Verschil tussen een goud en zilver kleurig bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Verschil tussen een goud en zilver kleurig bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:24

hallo

wie rijdt er nog meer met een goudkleuring bit.
Zit er verschil tussen een zilver en goud kleurig bit.
Ik rij met mijn verzorgpaardje met een goud kleurig bit.

aafje87

Re: Verschil tussen een goud en zilver kleurig bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:44

Daar zit een heel groot verschil in, vooral in smaak bij een paard. Rvs is gewoon ijzer en geeft bijna geen "smaak" af.
De goudkleurige versie's geven van bijna geen tot veel "smaak" af. Dit hangt puur van het koper percentage(varierend van een paar procent tot 90, nooit 100 ivm hardheid van het materiaal) af en de overige samenstelling.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:13

Goudkleurig is volgens mij duurder en zachter..Ik gebruik zelf een enkelgebroken watertrensje met best wel dikke mondeinden. :)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:38

Stravero schreef:
Goudkleurig is volgens mij duurder en zachter..Ik gebruik zelf een enkelgebroken watertrensje met best wel dikke mondeinden. :)

Zachter niet, het gaan om de smaak, daardoor nemen veel paarden het bit sneller aan. Duurder komt omdat een bit met een koperpercentage veel moeilijker te vervaardigen is en daarbij is koper een duurdere metaalsoort als RVS

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:32

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 18:06

Toen ik martina ging rijden hing dat hoofdstel eral met het gouden bit. Het is ook een kieffer met gouden randjes.
het is een dubbel gebrokken. Ze loopt er goed op.
Was benieuwd of er meer mensen met zo'n bit rijden

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:05

Het bronze (gouden) bit hebben de paarden wat liever.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:55

Ik rijd ook met Argentaan (goudkleurig). Deze bitten zijn inderdaad niet zo hard en duurzaam als RVS. Mijn paard blijft langer 'Ja-knikken' met RVS terwijl ze Argentaan zo aanneemt. Een tijd geleden was het een beetje een hype. En omdat mijn paard er lekker mee rijd heb ik het nooit meer aangepast, terwijl veel weer terug zijn op RVS. Ik heb gehoord dat Argentaan sneller de temperatuur van de mond aanneemt.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:13

Mijn bit heb ik in het zilver en goud en ik merk niet veel verschil.
Waarschijnlijk is het alleen de kleur ;)

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:15

Ik dacht dat het mooier was als je hoofdstel goude ( of zilvere ) gespen had dat je het bit dan ook in die kleur deed :+ :o?

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:16

Ik heb zelf een sprenger dubbelgebroken aurigan bit. hij loopt er super op maar als ik een dubbelgebroken rvs bit gebruik merk ik geen verschil bij mijn paard.
Ik vind dat sprenger bit gewoon een fijn en zacht bit in de mond van het paard door de draai die er in zit.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:21

In principe is de werking van een RVS dubbelgebroken of een koper dubbelgebroken niet anders. Het blijft hetzelfde bit. Alleen zoals al eerder genoemd: een paard neemt meestal koper beter aan, omdat daar blijkbaar een lekkere smaak aanzit.
Er is wel verschil dus, maar dat hoeft niet bij elk paard zo te zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:23

Onderstaande informatie vond ik overzichtelijk bij elkaar. Het enig waar ik vragen bij heb is een Nikkelallergie. Bij mensen wel bekend, maar heeft iemand een paard met een nikkelallergie?

RVS (roestvrijstaal):

RVS is zeer sterk en slijtvast. Heeft een neutrale smaak en wordt daardoor gemakkelijk aangenomen. Bevat ijzer, chroom en nikkel. Door de behoorlijke hoeveelheid nikkel die deze bitten bevatten kunnen allergische reacties ontstaan.

Argentaan:

Door de 60 a 65 % koper die deze bitten bevatten wordt de speekselvorming gestimuleerd en wordt het bit gemakkelijk aangenomen. Verdere gebruikte materialen zijn een klein beetje nikkel en zink. Koper bevordert tevens de neiging tot kauwen waardoor paarden de bovenlijn beter ontspannen. Deze bitten zien er licht goudkleurig uit.

Aurigan:

Aurigan bestaat voor 85% uit koper,4% silicium en voor de rest zink. Doordat aurigan nikkelvrij is, is dit materiaal uitermate geschikt voor paarden met een metaalallergie. Bitten van dit materiaal nemen sneller de temperatuur van de mond aan en voelen daardoor prettiger aan voor het paard. Aurigan overtreft de kwaliteit van argentaan. Door het hogere gehalte aan koper wordt de speekselproductie nog meer gestimuleerd en bovendien is het slijtvaster. Bovendien ontspant het paard de bovenlijn beter.