cooler of fleece

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mopjemop

cooler of fleece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:30

wie weet het verschil tussen een coolerdeken en een fleecedeken?

anouska2

Re: cooler of fleece

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:45

volgens mij is een coolerdeken van een soort van joggingbroek stof maar dan wat steviger.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:12

nee want je hebt ook coolers van een soort fleecestof............ wie o wie weet het en heeft het verlossende antwoord???????????

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:04

ik wil ook heel graag weten wat het verschil is.
de cooler van scapa is met het tentenkamp namelijk voor de helft van de prijs:D

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:09

ja wat betreft die scapa deken, dat is mss wel een lokkertje, dan hebben ze er maar bv 3 ofzo;-) en die zijn natuurlijk zo weg......zoiets heb ik al vaker gehoord.
maar weet nou niemand het verschil hier op BOKT??? kom op dames

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:24

Mijn cooler is ook deels fleece, dus dat is niet het verschil.
Zijn coolers niet dunner dan een 'gewone' zweetdeken?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:40

haha klopt, maar moet er toch heen, moet nog een regendeken hebben;)
ik weet het niet maar mijn fleecedeken is ook al erg dun.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:53

Coolerdekens zijn over het algemeen veel lichter dan fleecedekens. Vaak hebben ze ook nog wat kleine gaatjes in de stof zitten, dat zie je bij fleecedekens niet. Coolers gebruik je meer in de zomer na het rijden of na het wassen en fleecedekens meer in de winter om je paard ook warm te houden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:52

Een fleece houdt alles wat eronder zit gevangen, zowel lucht als vocht. Het is een ideale warmtehouder om je lekker in de duffelen, vandaar dat je vaak fleece inrijdekens hebt. Hij kan ook je paard warm houden na een inspanning als het niet te erg gezweet heeft, maar na een tijdje wordt je fleece wel onherroepelijk nat en dan moet je hem vervangen door een andere deken anders koelt je paard net af!

Een cooler is specifiek bedoeld om af te koelen na een inspanning, en houdt alleen de bestaande warmte bij, en laat het vocht door. Een cooler laat toe je paard rustig uit te dampen zonder een kou op de spieren te creëren. Echter is een cooler geen isolator, maw hij zal de warmte niet zo super goed vasthouden als een fleece en zeer geleidelijk aan ook afvoeren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:01

@foxy80 interesante uitleg. Maar wat is dan beter om te gebruiken een cooler of een fleece deken? Of gebruik je een fleece in koude periodes een een cooler als het wat warmer is?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:35

ok.....dan lijkt een cooler beter voor idd uitstappen en het nakoelen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:18

felicity schreef:
@foxy80 interesante uitleg. Maar wat is dan beter om te gebruiken een cooler of een fleece deken? Of gebruik je een fleece in koude periodes een een cooler als het wat warmer is?

Dat hangt van verschillende factoren af: is je paard geschoren, of net heel harig, fel gezweet of net niet...
Over het algemeen klopt je laatste stelling echter wel, een cooler is echt ideaal in de zomer, onder een fleece is het al gauw zo warm dat ze daar net weer van blijven doorzweten.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:49

wat me ook wel wat lijkt als het koud is met paard met normale vacht, om bv eerst een fleece te gebruiken en daarna een cooler. eerts even de boel warm houden, zweet ligt op de deken en als de deken verzadigd is de cooler erop.

en een cooler kan dus worden gebruikt als het niet meer echt koud is........in de zomer maakt het zonnetje je paard toch droog:-)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:52

@ maatje31: dat zou ik dus precies andersom doen. Eerst de cooler en dan de fleecedeken om warm te blijven.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:48

Net zoals hierboven, eerst de cooler en dan de fleece!

eerts even de boel warm houden, zweet ligt op de deken en als de deken verzadigd is de cooler erop.
-> waarom de boel warm houden? je paard heeft het net TE warm, het zweet al
-> zweet ligt niet op een fleece, zweet verzadigd de fleece ook aan de binnenzijde. Met de minste bries staat het paard te bibberen onder deze natte handdoek. Vocht ontrekt net warmte aan een paard, daarom zweet het ook in eerste instantie!
-> als de fleece verzadigd is de cooler erop: tegen dat moment heeft je paard het dus onherroepelijk koud want het staat onder een natte deken, en dan ga je hem van een weliswaar droge cooler voorzien, die niet isoleert, maw paard moet zelf maar op temperatuur zien te komen en te blijven.

Je gaat toch ook geen marathon lopen, vervolgens lekker zwetend een fleece aantrekken, om die na een half uur verder puffen uit te trekken terwijl je nog klammig bent, om vervolgens zo' n hoogtechnologisch dun sportjasje aan te trekken zonder voering?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:19

Ik zat eraann te denken om een deken te kopen. Maar nu ik dit lees twijfel ik over welke keuze ik zou maken.

Het is een paard met een dikke vacht, hij staat 24 op/24 in de wei en heeft enkel een schuilstal (kan niet dichtgedaan worden). Wat zou ik dan beter kopen, het is voor als we terug komen van buitenrit en hij heeft nogal fel gezweet of als ik hem gewassen heb en het waait nogal. Wat is dat het beste een fleece of een cooler ?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:22

Een fijne wollen deken vind ik nog steeds het fijnste van alles ;)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:57

Morrow_Less schreef:
Ik zat eraann te denken om een deken te kopen. Maar nu ik dit lees twijfel ik over welke keuze ik zou maken.

Het is een paard met een dikke vacht, hij staat 24 op/24 in de wei en heeft enkel een schuilstal (kan niet dichtgedaan worden). Wat zou ik dan beter kopen, het is voor als we terug komen van buitenrit en hij heeft nogal fel gezweet of als ik hem gewassen heb en het waait nogal. Wat is dat het beste een fleece of een cooler ?

ik zou een fleece nemen dan,
die nemen het meeste zweet op.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:13

Morrow_Less schreef:

Ik vind een wollen dekentje nog steeds het fijnste, neemt ook alle vocht op en het koelt niet te snel af.
In de zomer is een zweetdeken niet nodig.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:03

dan heb ik het blijkbaar dus verkeerd begrepen;-(
maar na lang nadenken snap ik het! maar heb dan toch nog weer een vraag. ik heb nog nooit een cooler gevoeld qua stof maar heb wel eens gehoord dat het wel veel op fleece lijkt? wie kan mij hier op antwoord geven. en zit er heel veel verschil in qua stof.
Foxy80 vergelijkt een hoogtechnologisch hoogstandje sportjasje met een warme fleecetrui; kijk daar zit idd veel verschil in. maar is dit grote verschil ook zo bij fleecedeken en een coolerdeken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:04

Mijn amigo cooler is gewoon 'normale' stof en fleece gevoerd.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:03

Ik heb er wel eens een gevoeld, maar het voelde als een soort katoen geloof ik.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:26

De cooler die ik verkoop van Dominick lijkt op een soort katoenen zomerdeken, dus zonder voering.
Ik vraag me trouwens af hoe een gevoerde deken erin slaagt alle vocht door te laten, mij lijkt dat die toch wel dampig wordt.
Het lijkt bij mij alleszins helemaal niet op een fleece!