rugklachten.. welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vlekske

rugklachten.. welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:25

hallo bokkers.

ik heb een dillema en wilde hem even met jullie delen en om informatie vragen.
ik heb een aangeboren zware afwijking aan me rug en heb daar de ene dag ontzettend veel last van de andere dag wat minder.
nu heb ik op mijn vorige paard een wintec zadel gehad een VZH maar omdat het paard te ruim was deed dit ontzettend veel pijn aan mijn rug (kan dat? ja dat kan dus helaas :( )
nu heb ik een pony en ik heb daar een boomloos zadel op liggen een randoll's
en dat gaat prima als even in de bak ga rijden maar ik ga ook graag een paar uur naar buiten en dan gaat het mis met dat zadel.
dan heb ik na een uur of 1,5 echt ontzettende last en dan moeten we vaak ook weer terug.
ik heb een tijd een western zadel gehad voor haar maar dit was ook geen goede oplossing (staat ook te koop voor de liefhebber)
en dus ik rijd weer met me boomloos....
nu hoorde ik vandaag van iemand van een stock zadel heel veel steun bied maar heb er zelf nooit op gereden...
heeft er iemand ervaring met een stock zadel...
en heeft er iemand toevallig nog meer tips voor zadels voor mensen met rugklachten???

ik hoor jullie heel graag!!!
bedankt!

Alagone

Re: rugklachten.. welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:29

Ik had vroeger ook veel last van mijn rug en heb toen ook op een Wintec gereden (ook niet zwaar om te tillen.) Waarom op je nieuwe pony niet opnieuw een Wintec?

vlekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:33

ik heb nu regelmatig op een pony van een vriendin van me gereden ook met wintec en ik kwam er gebroken vanaf..
maar het lijkt dat een wintect ook niet meer gaat werken voor mij :( :'(
dat het een zwaar zadel is is niet erg van ik hoef er niet ver mee te slepen (mijn kastje zit naast mijn box van mijn pony.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 06:50

Ik heb een WoW zadel en dat rijd voor mijn rug echt geweldig. De eerste dagen had ik wat spierpijn in m'n rug, maar dat gaat steeds beter!

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:30

Ik heb sinds een paar weken een Equistor Trail. Is even wennen maar zit perfect. Mijn onderste wervels zijn wat verschoven en daardoor heb ik vaak pijn in mijn rug.

Hiervoor had ik een gewone Kieffer Munchen, maar uiteindelijk vond mijn rug daar niet genoeg steun in,

Mijn Equistor zit als een stoel, ook met lange buitenritten en wat rommelen in de bak. (paard is 21, dus ik rijd niet meer veel dressuur enzo)

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:48

Stübben Biomex schijnt verlichting te geven bij rugklachten. Er zitten ook speciale zitkussens op het zadel. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een vriendin wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:27

Ik denk dat je er vooral heel goed op moet letten dat de beugels onder jouw zwaartepunt zitten en dat je niet in stoelzit wordt gedwongen. Wintec bijvoorbeeld heeft de beugels voor het zwaartepunt zitten.
Daardoor moet je naar voren als je gaat lichtrijden en dat is heel belastend voor je rug.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:14

Waarschijnlijk helpen verende beugels zoals bijv. GPG ook wel voor je rugpijn. Ik had vroeger ook veel last van mijn rug/knieën en nu ik met GPG rijd heb ik nergens last meer van.

vlekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:39

@ imker : is dat zo van die beugels ja? dat is wel iets om te proberen dacht altijd dat dat voor mensen was die last van de knieen hadden
@Lenneke_ : hoe bedoel je dit?? dus de beugels van de wintec ligt ver naar voren zodat het je meer kracht kost met lichtrijden?
@lvdbos : ik zal eens gaan kijken naar dat type thnx voor de tip.
@Nastik : mijn paard is 16 dus wij doen ook alleen maar beetje buiten rijden en af en toe een beetje bak hobbelen
maar Equistor zegt mij helemaal niets ik ga er eens wat info over zoeken thnx!
@#Ymke# ik ken de WoW zadels wel maar had nog niet gevonden dat ze beter waren voor je rug.
ik heb er ook een keer op gereden maar kon op dat moment niet zeggen of dit nou beter was als een anders. kun je misschien iets meer vertellen?

thnx voor alle reacties en pb's waar ik nu ook even op zal reageren!
maar ik hoor niemand over de stock zadels dat die meer steun geven dus ik neem aan dat dit onzin is????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:16

Voor mijn rugklachten hielp het om een zadel te nemen zonder gedwongen zit. Juist door iets meer vrijheid te hebben wordt je rug niet in vreemde vormen geduwd. Ik rijd nu met een Anky Classic.
Eventueel heb ik nog een zadelpad te koop. Deze is voor op het zadel van suede met een traagschuim vulling. Hij past op normale zadels tot 18 inch en wordt aanbevolen voor lange ritten en mensen met rugklachten. Foto op aanvraag, kijk maar eens op de site van Heather Moffet. Ik vraag er 50 euro voor.
Groetjes Brigitte

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:19

je zou het er evt met een zadelmaker over kunnen hebben en miss iets doen voor je zit

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:40

IK heb ook rugklachten, (aan hernia geopereerd en is nu weer terug) en ik heb al jaren een dresuur zadel met flinke kniewrongen (Prestige Topdressage)
Ik rij puur recreatief wat voor mijn inhoud 2 á 3 keer per week een bosritje, dit ook omdat ik meer niet aankan.
Ik heb een korte periode een VZH zadel geprobeert omdat ik dacht dat dat misschien fijner reed op een buitenrit maar ik kreeg er alleen maar meer last van! Die dus weer verkocht en nu houd ik het toch gewoon bij mijn dressuur zadel.

Ik weet dat dat natuurlijk per persoon, en klachten, verandert maar voor mij is de rechtere houden van mijn benen veel beter te verdragen met rijden.

Ik hoop dat je wat kan vinden wat de oplossing voor je is!