Inrijden met dressuurzadel gevaarlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Inrijden met dressuurzadel gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:47

Omdat mijn arabier dit weekend 4 geworden is en we reeds veel grondwerk hebben gedaan, gaan we hem nu laten wennen aan een zadeltje. Zelf ben ik een recreatieruiter met veel paardenervaring en rij ik op mijn oudere paard vele lange buitenritten. Voor het inrijden heb ik begeleiding van mijn rij-instructrice. Ik heb een goedkoop licht dressuurzadeltje (ziet uit als een Wintec zadel, is echter merkloos) gekregen, die perfect op de rug van mijn arabier past. Hij heeft het zadel een aantal keer gedragen en is zeer braaf. Zelf rij ik op mijn oudere paard met een veelzijdigheidszadel. Nu adviseren een paar vriendinnen en mijn rij-instrictrice niet met een dressurrzadel in te rijden, omdat het volgens hen zelfmoord is, als ik opsatp. omdat ik voor geen ondersteuning heb. Wie heeft hier ervaring mee? Toch beter een andere veel-zijdigheids-zadeltje kopen of kan ik bij zo'n zadel voor kussens laten zetten. Indien mijn paardje meer spieren heeft ontwikkeld, wil ik toch naar een andere zadel kijken. Doel is om met dit paard in de endurance te starten. Wat adviseren jullie?

Brainless

Re: Inrijden met dressuurzadel gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:50

Er zijn mensen die hun paard zonder zadel ruitermak maken.
Als je zit goed is maakt het niet uit welk zadel je gebruikt.
Je moet een zadel nemen waar jij makkelijk en ontspannen in kan zitten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:50

Jij bent zelf geen dressuurzadel gewend. Het stevigste zit je nog altijd met wat kortere beugels op een vzh. Op een dressuur kan je eigenlijk niet met kortere beugels zitten want dan zit het zadel weer in de weg. Ik zou ook kijken of je een ander zadeltje kan vinden dat past.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:52

Ik heb die van mij ook ingereden met een dresuurzadel.. Ging super! ( nou bokt/stijgert ze niet, dus dat scheelt al de helft )
Maar ik heb in mijn huidige dressuurzadel behoorlijk veel steun.. meer als in mijn oude Prestige springzadeltje..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:54

Zelfmoord is een heel groot woord. In een veelzijdigheidszadel zitten de meeste mensen een stuk steviger omdat je de beugels een stuk korter kunt doen. Daarmee kun je wat makkelijker verlichte zit aannemen, om welke reden dan ook: bokkende pony, balkjes lopen of om de rug te ontlasten. Dus ja, ook mijn voorkeur gaat uit naar een veelzijdigheidszadel, juist omdat ze zo veelzijdig zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in een dressuurzadel per definitie geen steun hebt, dat ligt helemaal aan het zadel zelf.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:54

gewoon doen!
zo heb ik ook altijd onze paarden beleerd.
ook van een zadel met kniewrongen kan je eventueel gelanceerd worden.
als jij maar een stevige zit hebt.
ik doe altijd wel een halstertouw om de hals voor meer grip mocht het paard gek gaan doen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:00

Nooit geweten dat het zelfmoord is om je paard met een dresuurzadel in te rijden 8)7

Is het niet de bedoeling dat je eerst, d.m.v. grondwerk, een fatsoenlijke vertrouwensbasis met je paard opbouwt zodat hij je ook op zijn rug aanvaard? Dan maakt het m.i. niets uit of je nu een dres., vh, spring of zelfs helemaal geen zadel gebruikt!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:26

gaat erom dat je goed zit, op veel stallen doen ze het met springzadel maar met een dressuurzadel kan prima hoor.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:35

Ik rij altijd met een dressuurzadel. IK heb mijn 3 jarige dan ook met en dressuurzadel ingereden. en dat ging super. Ik zit ook veel steviger op een dressuurzadel. Ik zou dus het zadel pakken waar je het beste op zit.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:06

Bedankt allemaal. Ik ga het eerst met het zadel dat ik heb proberen. Indien het echt niet gaat, kan ik altijd nog op zoek naar een ander zadel. Het zadel past namelijk erg goed op mijn jonge paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:56

tis heel simpel, ligt het goed op pard en zit jij er zelf ook goed in
gewoon doen , dan maakt het geen fluit uit wat voor zadel het is

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:04

Je zegt dat dit zadel goed op je paard ligt, maar zit jij er ook goed op? Als jij het gevoel hebt dat je lekker vast in dit zadel zit is er geen probleem. Maar in de regel is het toch makkelijker om die 'joligheid' van een jong dier met een veelzijdigheidszadel op te vangen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:37

Jij moet gaan zitten op een zadel wat jij fijn vind zitten. Ze kunnen tegen mij gerust zeggen dat ik zadelmak maken moet doen met een veelzijdigheidszadel, maar ik ga toch echt op mijn dressuurzadel. Daarin zit ik zo stevig dat het lijkt alsof ik vastgeplakt zit. Die vaste, stevige zit mis ik juist op een veelzijdigheidszadel. Het is dus echt persoonlijk op welk zadel je zadelmak maakt :)

Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:39

ben blij dan dat ik nog leef. heb mn paard ook ingereden met een dress zadel ligt er maar net aan wat je zelf lekker vind zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:40

het is maar net waar jezelf lekker in zit maar zelfmoord is wel iets overdreven...

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:43

Ik ben op mijn paard ook begonnen met een dressuur zadel, maar na mijn eerste vliegles toch maar een vzh zadel gekocht en dit zit echt veel steviger dan mijn dressuur zadel.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:48

Als je mij in een vreemd zadel op een onbeleerd paard zet, das pas een (zelf)moordpoging. Ik heb ook eens een poging gedaan om op een springzadel te zitten, maaruh.. alleen dat al zit doodeng. Ik beleer dus gewoon met mijn vertrouwde dressuurzadel. Ik ben gewend om met lange beugels te rijden. Als je dan opeens korter zit qua beugels en in een andere hoek met je knieen... nee... dat wil niet. Ik heb het idee dat ik met een dressuurzadel mijn benen er meer "omheen" kan klemmen.
Maar misschien zit dat tussen mijn oren.