verschil dubbelgebroken bitjes.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

verschil dubbelgebroken bitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:26

hallo,

ik zoek iemand die mij wat meer kan vertellen over het verschil tussen deze twee bitten qua werking.
momenteel heb ik zo'n soort dubbelgebroken erin liggen en daar loopt ze opzich redelijk fijn op.
Afbeelding

maar ik zou graag willen weten wat dit onderste bitje anders doet qua werking met eventueel resultaat qua rijden.
(let even niet op het verschil qua maat. mijn pony heeft 12,5 en dat zijn deze beide niet.)
Afbeelding

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:27

Ik rijd mijn pony op het onderste bitje, met een plat dubbelstuk.
Op de een of andere manier accepteerd ze de andere niet ;)

Anoniem

Re: verschil dubbelgebroken bitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:29

@ mii_jessy: zoals je leest accepteerd mijn pony de bovenste wel maar wil graag het verschil in werking weten, aan zulke reacties heb ik dus niet heel veel.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:33

Ik vroeg me dit eigenlijk ook wel af, dus ik lees even mee :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:34

een plat tussenstukje werkt wat scherper in op de tong dat een bol tussenstukje

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:39

Een plat tussenstukje heeft 2 kleine drukpunten, een bol tussenstukje heeft 1 groot oppervlak waar de druk op verdeeld word. Het bolel stukje is dus vriendelijker/zachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:40

wat voor resultaten leverd dit waarschijnlijk dan op met rijden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:40

ik zou ook denken dat een plat tussenstuk scherper kan inwerken, maar het geeft wel iets meer tongvrijheid/ruimte. Ik heb een dubbelgebroken watertrens met een echt bol middenstuk (ziet eruit als een bonbon) en veronderstel dat het dikke gedeelte harder op de tong drukt dan bij het bit op de eerste foto.
Maar uiteindelijk hangt het van de paardenmond en de ruiterhand af welk het "scherpst" inwerkt of het prettigst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:55

k zoek vooral iemand die een beetje weet wat het uitmaakt met rijden. wil er namelijk niet een te scherp bit ingooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:58

Het verschil met rijden is het verschil in scherper en zachter, snappie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:59

ja maar zal een pony die redelijk sterk is, bijv beter lopen op de bovenste of op de onderste?

evt voor foto's even in me onderschrift kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:02

Op die met een bol tussenstuk denk ik, een paard aanpakken die wat jij noemt "sterk" is doe je niet in de mond maar met je zit. En een driejarige moet je eerst al sowieso met een zo mild mogelijk inwerkend bitje inrijden en doorrijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:04

Dubbelgebroken bitjes staan over het algemeen gekend om zacht in te werken, maar uiteindelijk komt alles terug op wat het paard of pony prettig vind in z'n mond. De ene zal juist hard zijn op een dubbel gebroken en zacht op een ongebroken of omgekeerd. Of je je veel moet aantrekken over het tussenstukje? Ik denk het niet, ik heb zowel met een plat tussenstuk dat kon draaien als met een bol gereden en heb niet veel verschil gemerkt.

heeft niks te maken met "of de pony sterk is". uitproberen en zien hoe die reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:05

het gaat hier om een pony van 7. bedoel niet roosje maar jane.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:06

@ petitparis, dank je voor de info. ik denk dat ik morgen zo'n bitje haal en het maar eens ga proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:29

Het bitje op de tweede foto ligt zo te zien met een groter oppervlakte op de tong dan het bit op de eerste foto, je kunt dus meer druk uitoefenen. Persoonlijk ben ik meer van de platte tussenstukjes die met het smalle stukje op de tong liggen zodat je korte, maar wel heel duidelijke hulpen kunt geven.

Maar om kort te gaan, de druk op de tong is anders door de vorm van het tussenstukje :)