Butterfly of scheef? (zadelonderlegger)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonaire

Butterfly of scheef? (zadelonderlegger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:48

Hallo beste mensen van Bokt,

Ik heb een vraagje aan jullie.

Het zadel van mijn paard ligt zo optimaal mogelijk, maar nog niet perfect. Het probleem is dat zijn schoft te hoog is. Er is genoeg ruimte bij de boom, alleen ligt de achterkant van het zadel echt te laag. Dit is niet op te lossen door het zadel (nog verder) op te vullen, het wordt dan gewoon kei en keihard. Een oplossing zou zijn een Butterfly of een Scheef. Nu ben ik benieuwd wat precies het verschil is en wat ik nu echt nodig heb. De divoza site kan me niet echt verder helpen..

De scheef hoogt de achterkant 3 cm op, want in principe is wat ik nodig heb.

De preciese werking van, of het idee achter, een butterfly is me niet helemaal duidelijk.

Quote van Divoza.nl:
Citaat:
Zadelonderlegger scheef (art.no.: 10325)
Speciale onderlegger die het zadel van achteren ophoogt. Hoogte achterkant 3 cm.

€ 17.50

Quote Divoza.nl:
Citaat:
Kavalkade Butterfly (art.no.: 10332)

* voorzien van kunstbont
* machinewasbaar
* ideaal voor paarden met een hoge schoft

€ 34.95

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Liefs, Bonaire

Myca

Re: Butterfly of scheef? (zadelonderlegger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:53

Lastig om een indruk te krijgen van je paard en je zadel. Heb je geen foto van je paard met dat zadel? Een zadel wat achterover ligt heeft meestal een te smalle boom, maar van een foto is dat makkelijker te beoordelen. Ik geloof dat een zadel zonder onderlegger goed moet liggen.

Engelse zadels liggen vaak beter op paarden met een hoge schoft (Albion, Exselle, Jaguar, Spalding), maar ook merken als Passier, Prestige, Kieffer zouden goed kunnen.

Er zijn een hoop gangbare zeer goede zadels voor de meeste KWPN paarden die toch nooit goed op een paard met hele hoge schoft zullen liggen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:58

Ik zou een zadelmaker laten komen. Klinkt namelijk als een zadel wat niet past. En je zou hem ook nooit goed passend krijgen met bontjes, dekjes enz.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:52

Zadelmaker is laatst nog geweest, en zegt dat alles goed ligt. Alleen die achterkant blijft een probleem..

Geld is ook een beetje een probleem. Ik ben op zoek naar manieren voor de korte termijn waardoor het zadel nu even goed ligt. Ik ben een scholiere van 16, en heb niet een potje met 1000 euro voor een nieuw zadel.. Als blijkt dat dit niet mogelijk is en z'n rug er slecht van wordt, gaan we natuurlijk wel zoeken naar een beter zadel. Maar voor nu ligt het zadel gewoon goed, geen last van z'n rug of iets, alleen te laag aan de achterkant. Ik hou het allemaal heel goed in de gaten, ben als de dood dat er iets mis gaat en hij last krijgt.

Bedankt voor jullie reacties! Foto heb ik niet, maar kan (misschien) binnenkort wel gemaakt worden. Ga ik even achter aan!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:04

Mijn zadel zou achter ook iets hoger moeten liggen. Er word morgen naar gekeken, en dan gaan we ook even kijken hoe het op te lossen is. Als tussenoplossing heb ik een bontonderlegger aangeschaft, met een correctie systeem. Je kunt shims in de onderlegger doen, en op die manier de achterkant ophogen. Ik vond dit zelf een prettiger en zachtere oplossing als de onderleggers die je in je beginpost hebt staan, maar dit is persoonlijk natuurlijk.

Mijn onderlegger (van Mattes) komt van www.hipponet.be dus zal je aanraden om even een kijkje op de site te nemen. Ze hebben in ieder geval een hele goede service!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:04

Maart als je je zadel van achteren ophoogt. Hoe zit jij er dan in? Het zitgedeelte moet horizontaal liggen, als dat niet zo is geloof ik niet dat je zadel goed ligt. En als je hem op gaat hogen, weet je dan wat er met de druk op de rug van je paard gebeurt? Als de kussens harder zijn dan je onderlegger komt er meer druk aan de voorkant.
Het vervelende van de meeste paarden is dat ze niet duidelijk aangeven dat een zadel niet past. Je zal niet de eerste zijn die na een tijdje ziet dat de spieren onder de schoft zijn gaan atrofieren.
Zadels zijn kostbaar, maar je paard is meer waard. Zou je niet kunnen ruilen met iemand met een gesloten beurs?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:35

Ik zou hier heel graag een foto van zien voor ik oordeel

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:38

Met een butterfly heb je juist dat de voorkant nog meer omhoog komt in verhouding dus dat is zeker niet de oplossing.
Een schuine onderlegger kan tijdelijk veel doen voor je.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:41

Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn zadel.
Mijn zadelmaker heeft mij deze vlinderpad geadviseerd en het probleem is nu opgelost.
Ik zou je willen adviseren om dit in overleg met je zadelmaker te doen!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:43

felicity schreef:
Ik zou een zadelmaker laten komen. Klinkt namelijk als een zadel wat niet past. En je zou hem ook nooit goed passend krijgen met bontjes, dekjes enz.

Nou nou, je hoeft niet gelijk met conclusies te komen.
Paarden met een hoge schoft zijn nu eenmaal heel erg moeilijk met zadels, vooral als de rug erg bottig is.
Een bontje kan wel helpen bijvoorbeeld als er weinig bespriering aan de zijkant van de schoft is.