Welk dressuurzadel voor mijn kruising KWPNxHaf...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Welk dressuurzadel voor mijn kruising KWPNxHaf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:18

Ook ik wordt een beetje van moedeloos mijn zadel-zoek-tocht.. ;)

Ik heb een 5-jarige KWPN/Haflinger kruising merrie van 1,65. Ze heeft een brede, platte rug, maar wel schoft en geen bijzonder brede schouders.

Afbeelding

Zo kocht ik haar, inmiddels is ze wel breder en gespierder, maar dit is de beste standfoto.

Anno nu ongeveer:
AfbeeldingAfbeelding

Ik begon met een Bates Isabelle Werth, die ik heerlijk vond zitten, maar hij kiepte naar voren, alleen de zwarte boom (31 cm) bleef het redelijk liggen, maar werd veel te hoog voor.

Daarna KN Symphonie WK (32 cm volgens KN site) gehad, zat redelijk, maar toch iets te ruim voor ons beiden, kiepte iets.

Nu heb ik een nieuwe Massimo Dressuurtype II boom 33 cm, maar ook die kiept iets. Na opvulbeurt schuift hij weer van links naar rechts :?

Vraag ik me af of ik nu toch een boommaat kleiner moet met een breed kussenkanaal en plattere kussens?

Dus:
Plattere kussens
Geen teruggesneden kamer
Breed kussenkanaal
Ik wil zelf graag een diepe zit.

Heeft iemand tips tot 1000 euro (afhankelijk van wat ik voor mijn Massimo krijg) Dressuurzadel

Ik kom o.a. uit op een (2e hands) KN Allegro, een Daaleman GPS of een Prestige (Doge) zadel (breed kussenkanaal)?

Ik weet het niet zo goed meer, ik zie door de vele bomen het bos niet meer... :+ .
Laatst bijgewerkt door Erretje op 27-03-09 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Phoebe_

Re: Welk dressuurzadel voor mijn kruising KWPNxHaf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:19

Aah ik heb ook zo ene !
Ik heb het uiteindelijk gewoon op maat moeten laten maken.
Ik werd er ook zo moedeloos van !

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:21

Phoebe_ schreef:
Aah ik heb ook zo ene !
Ik heb het uiteindelijk gewoon op maat moeten laten maken.
Ik werd er ook zo moedeloos van !

Waar heb jij hem op maat laten maken?

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:23

Ja iemand is naar mij toe gekomen en heeft alles opgemeten en gedaan en deze door gegeven aan een bepaalde zadelmakerij (weet de naam niet) Ik ben wel niet van Nederland zodus
Na enkele weken had ik het zadel en het paste perfect !
Heeft me wel wat gekost...
Maarja ik dacht als ik iedere keer van zadel moet veranderen enz kost het mij ook veel geld.
En vind een goed zadel nu toch wel belangrijk.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:27

Dat is zo. Ik twijfel nog over het op maat laten maken omdat mijn merrie pas 5 is en we nu net 'echt' begonnen zijn met rijden, dat ze nog veranderd, dat ik over twee jaar weer een ander kan kopen. En moet dan nog even doorsparen...

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:45

Flair zadel is misschien een optie? Of mazzel hebben dat je een goedkopen 2de hands Wow aan kan komen.

Klinkt misschien raar maar probeer Passier of kieffer eens (deze kun je dan wel beter 2de hands kopen en nog onder je budget gaan zitten vooral gezien je paard nog veel kan veranderen en de kans erin kan zitten dat je nog een ander zadel moet kopen). En waarom :P tja ik denk dat de kussens goed zullen aansluiten denk er wel aan dat je hem voor ietsjes meer op moet laten vullen als standaard waardoor hij beter zal aansluiten (is een vermoede, weet niet zeker of het klopt)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:03

Zadels met een breed kussenkanaal en platte kussens achter dan denk ik aan Albion, maar of je die voor 1000 Euro kunt vinden tweedehands?

Passier heeft een smal kussenkanaal dus die gaat het zeker niet worden. De Euroriding Diamant die ik net heb verkocht was op model gemaakt voor een type paard als het jouwe, maar die hebben ook een smal kussenkanaal.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 14:36

Albion heb ik idd ook zitten bekijken, maar ik ken die merken niet zo goed, waarschijnlijk omdat ze flink wat :$ kosten. Zaldi heb ik ook naar zitten kijken, maar ook dat merk ken ik niet zo goed, omdat het Spaans is en voor ronde paarden is. Die zijn 2e hands voor een nette prijs hier en daar wel te koop.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 02:27

hoi

misschien mijn zadel iets voor jou
het is een BR dressuurzadel met brede boom redelij platte kussens komen passen mag altijd tis voor jou half tot 3 kwartier rijden
ik woon nl in dronten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 03:19

Misschien nog een optie...

Ninon Schutte maakt zadels op maat en anders een WOW zadel (dit zadel is op lucht gevuld en daar kan over het algemeen vele kant mee op)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 06:06

Staat ze al wel normaal in training?
Als ze 5 zijn en normaal in training staan, zal die rug niet zo heel erg veel meer veranderen.
Een zadel wat je nu laat aanmeten, zal dan makkelijk aan te passen zijn mocht de rug nog iets veranderen.

Een platte rug is de moeilijkste rug om een passend zadel bij te vinden.
Ik heb zelf ook zo'n merrie..

Het beste ben je af denk ik, door gewoon een goed zadelpasser te laten komen, en die een zadel aan te laten meten.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:47

Ah, mijn merrie heeft precies dezelfde bouw..

Tja, ik heb er nu een brede stubben op, die ligt wel goed, maar omdat ik het zadelgezeur helemaal zat ben ga ik nu voor een wow.. Ik wil niet weer met een half jaar met zadelgezeur zitten omdat paarden eeuwig blijven veranderen (ook na hun 5de jaar ;) )

Ik denk dat een maatzadel toch de beste oplossing is. Ik moet er ook hard voor sparen maar uiteindelijk is dat het wel helemaal waard :o
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 02-04-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:49

Kijk eens op deze site: www.equestor.nl
Dit zadel ligt het beste op mijn haflinger, ik heb het zadel met de verstelbare boom.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:05

Bedankt allemaal!

Van de WOW en Equestor ben ik op de hoogte, de Equestor hoor ik verschillende dingen. Ik heb gisteren met een Prestige gereden en daar was ik niet ontevreden over. Van de week probeer ik een KN Allegro uit. Tot de tijd dat ik genoeg heb bijgespaard voor een WOW of een maatzadel ga ik het met een van deze 2 doen en hem regelmatig laten nakijken door de zadelmaker.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:06

Nou, de 'zadelsoap' tot nu:

Op de KN Allegro liep ze heel fijn.

Mijn paard heeft nogal de neiging om te vluchten, ze is erg rennerig. Aan de longe doet ze namelijk niet zo, het is een harde werker, maar er is duidelijk verschil tussen rennen en doorlopen. Ze ontspant daar makkelijker dan onder het zadel. Dus ik vermoed dat er een connectie is tussen mijn instabiliteit en haar instabiliteit.

Wat ze overeenkomen is het brede kussenkanaal en relatief vlakke kussens.

De Allegro leek iets te breed, de WK is 32 cm in KN taal, ik kon hem vanachter makkelijk optillen ondanks dat hij aangesingeld was.

Persoonlijk denk ik dat de pasvorm van KN beter is voor mijn paard, gezien haar rondingen en de relatief vlakke boom. De Prestige is in boommaat 32 goed te krijgen, maar ik ben toch bang dat hij te krap wordt. Ik kan ook weinig vinden over ervaringen met Prestiges op brede paarden helaas.

Maar mijn Massimo staat in ieder geval te koop, dat is duidelijk geen fijn zadel voor mijn paard!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:15

Mijn paard ging ook een periode onder het zadel rennen, tot grote frustratie van mij. Ik heb zoveel zadels versleten, en vaak ook nieuwe zadels, die ik liet aanmeten en dat ging ook niet goed. Uiteindelijk heeft Arie Boer aangeboden eens bij mij langs te komen om een WoW te proberen. Ik was verkocht! Inmiddels rijd ik nu een 1,5 week met m'n wow en het is echt WoW! Mijn paard rent niet meer, ontspant z'n lijf en gebruikt zn lijf! Ik weet dat het hele dure zadels zijn, maar nu ik weet wat het voor mijn paard doet, had ik het maar eerder geweten, had me zoveel geld gescheeld!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:25

Dat zeiden ze van de Massimo ook, het was 'het' zadel voor mijn paard, vandaar dat ik het geloof ook een beetje kwijt ben. Daar heb ik al mijn spaarcenten aan uitgegeven (is nieuw ook 1250,-) en mag weer hopen dat ik er weer wat normaals voor terugkrijg. Ik had beter nog even kunnen doorsparen inderdaad :o .

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:38

Ik had van al het verspilde geld nog een WoW kunnen kopen. Best "schrikken" als je dat beseft 8)7

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:12

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:59

Zelf heb ik ook een kruising Haf x KWPN en heb sinds kort een Euroriding Jade Plus, boommaat 32. Ligt echt perfect.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:01

Boomloos? Vormt mee als je paard van bespiering veranderd.
Past ook veel sneller! :D

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:00