Steviger halster?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Steviger halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:43

Hallo :D

Mijn (paarden)reus van 1.73 is een beetje sterk af en toe dus als hij (net zoals vandaag) het idee in zijn hoofd haalt het op een loopje te zetten bij het opzadelen, dan scheurt het halster (en in dit geval ook de teugels) zo doormidden :(:)
En dan echt in 1 ruk, om dit te volgende keren te voorkomen (aangezien hij het op een sukkeldrafje zette) zoek ik een alternatief.
In de stal opzadelen kan maar is wat lastig aan gezien ik dan een krappe bocht moet maken, met zadel vind ik dit best eng, hij haalt het wel net met heel goed sturen...
maarja straks blijft hij een keer hangen, en het zadel krijgt ook allemaal beschadigingen.
Dus dat is geen optie dus wil ik graag een steviger halster zoeken (als dat bestaat).
Het halster wat is doorgescheurd is van Harry's Horse, en zeg maar gevoerd :Y)
Ik heb echt een stevig halster nodig, aangezien hij met naar de wei brengen ook best wel druk kan doen (vanochtend met iemand anders is hij gaan bokken, jaja hij had zijn bui niet :+ ), een hengstenketting heb ik al en die doe ik ook al door het halster heen (onder door).
Maar zijn er nu 'stevigere' halster, voor zover jullie weten?
Ik zelf zat te denken aan een leren halster en/of voor de wei zo'n soort endurance hoofdstel (voor de mensen die dit niet kennen zeg maar een halster hoofdstel in 1, het bit enzo kan je er gemakkelijk afklikken, ik dacht als die dan druk wordt kan ik de ketting gewoon omdoen en het bit erin omdat je dan even iets meer macht hebt)...
Zijn er andere ideeën of weet iemand of dit zin heeft enzo?
;)

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:46

'br heefd wel stevinge halsters en scapa
die gebruiken wij altijd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:16

En twee halsters over elkaar? Die biothane halsterhoofdstellen krijgen ze met een flinke ruk ook wel kapot hoor, dan verwringen de ringetjes.

DubbelFun

Re: Steviger halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:24

Zoek eens op Hamilton halsters.
Deze hebben een dikkere kwaliteit materiaal.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:45

Leren halsters kunnen nog vies tegenvallen. Hier heeft een pony (die toch geen overdreven moller is) er al 2 kappot gehad (moet ik wel bijzeggen dat het niet de duurste waren).

Maar je kunt inderdaad Scapa proberen of Anky (hoewel deze misschien te klein vallen voor je paard) of sommige van Eskadron (moet je wel naar het model kijken en vaak de duurderen).

Ik denk als je algemeen een iets duurder halster koopt dat je er dan een goede investering aan hebt.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:11

Dan zou ik wat gaan kijken naar de wat duurdere halsters.
Een leren halster kan heel stevig zijn en die van anky en scapa vind ik ook erg fijn!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:23

een trekpaardhalster ;)
(alhoewel, mijn trekpaard heeft zo een ook al kapot gekregen, maargoed)
een normaal paard zal er toch wel een beetje moeite mee hebben.
wat je ook kan proberen is idd twee halsters over elkaar, of een halster en een halsband.
Mss een touwhalster (maar dan wel van heel dik en zacht touw uiteraard ...)
daarbij een bezem klaarhouden, moment dat die gaat hangen die bezim tegen zen achterhand klappen ...

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:43

Ik zoek dus inderdaad de goedkoopste oplossing, kijk het halster wordt smerig dus dan vind ik het zonde als die van scapa of anky is:$
En ook een beetje iets moois, bedankt voor alle mogelijkheden maar wil er graag nog meer horen.
@duhelo goed idee 'k ga even kijken hoe duur die dingen zijn

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:45

In ieder geval geen leer :n

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 01:17

Misschien een simpele maar lelijke oplossing een oranje koeienhalster. Is denk ik wel te koop bij iedere welkoop/boerenbont, en is niet zo heel duur geloof ik. Deze zijn heel erg sterk, op mijn oude stal hadden ze een paard dat ging hangen, trok alles kapot, maar met deze lukte het absoluut niet. Het is volgens mij wel van spul gemaakt dat kan gaan schuren. Maar dit zou ik als ik jou was proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 01:21

Koeienhalster en even een stukje opvoeding in samenwerking met een hengstenketting, doet wonderen.
Reus van 1.73??? Heb hier een Fries van 1.72, dus in verhouding groter, hij heeft minder schoft en die trekt de boel ook niet stuk :+
Misschien toch even een cursus opvoeden voor beginners?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 01:27

halsters blijven bij mij wel heel, halstertouwen is een ander verhaal := (op de een of andere manier koop ik altijd halstertouwen met een zwak musketon, die breek als paard al even van schrik zijn hoofdomhoog doet :=)

Is een gewoon simpel (ongevoerd) nylon halster geen idee? had altijd het idee dat die sterker zijn dan die HH gevoerde.

En verder misschien een les in 'hoe krijg ik mijn paard weer normaal mee aan een halster'?

(dat ga ik namelijk ook doen :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 01:31

Bij een notoir trekbeest is een koeienhalsband ook nog wel eens handig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 01:34

halsband of halster?
Heb je met een touwhalster niet hetzelfde effect als met een koeienhalster? (of hadden die een stropwerking?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:51

Er zijn wel koeienhalsters met een stropwerking maar die zijn van nylon touw gemaakt, de gewone halsters zijn van een dik band en hebben geen stropwerking, ze zijn alleen sterker dan een gangbaar paardenhalster.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:23

suleilitha schreef:
Koeienhalster en even een stukje opvoeding in samenwerking met een hengstenketting, doet wonderen.
Reus van 1.73??? Heb hier een Fries van 1.72, dus in verhouding groter, hij heeft minder schoft en die trekt de boel ook niet stuk :+
Misschien toch even een cursus opvoeden voor beginners?

hier een belgisch trekpaard van 1.65, een shire van ruim 1.70 (is pas drie jaar) en ooit een boulonnais van 1.70
met een trekpaardhalster of een touwhalster blijft het ook bij hun heel (nu breken enkel de musketons van mijn touwen nog :+ )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:29

Ik dacht dat de ringen van een halster bedoeld waren om op een bepaalde trekkracht open te breken.
Maar als dit vrij snel gebeurd in jouw geval zou ik misschien opteren voor een touwhalster, hoewel emn afraad om er een paard onbewakt mee vast te binden of op de wei te zetten omwille van het feit dat het zelden al dan niet nooit breekt.
Maar dan zit je weer met het verhaal dat je gespen van je halstertouwen gaan sneuvelen.

qua teugels, moet je misschien kunststoffen teugels nemen zoals ze in de rensport gebruiken. Ziet eruit als een rubberen springteugel, maar 't is volledig kunststof. of een duurdere leren versie en die zeer goed invetten. Geen katoenen, want die breken ook gemakkelijker

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:31

suleilitha schreef:
Bij een notoir trekbeest is een koeienhalsband ook nog wel eens handig.

Mijn paard deed het ook heb inderdaad een halsband omgedaan en een bezem erbij gezet en als hij dan wilde gaan hangen of trekken de bezem in zijn kont geprikt ,en tegenwoordig doet hij het niet meer en heeft dus weer een gewoon halster om.
En hij is ook 1,73 groot

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:54

Het preciese merk moet ik even opzoeken maar Chewany hier van bokt verkoopt stevige (en mooie) halsters uit USA. Ik ben er erg tevreden over :j

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:29

Ik heb voor onze hoefsmid een extra sterk halster gemaakt dat bestand moest zijn tegen aardig wat trekkrachten. Dit halster bestaat uit 2 lagen stijgbeugelleer van 4-5mm en dikkere ringen. Maar zoals al eerder geschreven, iets moet kapot gaan en dan kan beter een ring kapot gaan dan het leer. Een ring vervangen is makkelijker en dus goedkoper dan een stuk leer vervangen.

Aan zo'n halster hangt wel een prijskaartje en is zeker niet de goedkoopste oplossing ;)

Nog een tip, als je weet dat je paard graag hangt, moet je nooit een doorgestikt halster kopen. De naad werkt als een soort scheurlijn zoals in papier en de sterkte verdwijnt hierdoor. Dus hoe sterker het leer, hoe minder gaten/naden.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:39

Equitheme :j Niet die met het fleeceje op de neus, maar de gewone. Volgens mij net dezelfde als die van anky, maar dan goedkoper. Ik heb er nu voor al mijn paarden en het zijn echt stevige halsters. In tegenstelling tot de HH's die ik hiervoor had, die gingen zo kapot.
Ik zou geen leren halster nemen, tenzij 3-dubbel leer oid.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:53

had er ook zo een die trok alles stuk, heb uit eindelijk ook een leren tuigpaard halster moeten kopen heb hem nog steeds ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:58

hamiltom, BMB, weaver ed.
zijn halsters die in de westernsport veel begruikt worden en zijn een stuk steviger (dikker ook).

maaruh.... moet je er niet eens aan denken om de oorzaak op te lossen?
voor mij is het normaal dat een paard zich lostrekt hoor.... misschien kun je je beter erop focussen daar wat aan te doen (opvoeding) zodat hij je halsters niet kapot trekt 9is denk ik ook een stuk veiliger en goedkoper)

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:03

Een touwhalster is meestal ook wel sterk.

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:08

Als de mijne bang was, ging ze eerst hangen en dan pas kijken wat er was. Zo versleet ze dus een halster per week.
Nu heb ik Anky-halsters, die kreeg ze niet stuk. De combinatie met opvoeding zorgde ervoor dat ze het daarna (bijna) nooit meer geprobeerd heeft.

Natuurlijk heeft het ook met opvoeding te maken, zoals de mensen boven mij opmerken, maar als ze weten dat ze hem stuk krijgen, is het lastig op te lossen. Daarvoor moet je denk ik toch eerst een halster hebben dat het een tijdje houdt.

Touwhalster zou ik nooit doen, daar kun je hele lelijke wonden van krijgen.