Ik heb wel gehoord dat sommige paarden de hoefballen ernstig hebben beschadigd door hoefbal beschermers, er is een topic over geweest op bokt geloof ik
Koper
Geplaatst: 02-04-09 08:01
Dat zijn hoefbalbeschermers. Voor paarden die de hoefbal van het voorbeen aantikken met het achterbeen.
ik vraag het mij ook af. Mijn paard trapt regelmatig haar voorijzers af, maar zou haar toch nooit met dit soort beschermers op de wei zetten hoor
Koper
Geplaatst: 02-04-09 09:51
Het werkt, ik ken ze eigenlijk alleen zoals ze bij de IJslanders gebruikt worden, tegen aantikken en voor meer knieactie Alleen zijn dat scalpers zonder zo'n stukje bij de straal, dus alleen een harde schaal om de hoefbal met een riempje.
@ petitparis: tegen ijzers aftrappen kun je beter hoefschoenen nemen, deze scalpers zijn voor bescherming van de hoefbal.
Mijn paard tikt namelijk ook regelmatig zn hoefbal aan, en heeft hier al eens kreupel op gestaan. Hij staat nu met springschoenen, maar die kan ik om de 3 weken nieuwe aanschaffen.
Koper
Geplaatst: 02-04-09 10:04
Esther28 schreef:
En dat stukje wat onder de voet gaat zeg maar...is dat niet storend of schadelijk?
Dat weet ik niet, ik ken ze alleen zonder dat stukje. Met lijkt me eigenlijk niet zo fijn lopen voor je paard.
er zat een band aan de voorkant over de hoef heen, die schaal om de ballen. De bevestiging van de beschermer was zodanig weinig dat ze met 1 minuut werken al omhoog schoven.
Koper
Geplaatst: 02-04-09 11:26
Vreemd.... en de maat klopte en het zat ook strak genoeg?
Ja het zat prima, totdat ik met hem de bak inging. Zakte hij wat weg in het zand en dan schoven ze. ( nu ik erover nadenk ze hadden ze WEL een stukje ijzer aan de onderkant dus onder de hoef) het is al een aantal jaar terug dat ik ze had.