat niet werken, daar is het gebruikte materiaal te dik voor.
Vroeger heb ik wel seatsavers gemaakt. Dat waren kleine kussentjes gevuld met wol die haast niet zichtbaar waren als je er op zat.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:40

DubbelDun schreef:
Je kunt een zitting laten opvullen met geld

Moet je 't niet met muntjes doen DD, dat zit écht hard!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:46

En ik kan ook zo geen land bedenken waar ze zacht geld hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:48

Kwestie van briefjes versnipperen :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:50

Hebben ze 'kortgeleden' bij het rijk ook nog gedaan tenslotte ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:15

Ik had gewoon een leren zitting en daar gel onder, dus het kan ook wel met leer.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:45

Ik heb wel twee opmerkingen i.v.m. veel foto's die ik hier op Bokt zie.
Veel mensen hebben een te klein zadel en heel veel mensen hebben daar door een dresuur zit.
Je hoort op je kont te zitten en genoeg ruimte te hebben tussen je kont en de cantle.
Ik denk te weten wie het doet, maar veel mensen hier laten zich
een zadel verkopen met een hoge en steile cantle, als een barrel
saddle.
Veel mensen die net over stappen willen nog te graag recht op zitten ,en dat veroozaakt i.m.o. de problemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:01

Anya schreef:
Ik had gewoon een leren zitting en daar gel onder, dus het kan ook wel met leer.

De zitting van een echte hardseat is van veel dikker leer gemaakt als een normale leren zitting.
Onder 4 á 5 mm leer heeft gel echt niet zoveel nut :D

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:09

Sonja schreef:
DubbelDun schreef:
Je kunt een zitting laten opvullen met geld

Moet je 't niet met muntjes doen DD, dat zit écht hard!

Dat is leuk voor zadeldieven!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:09

Ja maar ze hebben de hele bovenkant eruit gesloopt en vervangen door een nieuwe bovenkant DD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:25

Dat gel is inderdaad een goede oplossing. Ik heb het zadel van Anya nu (of heb jij het over een ander zadel Anya?) maar het zit heerlijk. Zeker met buitenritten etc is het fijn rijden :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:27

nee, dat zadel Niels :j
Ik heb het met pijn in mijn hart moeten verkopen omdat ook een KWPN-er breder kan worden helaas.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:20

MidnightPSan schreef:
Ik heb wel twee opmerkingen i.v.m. veel foto's die ik hier op Bokt zie.
Veel mensen hebben een te klein zadel en heel veel mensen hebben daar door een dresuur zit.
Je hoort op je kont te zitten en genoeg ruimte te hebben tussen je kont en de cantle.
Ik denk te weten wie het doet, maar veel mensen hier laten zich
een zadel verkopen met een hoge en steile cantle, als een barrel
saddle.
Veel mensen die net over stappen willen nog te graag recht op zitten ,en dat veroozaakt i.m.o. de problemen.

Een reinig zit is heel wat anders dan een pleasure zit...
Je opmerking laat dus wat ruimte voor interpretatie over! Ik ben het wel met je eens dat een beginnende ruiter met zoveel onkennis begint en dan makkelijk kiest voor een minder goed advies. Daarintegen zijn er ook ervaren ruiters met een beroerde zithouding, maar dat is een heel ander topic!

Ik ben heel blij met mijn hardseat, maar heb dan ook wel wat vlees op mijn zitknobbels ( ondanks dat krijg ik ook een zere kont op een anderzadel dat me niet lekker zit.. vet heeft ook gevoel hihi)

Ik vind de oplossing van DD er top uitzien vooral voor ruiters die omwille de portemonee en paardenrug voor een te grote zitting moeten kiezen!

radical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:26

Anya schreef:
Ik heb indertijd gel in/onder de zitting van mijn zadel laten maken. Ging prima, was ook goed betaalbaar.

Wat voor een merk zadel was dat Anya?
En waar heb je dat dat laten doen, voor welke prijs?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:30

Circle L, horsemanoutfitter.
Prijs weet ik niet meer, iets van 200 dacht ik.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:08

Nou heb ik ook hetzelfde probleem, een nieuw zadel, met mn vorige 2 nooit prbleem gehad tenzij ik een verkeerde broek aanhad (te grote stiksels). Ander ondergoed heeft goed geholpen. Ik denk dat het komt door een suede zit, houd je erg vast en dan in comninatie dat mijn paard er hoog opgeeft en grote beweging maakt.
Probeer te kijken wat je qua ondergoed aan hebt, want tegenwoordig zit er veel polyester in en met katoen krijg je een minder gevoelig resultaat.
Kan ook zijn zoals een kennis van me heeft gehad, een goed zadel maar duidelijke deuken qua zitbeenknobbels in het zadel. iedereen die opstapte had pijn na 10 minuten, en zij heeft ook via nieuwe gel vulling het opgelost.
Nooit meer problemen gehad. Via wie ze het gedaah heeft weet ik niet.