welk bit voor mijn temperamentvolle ruin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

welk bit voor mijn temperamentvolle ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:20

hoi bokkers,

ik heb een ruin van ik schat 1,65 - 1,70 stokmaat.
maar hij is behoorlijk temperamentvol en heeft behoorlijk wat energie en kracht.
hij zit soms erg zwaar in zijn mond en ik krijg hem ook in geen mogelijkheid aan de teugel, hoewel me dat bij veel andere paarden wel lukt.
ik heb nu een normale trensbit, maar is het misschien beter om een ander bit te nemen, waardoor hij iets soepeler in zn mond word?

en dan heb ik nog een ander klein vraagje, wat eigenlijk niet in dit topic hoort, maar ik heb ff geen zin om een ander topic te openen:
welke borstel kan ik het beste gebruiken om de wintervacht te verwijderen?

KozieZ

Re: welk bit voor mijn temperamentvolle ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:24

Ik zou een dubbel gebroken bit gebruiken, dat vind ik vriendelijker dan een gewone enkel gebroken trens.

Een paard moet op ieder simpel bit aan de teugel kunnen lopen. Ik zou daarom dus gewoon een zacht bit nemen en dan gaan lessen. Je instructrice ziet dan vast wel waarom het aan de teugel rijden niet lukt en zal je daarbij helpen.

Voor de wintervacht een rosborstel.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:31

Dubbelgebroken bitje. De rest is rijtechnisch.

Heb je toevallig een ijzeren zweetmes? Met die karteltjes kant kun je heel mooi de losse haren eruit kammen

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:36

ik heb helaas geen ijzeren zweetmes, ik heb zo'n plastic ding met een rubbere rand.

edit: ik moet ook gaan lessen met hem, maar in de winter kunnen wij niet lessen, omdat er alleen een buitenbak is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:39

Dat is toch echt een rijtechnisch probleem óf hij mort lichamelijk ergens last hebben.
Ander/scherper bit is een maskering van het werkelijke probleem en zou je juist op den duur tegen werken.

- er zijn ook 'blokjes' , die werken heel goed en zijn niet duur voor de wintervacht.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:47

wat voor blokjes bedoel je precies?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:51

Mijn merrie is ook erg sterk ik gebruik sinds kort een ringbit dat werk erg goed...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:46

Zo'n schuimblok. Een koeborstel werkt ook heel erg goed.

Wat noem jij een gewoon bit. Een enkelgebroken watertrens soms? Ik raad je aan voor een dubbelgebroken bustrens te gaan, veel paarden vinden dit bit prettiger. Het is rustiger rond de mond en vormt beter naar de mond. Je krijgt hem sowieso niet met je teugels aan de teugel, aan de teugel is een resultaat van de achterhand eronder brengen en hem te verzamelen. Dan zal hij vanzelf zijn hoofd laten vallen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:50

Waar de kennis ophoud...

Een ander bit is NIET de oplossing, mensen grijpen uit onkunde te vaak naar een scherper bit.
Terwijl het probleem 9 van de 10 keer rijtechnisch is.

Wat bij paarden die moeilijk door de hals te rijden zijn ook wel eens helpt, is veel longeren met de voor hen juiste bijzet, dit kan zijn een slof, een pessoa, een gogue etc, dit zul je zelf even moeten uitvogelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:56

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:53

ik kan het eens gaan uitproberen met een dubbelgebroken bustrens, aangezien die vriendelijker in de mond licht, en verder kijken wat ik rijtechnisch kan doen. Ik zal als ik binnekort weer begin met lessen eens vragen aan mijn instructeur. In elk geval bedankt.