welk bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 16:04

Voor de merriekeuring moet mijn merrie weer met een gewoon bit getraind gaan worden. Ik rijd op het moment met een merothbit maar dat mag niet op de merriekeuring. Ik ben dus op zoek naar een bit voor haar. Ze heeft heel weinig ruimte in haar mond mede door een hangend rooster. Ze heeft bitmaat 13,5. Ik wil het liefst een dubbelgebroken bit of een ongebroken bit. Een enkelgebroken bit heeft ze nog nooit ingehad. Het moet dus een erg dun bitje zijn. Ik zal haar er wel mee rijden maar mijn handen zijn erg zacht met rijden dus het dunnere bit werkt dan niet scherper in. Het bitje zal maar voor een paar maanden zijn daarna ga ik weer lekker verder met mijn merothbitje en bitloos rijden.
Het materiaal heb ik het liefst iets van koper of zo. Op alleen rvs reageert ze niet lekker.
Ik zat zelf te denken aan zo een westernbitje die zijn mooi dun en vaak ook nog van dat sweetiron of zo iets gemaakt.

Wat denken jullie dat voor mij en mijn merrie een geschikt bitje is.

Mizora

Re: welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:49

Je kan de dubbelgebroken bustrens Golden Brass van HH proberen, 13mm dik en goed gevormd. Heeft dus een smaakje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:49

Even een vraag, sorry als het stom klinkt: mag je paard ook niet naar de keuring met het bit dat ze nu heeft met een verklaring van de VA over het hangend rooster? :o

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:22

je kunt misschien een dubbelgebroken onderlegtrensje proberen die zijn ook erg dun.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:56

nee ik heb het gevraagd en ze mag dus alleen met een traditioneel bit. Enkelgebroken dubbel of ongebroken maakte niets uit zolang het maar een bit was. Ze zien een leren bit helaas niet als bit.
De veearts zegt dat het niet een zo heele rg hangend rooster is en dat ze gewoon een bitje in moet kunnen hebben. Ik heb alleen gemerkt met rijden dat ze met de standaarddiktematen erg tegen mijn hand werd en heel erg met haar hoofd ging schudden.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:08

Ik rij met een western enkel gebroken sweet iron bitje,
doet mijn paardje het erg goed op de mijne heeft een heel gevoelig en smal mondje met rustige handen is dit voor het paard een heel fijn bitje dus mischien voor jou ook het proberen waard

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:52

Is er gezegd hoe dik het bit moet zijn? Bij normale wedstrijden zit je aan de beperking van minimaal 10 mm dik, voor de veiligheid dus 11mm dik. Maar als dat hier niet zo is zou je zelfs voor dunner kunnen kijken.

Een standaarddikte is 18mm of 21mm, een 13mm is dus al een flink stuk dunner.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:27

nee er is volgens mij geen ondergrens voor hoe dun het bit mag zijn.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:33

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:26

Een onderlegtrens idd of een myler bitje? Dat werkt ook zacht in en een level 1 kan meestal prima met een hangend rooster, geloof ik?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:55

Ik zat ook al aan een myler te denken, omdat die ook niet dubbel kunnen, dus nooit in het gehemelte prikken. :)
Of.. wat denk je van een ongebroken bitje?
Veel succes in elk geval op de keuring! :)